Triage in de dagprakijk - opfriscursus
Triage, hoe zat dat ook alweer?Prijzen
Beroepen
Door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen neemt de druk op de huisartsenpraktijk toe en is het soms lastig de daadwerkelijke urgentie van een zorgvraag te bepalen. Sommige patiënten communiceren niet duidelijk of zijn te bescheiden, terwijl andere bellers of bezoekers zich steeds mondiger opstellen.
Door het stellen van de juiste vragen, krijgt de doktersassistente een plaatje van het toestandsbeeld. Daardoor kan de juiste urgentie worden ingeschat en komt de patiënt op het juiste tijdstip, op de juiste plaats en bij de juiste behandelaar terecht. Dit heeft ook een positieve invloed op de werkdruk in een praktijk.
Veel doktersassistenten in dagpraktijken hebben ooit een scholing over triage gevolgd, maar merken dat de kennis en vaardigheden wat zijn weggezakt. Deze opfriscursus is de ideale ‘update’.
Doel en opzet
Na deze scholing heeft u uw triage-kennis weer aangescherpt en heeft u geoefend met het voeren van gesprekken en het gebruik van de NHG-Triagewijzer.
De volgende onderwerpen komen aan de orde
- Gebruik van de NHG-Triagewijzer
- Het stellen van een goede vraag
- Bepalen of de patiënt ABCDE stabiel is
- Bepalen van de ingangsklacht
- Uitzonderingen