Minder praten, meer beleven en doen in de (K&J) behandelkamer
Leer in onze cursus 'Minder Praten, Meer Beleven en Doen in de (K&J) Behandelkamer' hoe je als professional in de behandelkamer met actieve werkvormen meer plezier en energie kunt brengen. Ontdek manieren om weerstand te begrijpen en de psychologische basisbehoeften van kinderen te vervullen. Versterk zelfvertrouwen en lichaamsbewustzijn met werkvormen zoals 'Emotiebal', ballonbadminton en touwtrekken. Schrijf je nu in voor deze waardevolle cursus.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Kina Smit
Docent
Kinderen hebben vaak moeite met stilzitten en het bespreken van serieuze onderwerpen in de behandelkamer. Onze cursus biedt dynamische en prikkelende benaderingen om de behandeling aantrekkelijker en energieker te maken. Dit resulteert niet alleen in een versterkt zelfvertrouwen en bewustzijn bij kinderen en jongeren, maar ook in het bereiken van behandeldoelen door middel van praktische ervaringen. Onze benadering stelt kinderen en ouders in staat om moeilijke emoties indirect aan te pakken en aanzienlijke vooruitgang te boeken in hun behandeling.
Gebaseerd op de principes van de zelfdeterminatietheorie, leren deelnemers weerstand beter te begrijpen door in te spelen op de psychologische basisbehoeften van opgroeiende kinderen, zoals relaties, competentie en autonomie. Tijdens de cursus demonstreren en oefenen we actieve werkvormen met een specifieke focus op het bespreken en onderzoeken van de ervaringen van de cliënt. Daarnaast gebruiken we speelse metaforen en visuele hulpmiddelen, waaronder het 'emotiebal'-spel, ballonbadminton, zelfvertrouwen opbouwen met 'Samen Stralend te Falen', en het verdiepen van kennismaking met een denkbeeldige huiswandeling of krachtenposterontwerp.
Doelstelling
Inzicht en vaardigheid in het toepassen van speelse en actieve werkvormen tijdens de therapie /behandeling met kinderen en jongeren in de GGZ. Uitbreiden van repertoire aan actieve mogelijkheden wanneer de standaardbehandeling vastloopt en het ‘leren door doen’ uitkomst en afwisseling biedt.
Na de cursus kunnen de deelnemers zelfstandig de vertaalslag maken van gedrag/weerstand bij kinderen naar behoefte en actief ervaren in de behandelkamer.