ONLINE Training SCID-5-P
In deze training wordt uitgebreid stilgestaan bij hoe het SCID-5-P interview afgenomen en gescoord dient te worden alsook hoe tot classificatie over te gaan. De focus tijdens deze twee dagen ligt zowel op theorie als op het oefenen aan de hand van rollenspelen. Daarnaast proberen we steeds voldoende ruimte te bewaken voor het voeren van discussies, bijvoorbeeld op het vlak van differentiaal diagnostiek.Prijzen
Beroepen
De SCID-5-P is een semigestructureerd klinisch interview wat als doel heeft de diagnosticus te helpen in het komen tot een DSM-5 classificatie gericht op persoonlijkheidsstoornissen opgenomen in de DSM-5.
In deze training wordt uitgebreid stilgestaan bij hoe het SCID-5-P interview afgenomen en gescoord dient te worden alsook hoe tot classificatie over te gaan. De focus tijdens deze twee dagen ligt zowel op theorie als op het oefenen aan de hand van rollenspelen. Daarnaast proberen we steeds voldoende ruimte te bewaken voor het voeren van discussies, bijvoorbeeld op het vlak van differentiaal diagnostiek.
Zo’n 6 weken na de eerste bijeenkomst is de tweede bijeenkomst gepland, waarin uitgebreider wordt stilgestaan bij eigen casuïstiek van cursisten, die dan hebben kunnen oefenen met afname van de SCID-5-P in de praktijk.
Programma
De opbouw van beide trainingsdagen is gelijkwaardig waarbij we beginnen met een theoretische introductie over SCID-5-P. Hierbij staan we stil bij geschiedenis, doel, doelgroep en samenstelling van de SCID-5-P. Vervolgens staan we uitgebreid stil bij de afname en scoring welke ingeoefend worden door het uitvoeren van rollenspelen.
Tijdens de tweede bijeenkomst (terugkomdag – middag) staan we stil bij de ervaringen die de deelnemers in hun eigen werk met de SCID-5-P hebben opgedaan en maken we de koppelingen met de evidence based behandeling van persoonlijkheidsstoornissen.
Leerdoelen
De doelen van deze training zijn:
- Het opdoen van kennis en ervaring met de afname en scoring van de SCID-5-P, wat deelnemers in staat stelt zelfstandig dit interview te gebruiken om tot classificerende diagnostiek te komen voor persoonlijkheidsstoornissen.
- Het vergroten van kennis met betrekking tot persoonlijkheidsstoornissen zoals omschreven binnen de DSM-5.
- Het indiceren van de best passende behandeling bij persoonlijkheidsstoornissen.
De cursist is na deze training in staat om:
- De deelnemer beschikt over voldoende kennis en ervaring omtrent afname en scoring van de SCID-5-P waardoor deze in staat is dit interview zelfstandig te gebruiken om tot classificerende diagnostiek te komen voor persoonlijkheidsstoornissen.
- De deelnemer beschikt over voldoende kennis omtrent persoonlijkheidsstoornissen zoals omschreven binnen de DSM-5, en de mogelijkheden voor indicatiestelling voor behandeling.