Positieve supervisie en intervisie
Cursus over het bouwen aan successen voor supervisoren en intervisanten. Door Fredrike Bannink, klinisch psycholoog, jurist en auteur van Positieve supervisie en intervisie.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Doelen
Na afloop van deze cursus:
Uitgangspunten
‘Van je fouten leer je het meest …’ is het gezegde. Onderzoek laat echter zien dat je meer leert van je successen. Toch wordt er in supervisie en intervisie nog vaak alleen besproken wat er mis is en hoe dat te herstellen is.
Bij positieve supervisie en intervisie draait het juist om wat er goed gaat en waarop verder gebouwd kan worden. Wat werkt? Hoe lukt dat? Wat zijn de sterke kanten en talenten van supervisanten en intervisanten – en van jezelf als supervisor? Hoe zijn die kwaliteiten vaker in te zetten? Deze vernieuwende visie, gebaseerd op de positieve psychologie en oplossingsgerichte therapie, versterkt de competenties van supervisanten en intervisanten. En dat is nu precies het doel van supervisie en intervisie.
In deze cursus presenteert Fredrike Bannink haar model gebaseerd op de vier pijlers:
- doelformulering, 2. vinden van competenties, 3. werken aan vooruitgang en 4. reflectie.
Elke pijler wordt onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek en geïllustreerd met praktijkvoorbeelden en oefeningen. Er is tevens aandacht voor de samenwerkingsrelatie tussen supervisoren en supervisanten, en tussen intervisanten onderling.
Doelgroep
- Alle supervisoren die samen met hun supervisanten willen bouwen aan successen en competenties in
- plaats van mislukkingen en tekortkomingen te repareren.
- Deelnemers aan of begeleiders van intervisiegroepen die deze visie willen leren kennen en inzetten in het
- leren van en aan collega’s.
- De cursus is zowel geschikt voor cognitief gedragstherapeuten, gedragstherapeutisch medewerkers als
- voor alle supervisoren VGCt.
- De cursus is voor academici en hbo’ers en geschikt voor zeer uiteenlopende werksettingen zoals de (g)gz,
- onderwijs, bedrijfsleven, coaching, mediation.