ONLINE Training SCID-5-P

SCID-5-PDSM-5DSM-5 classificatieDSM-5-diagnostiekpersoonlijkheidsstoornissenklinisch interview
In deze training wordt uitgebreid stilgestaan bij hoe het SCID-5-P interview afgenomen en gescoord dient te worden alsook hoe tot classificatie over te gaan. De focus tijdens deze twee dagen ligt zowel op theorie als op het oefenen aan de hand van rollenspelen. Daarnaast proberen we steeds voldoende ruimte te bewaken voor het voeren van discussies, bijvoorbeeld op het vlak van differentiaal diagnostiek.
540
9-9.5 Punten
Online
Classroom

Prijzen

Regulier € 540

Beroepen

Gezondheidszorgpsycholoog
9 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
9 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
9 Punten
FGzPt
GZ Pyscholoog
9 Punten
FGzPt
Gz-psychologen | Klinisch neuropsycholoog
9 Punten
FGzPt
Omschrijving

De SCID-5-P is een semigestructureerd klinisch interview wat als doel heeft de diagnosticus te helpen in het komen tot een DSM-5 classificatie gericht op persoonlijkheidsstoornissen opgenomen in de DSM-5.

In deze training wordt uitgebreid stilgestaan bij hoe het SCID-5-P interview afgenomen en gescoord dient te worden alsook hoe tot classificatie over te gaan. De focus tijdens deze twee dagen ligt zowel op theorie als op het oefenen aan de hand van rollenspelen. Daarnaast proberen we steeds voldoende ruimte te bewaken voor het voeren van discussies, bijvoorbeeld op het vlak van differentiaal diagnostiek.

Zo’n 6 weken na de eerste bijeenkomst is de tweede bijeenkomst gepland, waarin uitgebreider wordt stilgestaan bij eigen casuïstiek van cursisten, die dan hebben kunnen oefenen met afname van de SCID-5-P in de praktijk.

Programma

De opbouw van beide trainingsdagen is gelijkwaardig waarbij we beginnen met een theoretische introductie over SCID-5-P. Hierbij staan we stil bij geschiedenis, doel, doelgroep en samenstelling van de SCID-5-P. Vervolgens staan we uitgebreid stil bij de afname en scoring welke ingeoefend worden door het uitvoeren van rollenspelen.

Tijdens de tweede bijeenkomst (terugkomdag – middag) staan we stil bij de ervaringen die de deelnemers in hun eigen werk met de SCID-5-P hebben opgedaan en maken we de koppelingen met de evidence based behandeling van persoonlijkheidsstoornissen.

Leerdoelen

De doelen van deze training zijn:

  • Het opdoen van kennis en ervaring met de afname en scoring van de SCID-5-P, wat deelnemers in staat stelt zelfstandig dit interview te gebruiken om tot classificerende diagnostiek te komen voor persoonlijkheidsstoornissen.
  • Het vergroten van kennis met betrekking tot persoonlijkheidsstoornissen zoals omschreven binnen de DSM-5.
  • Het indiceren van de best passende behandeling bij persoonlijkheidsstoornissen.

De cursist is na deze training in staat om:

  • De deelnemer beschikt over voldoende kennis en ervaring omtrent afname en scoring van de SCID-5-P waardoor deze in staat is dit interview zelfstandig te gebruiken om tot classificerende diagnostiek te komen voor persoonlijkheidsstoornissen.
  • De deelnemer beschikt over voldoende kennis omtrent persoonlijkheidsstoornissen zoals omschreven binnen de DSM-5, en de mogelijkheden voor indicatiestelling voor behandeling.


Cure & Care Development

curecare@curecare.nl
0263684411
120, Oude Oeverstraat, Arnhem, 6811JZ

Gerelateerde cursussen

Adriaan Sprey Opleidingen

Incompany
20-31
In deze nascholing gaat het in het algemeen om het toepassen van het cognitief gedragstherapeutisch proces bij persoonlijkheidsstoornissen.
Op aanvraag
30 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Classroom
6
Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast. In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 en DSM 5-TR aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5.
€ 195
25 Jun
Jun
09:30
€ 585

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
18-36
Wil jij kinderen kunnen begeleiden bij rouw en hierin de juiste ondersteuning bieden? Schrijf je dan nu in voor de cursus 'Kinderen in de rouw'. Leer alles over de verschillende soorten rouw, de belangrijkste vragen en reacties van kinderen in rouw en hoe je als hulpverlener dit proces op een gedegen manier kunt ondersteunen. Ontdek de systemische en contextuele benadering en krijg inzicht in de DSM-V beschrijving van rouw. Meld je vandaag nog aan voor deze waardevolle cursus en vergroot je kennis en vaardigheden.
€ 585
05 Nov
Nov
09:30
€ 1245

Medilex BV

Physical course - series
Regardz de Eenhoorn
15
Verdieping in psychiatrische ziektebeelden – voor verpleegkundigen
Leer psychiatrische ziektebeelden bij ouderen herkennen!
€ 1245

Adriaan Sprey Opleidingen

Incompany
0-6
De depressieve persoonlijkheidsstoornis is relatief onbekend, maar klinisch des te meer relevant.
Op aanvraag
26 May
May
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
11-15
Als hulpverlener in de ggz krijg je steeds vaker te maken met jongeren die vragen hebben over hun genderidentiteit. Veel hulpverleners blijken zich onzeker te voelen over hoe om te gaan met genderdysforie bij cliënten. In deze cursus krijg je handvatten om de psychologische zorg voor deze groep vorm te geven. Je leert meer over gendervariatie, het verschil met genderdysforie volgens de DSM-5, aandachtspunten in de diagnostische fase en de psychologische en somatische behandelmogelijkheden.
€ 580
09 Oct
Oct
09:00

PAO Psychologie

Classroom
Utrecht
26-30
Postacademische cursus signaleren, diagnostiek en begeleiding bij autisme / ASS
De laatste jaren is het denken over autismespectrumstoornissen (ASS) enorm in beweging en veranderd. Dankzij wetenschappelijk onderzoek en dankzij de ervaringsverhalen van de mensen met een ASS zelf.
€ 1060
27 Jun
Jun
10:00

Bijscholing instituut voor Therapeuten

Classroom
13
30 minuten gesprek
De DSM-5 is recentelijk grondig vernieuwd en staat volop in de belangstelling. Veel van de genoemde stoornissen komen ook in onze praktijk voorbij.
€ 195

CME-Online

E-learning
2
ADHD (attention deficit hyperactivity disorder; aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis) is al geruime tijd onderwerp van publiek debat. Is het echt een stoornis of is het meer een omschrijving van een bepaald gedrag? Is ADHD erfelijk of is het vooral te wijten aan omgevingsfactoren en/of opvoeding? Is het gewoon ‘iets van deze tijd’ en niets anders dan een modeziekte?
Op aanvraag
07 Nov
Nov
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
18-36
Zoals: depressie, psychose, delier en persoonlijkheidsstoornissen
Als professional krijg je steeds vaker te maken met complexe, psychiatrische aandoeningen bij ouderen. In deze interactieve cursus maak je kennis met de basisbegrippen uit de psychiatrie (DSM-5) en de meest voorkomende aandoeningen. Je oefent met praktijkgerichte voorbeelden, filmmateriaal en eigen ervaringen.
€ 845