Verdiepingscursus Oplossingsgericht coachen
Pas oplossingsgerichte gespreksvoering toe in de coaching en begeleiding van professionals en teams
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Esther de Wolf
PAO docent
Drs. E. (Esther) de Wolf (1962) is GZ-psycholoog, systeemtherapeut en psychotherapeut, gespecialiseerd in de oplossingsgerichte benadering. Vanuit haar eigen bedrijf Solution Focused Concepts is Esther zelfstandig gevestigd als psychotherapeut in Amsterdam en werkt zij als docent en trainer in post master onderwijs. Ook geeft Esther incompany trainingen, lezingen en workshops over de oplossingsgerichte benadering en schrijft zij over dit gedachtengoed. In 2015 richtte Esther, samen met anderen, de vereniging van Oplossingsgerichte Professionals Nederland (VOPN) op.
Mark Crouzen
PAO docent
Mark Crouzen is BIG-geregistreerd klinisch psycholoog, klinisch pedagoog, BIG-geregistreerd psychotherapeut, EMDR-therapeut en supervisor cognitief gedragstherapeut. Daarnaast is Mark master psychofarmacologie in de Verenigde Staten en is hij hier opgeleid in Feedback Informed Treatment (FIT). Mark werkt vanuit een oplossingsgerichte gedragstherapeutische benadering. Hij liet zich hierbij inspireren door Insoo Kim Berg en Scott Miller waardoor hij gelooft in de kracht van oplossingen die cliënten zelf aandragen. Daarnaast past hij het CDOI-systeem consequent toe door actief feedback te vragen van cliënten. Mark geeft al meer dan 20 jaar trainingen oplossingsgerichte psychotherapie vanuit zijn eigen praktijk in Utrecht en werkt een even lange periode als klinisch psycholoog-psychotherapeut bij het Diakonessenhuis in Utrecht.
Doelen
Na afloop van deze cursus:
Pas oplossingsgerichte gespreksvoering toe in de coaching en begeleiding van professionals en teams
Begeleid of adviseer jij, op inhoudelijk gebied, andere professionals? Wil jij hen op een oplossingsgerichte manier begeleiden, coachen of adviseren en hen aanleren hoe zij op eigen kracht problemen kunnen oplossen?
Tijdens deze cursus breid je jouw vaardigheden met betrekking tot de oplossingsgerichte benadering uit, onder andere met oplossingsgerichte gespreksvoering. Daarnaast verdiep je je specifiek in toepassingen in coaching- en/of adviestrajecten. Zo ga je aan de slag met casuïstiek van de werkvloer zoals ontwikkelvragen of uitdagingen individuen of teams van professionals.
Als gedragskundige fungeer je vaak als inhoudelijk begeleider of adviseur voor andere professionals. Je hebt inhoudelijk een sturende functie met een bepaalde mate van eindverantwoordelijkheid, terwijl je soms geen of nauwelijks contact hebt met de cliënt. Het is dus essentieel dat je de medewerker die wél cliëntcontact heeft op zo’n manier coacht en adviseert dat deze een optimaal resultaat bereikt in het contact met de cliënt.
Bij de oplossingsgerichte methodiek staat niet het probleem dat een medewerker inbrengt centraal, maar datgene waar de medewerker op wil uitkomen met de client of de situatie die hij inbrengt. Door oplossingsgericht te coachen en te “adviseren”, wordt er optimaal gebruik gemaakt van de vaardigheden en kennis van de medewerker zelf. Dat zorgt voor een toename in betrokkenheid, verantwoordelijkheidsgevoel en zelfvertrouwen. Daarnaast kijk je vanuit de oplossingsgerichte benadering naar wat er al goed gaat en welke capaciteiten een professional nog sterker in kan zetten om tot een positief resultaat te komen. Door dicht bij de belevingswereld van de cliënt te blijven, wordt deze aanpak als persoonlijk, respectvol en zeer effectief ervaren.
Lees het interview met Esther de Wolf & Paul van den Berg over de oplossingsgerichte benadering.
Sta je nog aan het begin van Oplossingsgerichte professionalisering, kijk dan eens bij onze basiscursus.
Kernpunten:
- intensief blended cursus; een optimale balans tussen klassikale uren, theorie, toepassingsopdrachten en een activerende online leeromgeving;
- verdieping en versteviging van jouw kennis en vaardigheden in de oplossingsgerichte benadering
- gebruik van de oplossingsgerichte gespreksvoering in diagnostiek, advisering en overleg
- aandacht voor een systemische benadering van casuïstiek
- met aandacht voor begeleiding van individuele professionals en de teambenadering