E-learning: Emergency Procedures Adult Patients (EPAP)

De methodische benadering bij de opvang van een patiënt met gezondheidsproblemen van wisselende urgentie en complexiteit vormt, naast klinisch redeneren, de rode draad.
tnccSEHSEH-verpleegkundigenacute zorge-learningklinisch redenerenkritisch denkenEPAP

Professionals die werkzaam zijn in de acute zorg krijgen dagelijks te maken met situaties waarin sprake kan zijn van snelle verandering van de gezondheidstoestand van patiënten. Soms is een situatie stabiel, voorspelbaar, met voldoende reactietijd en is er weinig risico om een fout te maken. Een situatie kan echter ook zeer complex zijn (wisselend, onvoorspelbaar, levensbedreigend), terwijl de noodzakelijke interventies zich in zo’n geval laten typeren als ingewikkeld, met kans op fouten, bijwerkingen en complicaties. Kenmerkend is dat de behandeling, vooral in laatstgenoemde situaties, gebaseerd is op stabilisatie van vitale functies en op symptoombestrijding, in afwachting van een definitieve diagnose en behandelplan. In de acute zorg wordt duidelijk hoe belangrijk directe toepasbaarheid van kennis en vaardigheden is. Beslissingen moeten vaak worden genomen op basis van minimale informatie over de patiënt en niet altijd kan uitputtend onderzoek worden verricht wat leidt naar een definitieve diagnose voordat de patiënt wordt opgenomen of naar huis gaat. Dat maakt dat het werken in de acute zorg en de doelen die gesteld worden vaak wezenlijk anders zijn dan in andere delen van de zorg.

01 jan. 2025
00:00 - 23:55
52.5
In aanvraag
Online
E-learning
E-learning

Prijzen

Regulier € 52.5
Inclusief : Te downloaden cursusboek
Opmerking :vrijgesteld van BTW

Datum en locatie

01 jan. 2025
00:00
23:55
Online

Beroepen

Praktijkondersteuner Ouderenzorg (POH-ouderen)
Accreditation in aanvraag
V&VN
Praktijkverpleegkundige huisartsenzorg (PVH)
Accreditation in aanvraag
V&VN
Verpleegkundig specialist algemene gezondheidszorg
Accreditation in aanvraag
V&VN
Verpleegkundig specialist chronische zorg bij som. aandoeningen
Accreditation in aanvraag
V&VN
Verpleegkundig specialist geestelijke gezondheidszorg
Accreditation in aanvraag
V&VN

Competenties

Medische handelen 100 %

Doelen

De methodische benadering bij de opvang van een patiënt met gezondheidsproblemen van wisselende urgentie en complexiteit vormt, naast klinisch redeneren, de rode draad.

Verwerven van specifieke kennis over de gestructureerde opvang (volgens de ABCDE-methode) van een vitaal bedreigde patiënt.
Herkennen en beschrijven van karakteristieken (somatische en psychologische tekenen en symptomen) bij een vitaal bedreigde volwassene
Beschrijven van het uit te voeren primaire en secundaire assessment bij volwassenen met ziekte of letsel
Het kunnen beredeneren van passende acties/interventies, gebaseerd op de conclusies van het primaire en secundaire assessment
Het kunnen beredeneren van korte termijn prognoses naar aanleiding van uitgevoerde acties/interventies
Gestructureerd evalueren van de effecten van het handelen (re-assessment)
Door middel van een kennistoets aantonen dat voldoende kennis van het onderwerp aanwezig is.
Omschrijving

Inhoud e-learning


Cursusboek

Deel 1 - Klinisch redeneren / Kritisch denken

Klinisch redeneren

Kritisch denken

Klinische besluitvorming

Deel 2 - Kwaliteitsaspecten

Methodische zorgverlening

Communicatie en samenwerking

Crew Resource Management (CRM)

Juridische aspecten in de Spoedeisende Hulpverlening

Ethische aspecten in de Spoedeisende hulpverlening

Deel 3 - ABCDE-benadering en Advanced Life Support

Inleiding

  • Eerste observaties
  • Uitvragen van de hoofdklacht

Inleiding ABCDE-methode

A – Airway

  • Anatomie en fysiologie
  • Classificeren van de hoge luchtweg
  • Problemen van de hoge luchtweg

B – Breathing

  • Anatomie en fysiologie
  • Classificeren van de ademhaling
  • Problemen van de ademhaling

C – Circulation

  • Anatomie en fysiologie
  • Classificeren van de bloedstroom
  • Problemen van de circulatie

D – Disability

  • Anatomie en fysiologie
  • Classificatie van het bewustzijn
  • Problemen van zenuwstelsel en bewustzijn

E – Exposure & Environment

Re-assessment ABCDE

Advanced Life Support

Secondary Assessment

F – Full set of vitals/Focused Adjuncts

G – Give Comfort

H – Head to Toe

I – Inspection of Posterior Surfaces

Vervolgacties

Deel 4 - ABCDE-benadering bij speciale patiëntencategorieën

De obstetrische patiënt

De kwetsbare oudere

De patiënt met overgewicht

De patiënt met hypothermie

De verdrinkingspatiënt

De brandwondenpatiënt

De geïntoxiceerde/gecontamineerde patiënt

De ontregelde diabetespatiënt

Eindtoets (EPAP)

EDU-line

Dé opleider voor mensen in de zorg. De zorg is voortdurend aan verandering onderhevig. Nieuwe inzichten, kennis, technieken en vaardigheden volgen elkaar in rap tempo op. Ben je zorgprofessional en wil je je kennis op peil brengen en houden, verdiepen of verbreden? Bij ons vind je cursussen en trainingen die aansluiten bij je leerbehoefte. ****Onze sterke punten:——>> **Persoonlijk** Hoe persoonlijk is persoonlijk? Voor ons betekent dit onder andere: bereikbaar zijn, korte lijntjes, een goed gesprek voeren, oprechte interesse en grote betrokkenheid tonen, een gedegen advies geven en maatwerk leveren. **Op maat** Maatwerk leveren is wat ons betreft essentieel. Alleen daarmee raak je de deelnemer en kan het geleerde beklijven. Een cursus of training wordt door ons steeds aangepast aan de context waarin gewerkt wordt. **Snel** Wij stellen alles in het werk om vragen nog dezelfde dag te beantwoorden. Cursussen en trainingen kunnen in de meeste gevallen binnen 1 à 2 weken worden uitgevoerd. **Trainers** Onze trainers zijn professionals met passie voor zorg en leren. Met veel kennis en ervaring en groot enthousiasme om deze te delen met cursisten, weten zij een training leuk, leerzaam en interactief te maken. **Professioneel** Professioneel is in onze beleving het continue bezig zijn met ons vak: onderwijsproducten voor zorgprofessionals ontwikkelen, organiseren en uitvoeren. Daarbij halen we zoveel mogelijk uit onszelf en stellen ons open voor feedback. **Passie voor het vak** Onze passie ligt in het helpen van mensen bij hun persoonlijke/professionele ontwikkeling en om noodzakelijke veranderingen zelf in gang te zetten, vast te houden en uiteindelijk te borgen. Vooral het stimuleren om te leren vanuit een intrinsieke motivatie en niet vanuit een houding: “We doen het omdat het moet of omdat we het altijd zo deden”, is daarbij een belangrijke drijfveer.
info@edu-line.nl
0462077039
1, Poststraat, Sittard, 6135KR