Signaleren en begeleiden van trauma in de ouder-kindrelatie (IMH)
Prijzen
Beroepen
Sprekers
Drs. Gerinda van Haaften
Gezondheidszorgpsycholoog/Infant Mental Health-specialist/EMDR practitione
Gerinda is werkzaam als gezondheidszorgpsycholoog/Infant Mental Health-specialist/EMDR practitioner. Gerinda heeft zeven jaar op een zuigelingenafdeling van een ziekenhuis gewerkt en werkt sinds 2012 in kleinschalige kinder- en jeugdpsychotherapie praktijken. Ze behandelt de jongste kinderen en hun gezin en zwangeren en jonge ouders met psychische problemen. Daarnaast is ze als trainer verbonden aan het Institute for Chronically Traumatized Children, Babywerk en IMH Nederland. De thema’s trauma en hechting zijn altijd een onderdeel van haar werk geweest.Drs. Yael Meijer
Klinisch psycholoog-psychotherapeut
Yael Meijer is klinisch psycholoog-psychotherapeut, met een specialisatie in Kinder & Jeugd. Daarnaast is Yael IMH-specialist DAIMH, gedragstherapeut, supervisor en leertherapeut VGCt, VKJP en NVP en supervisor NIP K&J. Zij werkt als inhoudelijk leidinggevende in het team 0-6 Amersfoort-Ermelo van Fornhese-GGZcentraal en een dag per week in het DGT team centraal van Levvel. Zij is ook eigenaar van het Amsterdams Centrum voor Familie therapie, met als specialisme regulatieproblematiek bij het jonge kind en bij jongeren en hun gezinnen, van waaruit zij nu overwegend als docent lesgeeft op diverse nascholings-opleidingsinstituten en leertherapie en supervisie heeft. Verder doet Yael bestuurswerk voor het NIP, is zij lid van de wetenschappelijke raad van het kenniscentrum K&J psychiatrie en lid van het college van specialismen GZ en PT.Doelen
Op basis van de theoretische concepten en casuïstiek leer je:
Fysieke en emotionele veiligheid binnen de ouder-kindrelatie is van belang voor de ontwikkeling van het jonge kind. Gelukkig blijkt de meerderheid (60-70%) van de gezonde, thuis opgroeiende kinderen in de leeftijd van een tot twaalf jaar voldoende veiligheid te ervaren in de relatie met hun ouders.
Veiligheid is niet hetzelfde als afwezigheid van stress en ingrijpende gebeurtenissen. Ingrijpende gebeurtenissen horen bij het leven en stress hoort bij ontwikkelen en groeien. Veiligheid in de relatie gaat over het stimuleren van de nieuwsgierigheid en de ontdekkingsreis van het kind in ontwikkeling en het daarin hanteerbaar houden, begrijpen en helpen reguleren van stress, emoties en (ingrijpende) gebeurtenissen. Veiligheid is een interactiecirkel met een veilige haven en een veilig baken van waaruit het jonge kind de wereld kan ontdekken en zich kan ontwikkelen.
Fysieke en emotionele veiligheid in de relatie is van levensbelang voor het (jonge) kind, omdat het een belangrijke buffer is voor het hanteren van ingrijpende gebeurtenissen en toxische stress. Ingrijpende gebeurtenissen en toxische stress in het leven van jonge kinderen vergroten de kans op problemen in de fysieke en geestelijke gezondheid.
Inhoud
- Modellen uit de Infant Mental Health gebruiken om traumasensitief naar de ouder-kindrelatie te kijken
- Inzicht in het transactioneel ontwikkelmodel en de traumatische gebeurtenis
- Port of Entry als ingang om het vermoeden van trauma in de ouder-kindrelatie te bespreken
- De methode van de Immediate story gebruiken om de essentie van een ingrijpende of traumatische gebeurtenis te leren herkennen en erkennen (waar gaat het nou echt over)
- De essentie van een gebeurtenis tijdens je spreekuur met de ouder en het jonge kind te voelen, niet te duiden en wel in woorden om te zetten zodat duidelijker wordt wat er onder het gedrag (of de interactie) in deze ouder-kindrelatie ligt
- een ingrijpende of traumatische gebeurtenis inzichtelijk maken, objectiveren en feitelijk maken
Maar wat als ouders en belangrijke anderen in de omgeving van het kind deze veiligheid niet (altijd) kunnen bieden, tijdelijk of structureel? Zo’n 30 tot 40% van de kinderen ervaart niet of in mindere mate veiligheid in de relatie met hun ouders. Wanneer herken je dat als (jeugd)professional en wanneer kan of moet je er iets aan doen? En wat kan en mag je dan doen, oftewel waartoe ben je vakbekwaam?
In deze cursus ontdek je als (jeugd)professional jouw mogelijkheden binnen jouw vakgebied om signalen te herkennen van onveiligheid en stress in de interactie tussen het kind en de ouders en de belangrijke anderen in de omgeving van het kind. Je verkent hoe jij hen kan ondersteunen en begeleiden naar een (trauma)sensitievere interactie, met als doel de veiligheid binnen de relatie te vergroten. Je maakt ook kennis met de mogelijkheden van behandeling, zodat je kan bepalen wat er binnen jouw vakbekwaamheid past en wanneer en hoe je beter kunt doorverwijzen naar specialistische hulp.
Hoe kun je als jeugdprofessional voelen of zien dat er iets speelt in deze ouder-kindrelatie en dat onder woorden brengen? Hoe kun je aansluiten bij ouder en/of kind om een impactvolle gebeurtenis woorden te geven? Hoe maak je onderscheid tussen een impactvolle en een traumatische gebeurtenis? Hoe kun je door herkennen, erkennen en signaleren de gebeurtenis begeleiden in deze ouder-kindrelatie danwel doorverwijzen als dat nodig is?