Deze cursus is verlopen

Congres - Motivatieproblemen bij adolescenten

motivatieadolescentenmotiverenMotivatieproblemen

Op dit praktijkgerichte congres is er dan ook uitvoerig aandacht voor motivatie in al zijn aspecten: hoe het ontstaat, hoe het verloren gaat en vooral hoe je er samen met je cliënt of leerling aan kunt werken.

299
0-7 Punten
Congres
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 299
Inclusief : Koffie, thee en lunchbuffet; Hand-outs

Beroepen

Arts beleid en advies KNMG
Accreditation in aanvraag
ABSG
Arts indicatie en advies KNMG
Accreditation in aanvraag
ABSG
Arts infectiebestrijding KNMG
Accreditation in aanvraag
ABSG
Arts Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde KNMG
Accreditation in aanvraag
ABSG
Arts maatschappij en gezondheid
Accreditation in aanvraag
ABSG

Competenties

Kennis en wetenschap 20 %
Maatschappelijk handelen en preventie 40 %
Professionaliteit en kwaliteit 40 %

Sprekers

Dr. Guido van de Luitgaarden

Dagvoorzitter
Guido van de Luitgaarden is opgeleid als sociaal-pedagogisch hulpverlener en werkte in die hoedanigheid onder meer in het sociaal-cultureel werk. Hij was gedurende 16 jaar als senior onderzoeker en docent werkzaam bij Zuyd Hogeschool, lectoraat Sociale Integratie. Guido promoveerde aan de University of Salford (VK) op een proefschrift over oordeels- en besluitvorming bij vermoedens van kindermishandeling. Sinds 2006 is hij verbonden aan het Euregionaal Congresburo en het Centrum voor Educatie en Supervisie. Daarnaast is hij echtgenoot en (pleeg)vader.

Prof. Dr. Eveline Crone

Spreker
Eveline is hoogleraar op de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden. Zij heeft onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van menselijke cognitie en gedrag in relatie tot de ontwikkeling van het brein en publiceert regelmatig in toonaangevende vakbladen. Zij is onder andere auteur van het boek 'het sociale brein van de puber.'

Prof. Dr. Berna Güroglu

Spreker
Berna Güroğlu is hoogleraar bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van de Universiteit Leiden binnen het Instituut Psychologie. Haar onderzoeklijn gaat over de ontwikkeling van sociale relaties in relatie tot hersenontwikkeling. Ze heeft onderzoek gedaan naar zowel positieve sociale relaties, zoals vriendschappen, als negatieve relaties zoals pesten en gepest worden, en hoe sociale interacties gerelateerd zijn aan neurale processen.

Dr. Justine Pardoen

Spreker
Justine is specialist mediaopvoeding bij Bureau Jeugd & Media. Ze vertaalt wetenschappelijke kennis over de invloed van media op kinderen en jongeren naar de dagelijkse praktijk. Ze geeft leiding aan een team experts die adviseren bij calamiteiten, maar ook ouderavonden verzorgen en lessen geven in de klas. Van sexting tot privacy. Van vloggen tot grooming.

Drs. Erik Jongman

Spreker
Erik Jongman is bijna 30 jaar werkzaam in de Jeugdzorg. Hij is gestart bij Harreveld als gedragswetenschapper bij jongeren met complexe gedragsstoornissen. Dit werk is hij immer blijven doen binnen de jeugdhulpverlening en jeugd GGZ. Momenteel werkt hij bij Levvel (fusie van de Bascule en Spirit en lijn 5) en de Waag in Amsterdam. Hij werkt 20 jaar als docent in allerlei opleidingen met als speerpunt de behandeling van complexe gedragsstoornissen en hun ouders. Erik is psychotherapeut en supervisor van de VGCT.

Kim Jolink-Verkuijlen

Spreker
Kim Jolink is opgeleid binnen de cultureel maatschappelijke vorming en het maatschappelijk werk en dienstverlening. Het verbinden van het domein welzijn en zorg is en blijft één van haar speerpunten. Zij heeft ruime ervaring in het werken met jongeren uit alle lagen van de bevolking. Van enkelvoudige problematiek tot meervoudig complex. Van jongeren die om zorg vragen tot jongeren die zorg mijden. Al deze ervaring is opgebouwd binnen de jeugdzorg, het onderwijs maar met name het straathoekwerk. Zij is mede-eigenaar van XLGroup Streetcare in het straathoekwerk. Deze organisatie brengt de jeugdzorg terug naar de jongere en leert vanuit verbinding en aansluiting grenzen te stellen aan het toch vaak moeilijke gedrag van deze jongeren.

Drs. Tischa Neve

Spreker
Tischa Neve is opgeleid tot kinderpsycholoog en opvoedkundige. Sinds het opvoed-TV-programma Schatjes (2006) waarin zij ouders coachte, richt zij zich vanuit haar eigen organisatie Groot & Klein op het inspireren en ondersteunen van ouders en professionals bij de opvoeding en het grootbrengen van kinderen. Tischa heeft jaren gewerkt met pubers (en hun ouders) binnen de jeugdreclassering en is auteur van het boek 'Pubers zijn leuk!'.

Drs. Naima Abouri

Spreker
Naima studeerde communicatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Zij werkte o.a. als onderzoek- en projectmedewerker aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Sinds 2011 is zij werkzaam bij Pharos in de functie van senior projectleider Jeugd en Gezondheid.

Drs. Guus Feron

Congresmanager
Guus is opgeleid als jeugdhulpverlener en studeerde Comparative European Social Studies aan de University of North London. Op de werkvloer lag zijn hart bij het systemisch werken met (LVB-) jongeren met bijkomende psychiatrische problematiek. Hij werkte regelmatig voor het consulententeam (het huidige CCE) en heeft meer dan 20 jaar ervaring in leidinggevende- en beleidsfuncties. Hij was onder andere manager, projectleider en directeur van een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Sinds 2006 is hij verbonden aan het Euregionaal Congresburo en het Centrum voor Educatie en Supervisie. Guus is getrouwd, vader van twee kinderen en trotse grootvader van drie kleinkinderen.

Doelen

Wat leer je?

Fundamentele inzichten van het puberbrein en implicaties voor de praktijk
De kracht van vriendschap vanuit neurobiologisch perspectief
Werken met jonge pubers en omgaan met weerstand: puberteit of psychiatrie?
Pubers achter de schermen en het omgaan met social media anno nu
De drie pijlers in het werken met jonge ondermijners: wat en hoe?
Samenwerken, benaderen en communiceren met pubers, wat werkt?
Communiceren met niet-westerse pubers en hun ouders
Omschrijving

Eén van de meestvoorkomende problemen bij adolescenten is een tekort aan motivatie om die dingen te doen die thuis, op school en in de samenleving van hen verwacht worden.


Motivatieproblemen bij adolescenten kunnen diverse oorzaken hebben, waaronder hormonale veranderingen, externe druk vanuit de samenleving en school, en persoonlijke identiteitskwesties. De overgang van kindertijd naar volwassenheid brengt vaak onzekerheid en twijfels met zich mee, wat kan leiden tot een verminderde interesse en betrokkenheid bij schoolse activiteiten of andere verplichtingen. Daarnaast kunnen sociale factoren, zoals de behoefte om bij een groep te horen, ook invloed hebben op de motivatie. De gevolgen van deze motivatieproblemen zijn divers. Ze kunnen leiden tot verminderde schoolprestaties, een laag zelfbeeld en in sommige gevallen zelfs tot depressieve gevoelens. Het is daarom van cruciaal belang dat ouders, leerkrachten en professionals deze tekenen herkennen en ondersteuning bieden.

Op dit praktijkgerichte congres is er dan ook uitvoerig aandacht voor motivatie in al zijn aspecten: hoe het ontstaat, hoe het verloren gaat en vooral hoe je er samen met je cliënt of leerling aan kunt werken.

Je hebt vanaf 1 augustus 2024 precies 60 dagen de tijd om de videopresentaties van de gemiste deelsessies on demand te volgen. Dit betreft een verplicht onderdeel om in aanmerking te komen voor het bewijs van deelname en het bijschrijven van de toegekende accreditatiepunten. De inloggegevens ontvang je op 1 augustus 2024 in de vroege ochtend per e-mail.


Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

info@congresburo.comm
2, De Mandel, a, Maastricht, 6227CS