De kracht van motiverende gespreksvoering

Van probleem - via motivatie - naar oplossing
motiverende gespreksvoeringmotivatiemotivatie van de patiëntMotivational interviewing

Het doel van motiverende gespreksvoering is het op gang brengen van gedragsverandering bij cliënten, via het ontwikkelen van de motivatie. Je verkrijgt kennis van motiverende gespreksvoering en weet deze te vertalen naar de praktijk van de wijk- en buurtteams. Je oefent met gespreksvaardigheden die aansluiten bij motiverende gespreksvoering.

11 jun. 2025
09:30 - 16:30
530
12-22 Punten
Fysieke bijeenkomst
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 530
Inclusief : digitale literatuur en lunch
Exclusief : boek (ongeveer € 50)

Datum en locatie

11 jun. 2025
09:30
25 jun. 2025
16:30
Oudenoord 6, 3513ER, Utrecht

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
22 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
22 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
22 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
22 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
22 Punten
Registerpl

Sprekers

René Groothedde

Docent
Rene Groothedde (1982) werkt als opleidingsdocent Social Work aan de Christelijke Hogeschool in Ede. Hij heeft ruime ervaring in de hulp­ver­le­ning (GGZ en jeugd­zorg). Naast zijn baan als docent heeft hij een prak­tijk/trainingsbureau: ‘Doorzicht Training & Coaching’. Rene geeft training in contextueel- en systemisch werken, geweldloos verzet, motiverende gespreksvoering en krachtgericht werken.
Omschrijving

Een belangrijk doel van de betrokkenheid door medewerkers uit buurt- of wijkteams en Wmo-consulenten is bijdragen aan de leefsituatie van de inwoners/wijkbewoners. Hierbij staat eigen kracht en kracht van de omgeving centraal. Om deze verandering voor langere termijn op gang te brengen is de persoonlijke motivatie van de cliënt onmisbaar.


Er is altijd een motivatie bij mensen om iets te veranderen aan hun probleem of probleemsituatie. Toch ervaren mensen vaak ambivalente gevoelens ten opzichte van deze veranderingen. Motiverende gespreksvoering biedt handvatten om de ambivalentie te verhelderen en aan te sluiten bij eigen redenen om al dan niet te veranderen. Hoe je dat doet leer je tijdens deze cursus.


Wat je kan verwachten tijdens deze cursus:

  • motiverende gespreksvoering in grote lijnen
  • theorie vertalen naar kansen en mogelijkheden
  • samenwerkingsrelatie met de cliënt, coöperatief, evocatief en met respect voor de autonomie
  • weerstand en verandertaal
  • motiverende en oplossingsgerichte werkvormen


Methodische gespreksvoering wordt steeds in het licht geplaatst van jouw praktijk. Er wordt gediscussieerd aan de hand van beeldmateriaal. Je kunt vragen uit je eigen praktijk inbrengen en vaardigheden oefenen met een trainingsacteur.



VVP-leden krijgen 10% korting. Activeer op het inschrijfformulier de kortingscode VVP en vermeld je VVP-lidmaatschapsnummer in het opmerkingenveld.


Klassikale lessen

Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.


Wat leer je?

Je hebt kennis van motiverende gespreksvoering en weet deze te vertalen naar de praktijk van de wijk- en buurtteams. Je hebt geoefend met gespreksvaardigheden die aansluiten bij motiverende gespreksvoering.


Inhoud

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

RINO Groep Utrecht

infodesk@rinogroep.nl
0302308450
6, Oudenoord, Utrecht, 3511BS