Communicatie en Sociale Gedragsstijlen

verloskundecommunicatiepatientgerichtcommunicatie met patiëntgespreksvoering

Deze scholing is bedoeld voor hulpverleners in de zorg, mensen die met mensen werken. Ieder bij wie de kwaliteit en het succes in zijn werk afhankelijk is van de communicatie. Er nemen verloskundigen deel, evenals huisartsen, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers, managers, mediators en coaches. De casuïstiek is steeds aangepast aan de samenstelling van de groep.

19 jan. 2024
1445
16 Punten
Meerdere cursusdagen
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 1445

Datum en locatie

19 jan. 2024
09:30
31 aug. 2024
22:00
Argonweg 7, 3812RB, Amersfoort
19 apr. 2024
09:30
08 jun. 2024
18:30
Argonweg 7, 3812RB, Amersfoort
12 sep. 2024
09:30
21 sep. 2024
18:30
Argonweg 7, 3812RB, Amersfoort

Beroepen

Verloskundigen
14 Jan 2022
13 Jan 2025
16 Punten
KNOV

Competenties

Samenwerken 20 %
Communicatie 60 %
Professionaliteit en kwaliteit 20 %

Doelen

Doelen:

weerstand voorkómen en oplossen door het gebruik van communicatiestijlen;
effectief met weerstand om kunnen gaan;
effectief afspraken kunnen maken in de verschillende communicatiestijlen;
het gebruik van communicatiestijlen kunnen toepassen in begeleidingssituaties met cliënten, als studentenbegeleider, werkgever of in vergaderingen;
communicatiestoornissen met cliënten en collega’s kunnen oplossen met behulp van het gebruik van communicatiestijlen;
communicatiestrategie kunnen voeren d.m.v. het stellen van een diagnose en het daarbij kiezen van het geëigende instrument;
situaties uit het eigen (beroeps)leven waarin de communicatie niet optimaal verloopt verbeteren;
hanteren van klachten en teleurstellingen van anderen;
anderen interesseren en motiveren voor nieuwe ideeën;
duidelijk maken van verwachtingen;
doen van een verzoek of voorstel zonder weerstand of verzet te creëren;
negatieve en positieve feedback geven op de manier die bij de gesprekspartner past, d.w.z. in zijn of haar communicatiestijl;
constructief omgaan met conflicten.
Omschrijving

Deze scholing is bedoeld voor hulpverleners in de zorg, mensen die met mensen werken. Ieder bij wie de kwaliteit en het succes in zijn werk afhankelijk is van de communicatie. Er nemen verloskundigen deel, evenals huisartsen, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers, managers, mediators en coaches. De casuïstiek is steeds aangepast aan de samenstelling van de groep.

De training bestaat uit twee aaneensluitende dagen, een derde dag na twee of drie weken, weeks hierna een avond en naar wens een vijfde dag op enkele weken tot maanden later. 

In de training maken de verloskundigen kennis met de vier sociale gedragsstijlen, ze ontdekken hun eigen stijl en ze leren te spreken in de stijlen van anderen. Aan het eind van de training spreekt elke deelnemer vier ‘talen’. Dat wil zeggen dat je alle communicatie-instrumenten op vier manieren kunt gebruiken, afhankelijk van de stijl van degene met wie je spreekt.

Deze vaardigheid maakt het de verloskundigen na afloop van de training mogelijk om zich optimaal aan te passen aan de communicatie van hun gesprekspartner. Het fenomeen ‘het lijkt wel of hij Russisch spreekt en ik Japans’ bestaat na afloop van deze training niet meer, omdat de deelnemer zelf alle vier de ‘talen’ spreekt.

Tevens kan de deelnemer de diagnose stellen wat er in de communicatie gebeurt, gelet op de sociale gedragsstijlen. Vervolgens kan zij de juiste aanpak kiezen door gebruik te maken van communicatie instrumenten aangepast aan de stijl van de luisteraar

Deze vaardigheden zijn van toegevoegde waarde in de communicatie met collega's, andere beroepsbeoefenaren en cliënten. Als de verloskundige optimaal aansluit bij de stijl van de cliënt, zal dat het gevoel van veiligheid en het vertrouwen vergroten. 

Deze scholing is bedoeld voor hulpverleners in de zorg, mensen die met mensen werken. Ieder bij wie de kwaliteit en het succes in zijn werk afhankelijk is van de communicatie. Er nemen verloskundigen deel, evenals huisartsen, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers, managers, mediators en coaches. De casuïstiek is steeds aangepast aan de samenstelling van de groep.

De training bestaat uit twee aaneensluitende dagen, een derde dag na twee of drie weken, weeks hierna een avond en naar wens een vijfde dag op enkele weken tot maanden later. 

In de training maken de verloskundigen kennis met de vier sociale gedragsstijlen, ze ontdekken hun eigen stijl en ze leren te spreken in de stijlen van anderen. Aan het eind van de training spreekt elke deelnemer vier ‘talen’. Dat wil zeggen dat je alle communicatie-instrumenten op vier manieren kunt gebruiken, afhankelijk van de stijl van degene met wie je spreekt.

Deze vaardigheid maakt het de verloskundigen na afloop van de training mogelijk om zich optimaal aan te passen aan de communicatie van hun gesprekspartner. Het fenomeen ‘het lijkt wel of hij Russisch spreekt en ik Japans’ bestaat na afloop van deze training niet meer, omdat de deelnemer zelf alle vier de ‘talen’ spreekt.

Tevens kan de deelnemer de diagnose stellen wat er in de communicatie gebeurt, gelet op de sociale gedragsstijlen. Vervolgens kan zij de juiste aanpak kiezen door gebruik te maken van communicatie instrumenten aangepast aan de stijl van de luisteraar

Deze vaardigheden zijn van toegevoegde waarde in de communicatie met collega's, andere beroepsbeoefenaren en cliënten. Als de verloskundige optimaal aansluit bij de stijl van de cliënt, zal dat het gevoel van veiligheid en het vertrouwen vergroten. 

AMETHIST Developing People

Bureau voor coaching en training en de opleiding voor coaches en trainers.