Hoogbegaafde volwassenen in de ggz

hoogbegaafdheidhoogbegaafde volwassenenhoogbegaafdheid in de ggzproblemenindicatiestelling
Wat is normaal gedrag bij hoogbegaafden en wat is pathologisch? In deze cursus leer je hoogbegaafdheid herkennen en de problemen die ermee gepaard kunnen gaan. Je krijgt handvatten voor gespreksvoering, indicatiestelling en doorverwijzing, zodat je doeltreffend met hoogbegaafde volwassenen kunt omgaan.
10:00 - 17:00
595
0-15 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 595
Inclusief : lunch

Datum en locatie

12 mei 2025
10:00
19 mei 2025
17:00
Oudenoord 6, 3513ER, Utrecht

Beroepen

Gezondheidszorgpsycholoog
Accreditatie in aanvraag
15 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
Accreditatie in aanvraag
15 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
Accreditatie in aanvraag
15 Punten
FGzPt
GZ Pyscholoog
Accreditatie in aanvraag
15 Punten
FGzPt
Gz-psychologen | Klinisch neuropsycholoog
Accreditatie in aanvraag
15 Punten
FGzPt
Omschrijving

Bij hoogbegaafdheid wordt vaak gedacht aan genieën zoals Da Vinci, Einstein en Mozart; wonderkinderen, die al vanaf jonge leeftijd uitzonderlijke prestaties leverden. Het is echter beter hoogbegaafdheid te beschouwen als een zeldzaam potentieel wat al dan niet tot ontwikkeling en bloei komt. Daarnaast blijkt in de praktijk dat hoogbegaafdheid lang niet altijd een positieve invloed uitoefent op het welzijn van het individu of door anderen als ‘een succes’ wordt beleefd.

Hoogbegaafdheid is geen psychische stoornis, maar een transdiagnostische factor die het ontstaan, de presentatie, de diagnostiek en de behandeling van psychische stoornissen beïnvloedt. Zowel een zeer hoog niveau van intellectueel functioneren per se als bijkomende persoonskenmerken van hoogbegaafdheid kunnen ervoor zorgen dat een individu vastloopt op school, in studie, werk en relaties. De voor hoogbegaafden kenmerkende sterke intrinsieke motivatie en autonomie, creativiteit, intensiteit, snelheid en complexiteit (eigenschappen die onder andere beschreven worden in het Delphimodel) kunnen in omgang met een ‘gemiddelde’ wereld leiden tot perfectionisme, problemen met de emotieregulatie, communicatie, sociale omgang en onder- en overpresteren. De afwijkende socialisatie van hoogbegaafden als gevolg van het gebrek aan noodzakelijke spiegeling (<2% van de bevolking is hoogbegaafd) kan bijdragen aan de ontwikkeling van angst- en stemmingsklachten en persoonlijkheidsproblematiek.

Momenteel zijn er in Nederland nauwelijks GGZ-behandelaren die kennis hebben van hoogbegaafdheid bij volwassenen. Misdiagnostiek komt dan ook veel voor. Mensen krijgen bv. ten onrechte de diagnose ADHD, ASS, bipolaire stoornis of een persoonlijkheidsstoornis. Andersom wordt bij bekende hoogbegaafdheid van de patiënt een relevante diagnose soms ook gemist.

In de behandeling is de ervaring tot nu toe ook dat geëigende protocollen bij hoogbegaafden vaak niet of zelfs averechts werken. Hoogbegaafden vragen meer wendbaarheid, creativiteit en authenticiteit van de hulpverlener, mede doordat de problematiek vaak een prangende existentiële dimensie kent.


Klassikale lessen

Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

Wat leer je?

Herkennen van kenmerken van hoogbegaafdheid bij (soms nog niet als zodanig geïdentificeerde) volwassenen, differentiaal-diagnostische overwegingen ten aanzien van met psychopathologie overlappende kenmerken, handvatten ten aanzien van aangepaste gespreksvoering, indicatiestelling en behandeling bij deze specifieke doelgroep.

Inhoud

De volgende onderwerpen komen aan bod: 

  • Wat wordt in het algemeen onder ‘hoogbegaafdheid’ verstaan en hoe kan hoogbegaafdheid objectief worden vastgesteld?
  • Wat zijn normale, algemene gedragskenmerken van hoogbegaafde volwassenen die lijken op, of overlappen met symptomen van de meest voorkomende psychische stoornissen?
  • Wat is de differentiaal-diagnostiek bij hoogbegaafdheid en psychische stoornissen en hoe kunnen misdiagnoses (met name vals positieven) worden voorkomen?
  • Welke psychische problemen komen vaak voor bij hoogbegaafdheid (bijvoorbeeld als gevolg van gebrek aan adequate spiegeling)?
  • Hoe interfereert hoogbegaafdheid met diagnostiek en behandeling van psychische stoornissen?
  • Welke factoren vergroten bij hoogbegaafden de effectiviteit van gespreksvoering en behandeling?


RINO Groep Utrecht

infodesk@rinogroep.nl
0302308450
6, Oudenoord, Utrecht, 3511BS

Gerelateerde cursussen

27 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Classroom
Aristo meeting center Amsterdam
12
Leer in de cursus 'Hoogbegaafd in het onderwijs, Jeugdzorg en GGZ' over nieuwe inzichten in hoogbegaafdheid en verbeter jouw kennis over het diagnostisch proces, behandeling en begeleiding van hoogbegaafde kinderen en jongeren in het onderwijs, Jeugdzorg en GGZ.
€ 440
16 Jun
Jun
09:30

RINO Groep Utrecht

Classroom
Utrecht
0-33
Hoe help je mensen die verbaal niet vaardig zijn om over hun leven te vertellen? Met de Yucelmethode geef je ze blokken in handen waarmee ze visueel hun verhaal kunnen neerzetten. Leer hoe je problemen snel zichtbaar en bespreekbaar maakt. Zo kun je je cliënten beter aanspreken op hun eigen kracht en hen ondersteunen in het realiseren van oplossingen op hun eigen manier.
€ 865
26 May
May
09:30

Wonderwijs Coaching&Training

Physical course - series
Landgoed Duin en Bosch
19.5-21
In deze training worden de reflexen uitgelegd, hoe zij kunnen storen op de ontwikkeling en welke van de Rhythmic Movements ingezet kunnen worden om deze reflexen te integreren.
€ 850
25 Sep
Sep
13:30

ABV

Physical course - series
Utrecht
12
Schoolpsychologen, (gz-)psychologen en (ortho)pedagogen die werkzaam zijn in onderwijsondersteuning en -advisering, (speciaal) onderwijs, jeugdzorg, eigen praktijk, etc., en die de basiscursus hebben afgerond.
€ 645
05 Sep
Sep
09:30
€ 505

NSPOH

Classroom
NSPOH
6
Hoe benut je het potentieel van een hoogbegaafde in zijn werk? Waar lopen hoogbegaafden vast in hun werk en wat kun jij als arboprofessional doen om het te herkennen en er mee om te gaan in de spreekkamer? Je leert er meer over in deze eendaagse module Hoogbegaafdheid en werk.
€ 505