Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen

meertalige kinderenlogopodiemeertalige logopedieLogopedische diagnostiek

Binnen het vakgebied van logopedie zien we steeds meer kinderen die in meer dan één taal zijn opgegroeid of de Nederlandse taal niet vanaf de geboorte aangeboden hebben gekregen. Dit betekent dat er in alle stappen van de diagnostiek rekening gehouden dient te worden met een afwijkende taalontwikkeling, andere culturele achtergronden en ruis in de communicatie.

22 nov. 2024
09:30 - 16:30
330
14 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 330
Inclusief : Koffie/thee en een goed verzorgde lunch; Digitaal trainingsmateriaal

Datum en locatie

22 nov. 2024
09:30
16:30
Koningsbergerstraat 9, 3531AJ, Utrecht

Beroepen

Logopedist
14 Punten
NVLF

Competenties

Medische handelen 40 %
Kennis en wetenschap 40 %
Communicatie 20 %

Sprekers

Janneke de Waal-Bogers

Trainer
Janneke de Waal-Bogers MBA is logopedist en remedial teacher. Ze geeft les aan paramedici in opleiding (HBO) en verzorgt trainingen over diagnostiek en behandeling van taalstoornissen en ander leer- en gedragsstoornissen bij kinderen. Daarnaast is Janneke bestuurslid bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). Zij heeft veel kennis en ervaring in het begeleiden van kinderen met taal-, leer- en gedragsproblemen (bijvoorbeeld autismespectrumstoornissen, dyslexie, meertaligheid) door haar werk als logopedist en ambulant begeleider in het speciaal basisonderwijs. Janneke was tot 2023 jarenlang hoofdredacteur van het Nederlands tijdschrift voor Logopedie (vakblad voor logopedisten). Ze is auteur en eindredacteur van het boek Taaldiagnostiek bij kinderen (Pearson Benelux, 2020). Dit boek biedt informatie en technieken ter ondersteuning van (het onderwijs is) de complexe diagnostiek van kinderen met taalproblemen.

Doelen

Na afloop van de training ben je:

In staat verantwoord logopedisch diagnostiek te plegen bij meertalige kinderen
In staat om testresultaten vanuit diagnostisch onderzoek bij meertalige kinderen kritisch te beschouwen en te interpreteren en hier handvatten voor een behandelplan op te baseren
Bekend met de argumenten om meertalige kinderen wel of niet te behandelen
Omschrijving

Inhoud 

Hoe kun je het beste het logopedisch onderzoek vormgeven bij meertalige kinderen? Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is? In hoeverre moeten andere talen worden onderzocht en voorkom je een over- of onderdiagnose? Met welke andere factoren moet rekening worden gehouden? Dit alles komt aan bod tijdens deze training. 

Tijdens deze training wordt je uitgedaagd tot kritische reflectie over de inzet van diagnostische instrumenten (zoals de CELF-5-NL) bij de diagnostiek van meertalige kinderen.


Er wordt besproken waar je op moet letten bij de diagnostiek van meertalige kinderen. Ook wordt besproken waar je op moet letten bij de diagnostiek van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen. Je leert hierbij rekening te houden met de verschillen tussen meertalige kinderen. Je leert hierbij rekening te houden met de verschillen tussen meertalige kinderen, waarbij de mogelijkheden en onmogelijkheden worden besproken. Je krijgt handvatten voor de keuze om wel of niet te gaan behandelen en je leert om de resultaten van het logopedisch onderzoek te vertalen naar een behandelplan. 

Pearson Benelux B.V.

Pearson Academy zet zich in voor het juist toepassen van testinstrumenten en het correct interpreteren van testresultaten door psychologen, orthopedagogen, logopedisten en professionals werkzaam in onderwijs en HRM.
info@pearsonacademy.nl
1, Gatwickstraat, Amsterdam, 1043GK