De kracht van motiverende gespreksvoering

Van probleem - via motivatie - naar oplossing
motiverende gespreksvoeringmotivatiemotivatie van de patiëntMotivational interviewing
Het doel van motiverende gespreksvoering is het op gang brengen van gedragsverandering bij cliënten, via het ontwikkelen van de motivatie. Je verkrijgt kennis van motiverende gespreksvoering en weet deze te vertalen naar de praktijk van de wijk- en buurtteams. Je oefent met gespreksvaardigheden die aansluiten bij motiverende gespreksvoering.
09:30 - 16:30
530
12-22 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 530
Inclusief : digitale literatuur en lunch
Exclusief : boek (ongeveer € 50)

Datum en locatie

11 jun. 2025
09:30
25 jun. 2025
16:30
Oudenoord 6, 3513ER, Utrecht

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
22 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
22 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
22 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
22 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
22 Punten
Registerpl

Sprekers

René Groothedde

Docent
Rene Groothedde (1982) werkt als opleidingsdocent Social Work aan de Christelijke Hogeschool in Ede. Hij heeft ruime ervaring in de hulp­ver­le­ning (GGZ en jeugd­zorg). Naast zijn baan als docent heeft hij een prak­tijk/trainingsbureau: ‘Doorzicht Training & Coaching’. Rene geeft training in contextueel- en systemisch werken, geweldloos verzet, motiverende gespreksvoering en krachtgericht werken.
Omschrijving

Een belangrijk doel van de betrokkenheid door medewerkers uit buurt- of wijkteams en Wmo-consulenten is bijdragen aan de leefsituatie van de inwoners/wijkbewoners. Hierbij staat eigen kracht en kracht van de omgeving centraal. Om deze verandering voor langere termijn op gang te brengen is de persoonlijke motivatie van de cliënt onmisbaar.


Er is altijd een motivatie bij mensen om iets te veranderen aan hun probleem of probleemsituatie. Toch ervaren mensen vaak ambivalente gevoelens ten opzichte van deze veranderingen. Motiverende gespreksvoering biedt handvatten om de ambivalentie te verhelderen en aan te sluiten bij eigen redenen om al dan niet te veranderen. Hoe je dat doet leer je tijdens deze cursus.


Wat je kan verwachten tijdens deze cursus:

  • motiverende gespreksvoering in grote lijnen
  • theorie vertalen naar kansen en mogelijkheden
  • samenwerkingsrelatie met de cliënt, coöperatief, evocatief en met respect voor de autonomie
  • weerstand en verandertaal
  • motiverende en oplossingsgerichte werkvormen


Methodische gespreksvoering wordt steeds in het licht geplaatst van jouw praktijk. Er wordt gediscussieerd aan de hand van beeldmateriaal. Je kunt vragen uit je eigen praktijk inbrengen en vaardigheden oefenen met een trainingsacteur.



VVP-leden krijgen 10% korting. Activeer op het inschrijfformulier de kortingscode VVP en vermeld je VVP-lidmaatschapsnummer in het opmerkingenveld.


Klassikale lessen

Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.


Wat leer je?

Je hebt kennis van motiverende gespreksvoering en weet deze te vertalen naar de praktijk van de wijk- en buurtteams. Je hebt geoefend met gespreksvaardigheden die aansluiten bij motiverende gespreksvoering.


Inhoud

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

RINO Groep Utrecht

infodesk@rinogroep.nl
0302308450
6, Oudenoord, Utrecht, 3511BS

Gerelateerde cursussen

The Health Fundament

E-learning
5-7
Wil jij weten hoe je je sportende cliënt zo optimaal mogelijk begeleidt? Leer het herstel van je sporter te optimaliseren, risicofactoren te herkennen om zo blessures te voorkomen. Bij deze e-learning krijg je een sterk wetenschappelijke basis aangereikt om een gezond fundament te leggen voor jouw sportende cliënt. Lees snel verder voor meer info.
€ 85
03 Oct
Oct
09:30

(F) ACT in practice

Classroom
De Goeman Bedrijfsverzamelgebouw
37
Waarom ACT? In een gesprek gaat het naast de zorginhoud vooral om het proces van gedragsverandering. En we weten hoe moeilijk dat is. ACT biedt een geweldige kapstok om de cliënt en jou als zorgverlener grip te laten krijgen op dat veranderingsproces. Het biedt veel meer dat motivational interviewing, zoals de meesten al kennen. En Cognitieve gedragstherapie verschilt in die zin van ACT dat bij ACT niet gegraven wordt d.m.v. waarom-vragen, maar meer gekeken wordt naar hoe een cliënt vanuit het hier en nu datgene kan gaan doen wat hij/zij écht wil. Waardengericht. ACT is gericht op het proces, de functie van gedrag.
€ 575 - 595
11 Sep
Sep
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Utrecht
18-24.5
Bied ondersteuning bij gedragsverandering
Verandering van gedrag bevorderen door je cliënt bij de behandelkeuzes te betrekken? Met Motivational Interviewing (MI) leer je een persoonsgerichte gespreksstijl toe te passen waarmee je een gelijkwaardige relatie opbouwt met je cliënt. Je stimuleert eigen verantwoordelijkheid en vrijheid van gedragskeuze, met als resultaat dat de gedragsverandering vanuit je cliënt zelf komt in plaats van buitenaf én dat deze verandering stand houdt op de lange termijn.
€ 1290
09 Sep
Sep
09:00
€ 995

Academie voor Motivatie & Gedragsverandering

Physical course - series
Regio Utrecht
18-36
Als zorgprofessional / (para)medicus wil je niets liever dan je patiënten helpen om hun gezondheid te verbeteren. Je werkt hard, maar toch doen patiënten te weinig met je adviezen. Het kost je tijd en energie en het is frustrerend dat je patiënten niet echt gemotiveerd krijgt om hun gedrag te veranderen. Je wilt patiënten helpen, maar hoe dan?
€ 995
08 Dec
Dec
09:30

HAN VDO

Classroom
HAN - GW1
15-36
In de basistraining Motiverende Gespreksvoering (MGV) bij de HAN leer je hoe je gedragsverandering tot stand brengt. Je oefent je vaardigheden tijdens de training, maar ook in je werksituatie met cliënten.
€ 895

Studio GRZ

Incompany
13
De training ‘Motiverende Gespreksvoering (MGV) in de geriatrische revalidatie (GRZ)’ plaatst in de context van (geriatrische) revalidatie.
Op aanvraag

The Health Fundament

E-learning
3-18
Leidt jouw advies ook niet meteen tot gedragsverandering? Bij ons ook niet. Ook benieuwd naar hoe je gedrag en motivatie in kaart kunt brengen en hoe je (duurzame) gedragsverandering kunt faciliteren? Word een coachende zorgprofessional door de online opleiding in je eigen tijd vanaf de keukentafel te volgen.
€ 120

GGZ Ecademy

E-learning
2-4
In dit tweede leertraject binnen het thema MGV wordt ingegaan op het proces focussen. De andere leerttrajecten richten zich op de andere processen binnen motiverende gespreksvoering.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2-4
In dit derde leertraject binnen het thema MGV wordt ingegaan op het proces evoceren. De andere trajecten richten zich op de andere processen binnen motiverende gespreksvoering.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2-4
Welkom bij het leertraject 'Motiverende gespreksvoering 4'. Dit is het vierde leertraject in de serie over MGV. In dit leertraject ga je aan de slag met alle vier de processen van motiverende gespreksvoering en speciaal met het proces 'plannen'.
Gratis