Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen
In deze vierdaagse cursus ‘Psychopathologie bij kind en jeugdigen’ wordt ingegaan op het opstellen van gedragsanalyses bij probleemgedrag en keuze van interventie. Er is aandacht voor de normale ontwikkeling vs de ontwikkeling van psychopathologie.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Manon Zonder
Psychiater en schematherapeut (junior)
Manon Zonder is psychiater en schematherapeut (junior), werkzaam in een vrijgevestigde praktijk in Culemborg (PsyConsult Culemborg). In haar praktijk voert ze zowel medicamenteuze behandelingen uit, alsook individuele psychotherapeutische behandelingen (met als voorkeur schematherapie). Tevens heeft zij een consultatieve functie voor huisartsen in Culemborg en omgeving. Ze heeft gewerkt in diverse grote GGZ instellingen en de verslavingszorg.
De cursus 'Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen' biedt deelnemers theoretische kennis en inzicht in de ontwikkeling van kind tot volwassene, met aandacht voor gevoelige perioden en afwijkende ontwikkeling. De plaats van DSM-5 binnen de psychopathologie en verschillen met DSM-IV worden besproken, evenals communicatie-aspecten bij persoonlijkheidsproblematiek en verslavingen. Deelnemers leren gedragsanalyses opstellen en betrouwbare DSM-5-classificaties maken voor relevante deelgebieden van psychopathologie, waaronder neurobiologische ontwikkelingsstoornissen.
Doelstelling
Na de cursus hebben de deelnemers kennis over:
- plaats DSM-5 in (inter)nationale GGZ
- verschil classificatie en diagnose
- gedragsanalyses
- communicatie-aspecten
Vaardigheden in:
- opstellen beschrijvende diagnose en omzetten hiervan in DSM-5-classificatie
- beoordelen van (differentiële) diagnostiek op voor de deelnemers relevante deelgebieden van psychopathologie
- opstellen gedragsanalyses
- omgaan met communicatie-aspecten
Werkwijze
Diverse interactieve presentaties door de docent over doel, structuur en gebruik van van de DSM-5 en over de elementen die de structuur vormen bij het opstellen van een beschrijvende diagnose.
Tevens interactieve presentaties door de docent over de onder het kopje ‘Inhoud’ beschreven psychische stoornissen. En interactieve presentaties door de docent over gedragsanalyses en communicatie-aspecten in relatie tot mogelijke psychische problematiek op gebied persoonlijkheid en verslaving in systeem van het kind.
Verder wordt er plenair en in subgroepen geoefend met casuïstiek in het opstellen van beschrijvende diagnoses en het omzetten daarvan in DSM-5-classificaties en in het opstellen van gedragsanalyses en beoordelen van communicatie-aspecten.