Deze cursus is verlopen
Aanspreken
Dokter zijn, daar word je jarenlang vakinhoudelijk voor opgeleid. En dan opeens, als je eenmaal specialist bent, gaat het om meer dan je vakinhoudelijke kennis of wetenschappelijke output. Dan gaat het om samenwerken, met je collega’s en met andere zorgprofessional
Op aanvraag
In aanvraag
Nascholing
Physical course - single
Prijzen
Op aanvraag
Beroepen
Arts tuberculosebestrijding KNMG
Accreditation in aanvraag
4 Punten
ABAN
Doelen
Leerdoelen:
Inzicht krijgen in het theoretisch kader en belang van aanspreken voor zowel het optimaal presteren van het team en het individu, als de verbondenheid onderling
Inzicht in wat wel werkt en welke valkuilen je kunt voorkomen bij feedback geven én ontvangen
De theorie vertalen naar de praktijk en ervaring opdoen in het aanspreken van collega’s
Inzicht in het theoretisch kader en het belang van de waarderende benadering en het geven van complimenten
Formuleren van actiepunten voor de groep en het individu
Inbedden van de acties in het jaarplan van de groep
Borgen door middel van periodiek gezamenlijk evalueren van de voortgang
Omschrijving
Inleiding
Dokter zijn, daar word je jarenlang vakinhoudelijk voor opgeleid. En dan opeens, als je eenmaal specialist bent, gaat het om meer dan je vakinhoudelijke kennis of wetenschappelijke output. Dan gaat het om samenwerken, met je collega’s en met andere zorgprofessionals.
Dokter zijn, dat doe je tegenwoordig vrijwel altijd in teamverband, waardoor de competenties waarover je moet beschikken ook steeds meer gericht zijn op samenwerken binnen een team Je directe collega’s, je ‘peers’, zijn erg belangrijk voor hoe jij als individuele dokter in je werk zit, hoe je tot je recht komt, voor je werkplezier en je welbevinden.
Een belangrijk onderdeel van samenwerken is een veilige cultuur waarbij je elkaar durft aan te spreken. Een thema dat in bijna ieder ziekenhuis speelt, en iedereen lastig vindt. Want ook al zeggen we wel dat feedback een cadeautje is, het is nooit fijn om negatieve feedback te geven óf te ontvangen.
Maar niks zeggen is ook geen optie. Want als de situatie andersom zou zijn, en het zou om jou gaan, dan zou jij het ook willen weten. Het is goed om te beseffen dat je aanspreekt omdat je je bekommert om de ander. In deze scholing staat centraal hoe je respectvol kunt aanspreken, met behoud van de relatie.
Hoe het werkt
We willen allemaal in een hecht en verbonden team werken, maar liever niet op elkaars tenen trappen. Daarom stellen we het nog maar even uit om die collega aan te spreken of hopen we dat een collega het doet. Terwijl elkaar aanspreken essentieel is om goed te functioneren en er voor elkaar te zijn als collega’s. Gelukkig kun je ook aanspreken op een respectvolle manier, met behoud van de relatie.
In deze scholing reflecteren medisch specialisten adhv de literatuur waar voor hen de drempel ligt om iemand aan te spreken. Vervolgens bieden wij een aantal wetenschappelijk onderzochte inzichten en tips die wel werken. Door hier op een laagdrempelige manier mee te oefenen doet de medisch specialist ervaring op in het geven van feedback.
Uit onderzoek blijkt dat werknemers veel gemotiveerder zijn in een werkomgeving die focust op sterke kanten ipv verbeterpunten. Daarom besteden we in deze scholing ook aandacht aan het geven van positieve feedback. Zodat het team een open aanspreekcultuur kan opbouwen vanuit een waarderende benadering.
Wanneer
- Als je als team inzicht wil in jullie aanspreekcultuur, welke drempels zijn er en wat werkt wel
- Als je wilt investeren in de psychologische veiligheid, verbondenheid en professionaliteit van je team
- Als je op een laagdrempelige manier wilt oefenen met elkaar aanspreken
- Als je een open aanspreekcultuur wilt opbouwen vanuit de waarderende benadering
Q3Performance
‘Bevlogen kameraadschap stuwt prestaties arts op; kameraadschap en gedrevenheid, dat zijn de drijvers die dokters tot optimaal presteren bewegen’ Proefschrift Q3 partner Myra van den Goor Wetenschappelijk bewezen en onze volle overtuiging: het leveren van humane, persoonsgerichte en waardegedreven zorg begint bij aandacht voor de kernwaarden van hen die deze zorg leveren: Calling & Comradeship. Vandaar dat alles wat wij bij Q3 Performance doen erop gericht is om deze Calling en Comradeship te stimuleren. Omdat wij, vanuit onze expertise, eraan willen bijdragen dat dokters met plezier hun werk kunnen blijven doen. Daar maken wij ruimte voor, daar doen wij onderzoek naar, daar ontwikkelen wij programma’s voor. Omdat wij het elke dokter en team gunnen om het allerbeste uit zichzelf en elkaar te halen. En op die manier bevlogen het werk te kunnen blijven doen.