Basistraining Persoonsgericht werken

Via oplossingsgerichte gespreksvoering
persoonsgerichte zorggespreksvoeringoplossingsgerichtdagelijkse praktijk

De chronische zorg is in ontwikkeling. Het doel van deze doorontwikkeling is dat de huisartsenpraktijken de toekomstige zorgvraag goed aan blijven kunnen. Er komt een zorgaanbod waarmee huisartspraktijken op een andere manier kunnen gaan werken. Praktijken bepalen zelf hoe ze het aanbod willen inzetten.

21 nov. 2024
348
6 Punten
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 348

Datum en locatie

21 nov. 2024
09:30
15:30
Dokter van Deenweg 162, 8025BM, Zwolle
21 nov. 2024
13:00
19:00
Rivierduinweg 9, 8255PJ, Swifterbant

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
6 Punten
ABC1
Huisarts
6 Punten
ABC1
Physician Assistant
6 Punten
ABC1
Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
6 Punten
NVvPO
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
6 Punten
NVvPO
Omschrijving

De chronische zorg is in ontwikkeling. Het doel van deze doorontwikkeling is dat de huisartsenpraktijken de toekomstige zorgvraag goed aan blijven kunnen. Er komt een zorgaanbod waarmee huisartspraktijken op een andere manier kunnen gaan werken. Praktijken bepalen zelf hoe ze het aanbod willen inzetten.

Eén van de thema’s is een actievere rol van de patiënt vanuit persoonsgerichte zorg. Medrie biedt op dit thema twee scholingen aan:


Persoonsgerichte zorg: twee methodes

Positieve Gezondheid en Oplossingsgericht werken zijn beide methodes om een persoonsgericht gesprek te voeren.

  • De Oplossingsgerichte gespreksmethodiek helpt zorgverleners om patiënten een actieve rol te laten aannemen. Hiervoor bieden we de Basistraining Persoonsgericht werken aan.
  • Kiest uw praktijk voor het concept Positieve Gezondheid, dan leren de deelnemers in de training automatisch de Oplossingsgerichte gespreksmethode te gebruiken.

Voor beide geldt: als iemand vanuit zichzelf benoemt wat voor hem belangrijk is en wat voor hem een oplossing kan zijn, dan is er ‘als vanzelf’ actieve betrokkenheid en motivatie van de patiënt. Lees hier de eerste ervaringen van twee praktijkondersteuners met dit thema.


Doel en opzet / Programma

Na afloop van deze training hebben de deelnemers kennis van de principes, methoden en technieken van oplossingsgerichte gespreksvoering en zijn zij in staat om patiënten op oplossingsgerichte wijze te coachen met als doel dat zij een actieve rol aannemen.

De deelnemers ervaren tijdens de training zelf hoe het is om oplossingsgericht te worden gecoacht.


Coaching in groepjes

De training wordt aangeboden inclusief een follow-up om het geleerde in de praktijk eigen te maken. In de maanden na de training hebben deelnemers de mogelijkheid om met 3 mede-cursisten en onder begeleiding van een coach een aantal gesprekken in de huisartspraktijk (na) te bespreken, in drie keer een bijeenkomst van ongeveer anderhalf uur. De data en tijden worden in goed overleg afgestemd.


Doelgroep

Huisartsen en praktijkondersteuners in de Medrie Regio’s. De training kan gevolgd worden als onderdeel van Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP).

*Diëtisten kunnen vanaf 6 weken voorafgaand aan de scholing op de nog openstaande plekken inschrijven. 

Vooraarde is dat de diëtistenpraktijk waarvoor u werkt contractueel is aangesloten bij de betreffende Medrie-zorgketen.

Medrie BV

zwolle@medrie.nl
18, Dr. Klinkertweg, Zwolle, 8025BS