Deze cursus is verlopen
RMTi Reflex Integratie Behandelaar
De Rhythmic Movement Training International is een methode voor Reflex Integratie die gebruik maakt van ritmische bewegingen om de reflexen te integreren
In deze praktische hands-on cursus worden de reflexen uitgelegd, hoe zij kunnen storen op de ontwikkeling en welke van de Rhythmic Movements ingezet kunnen worden om deze reflexen te integreren.
25 mrt. 2024
09:00 - 17:00
3050
22.5 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - series
Prijzen
Regulier
€ 3050
Opmerking :Voor de hele opleiding tot RMTi Reflex Integratie Behandelaar. Inclusief Manuals, lunch en werkmateriaal
Datum en locatie
25 mrt. 2024
09:00
17 mrt. 2025
17:00
Stationsplein 2, 6602BW, Wijchen
Beroepen
Diëtist
22.5 Punten
ADAP
Ergotherapeut
22.5 Punten
ADAP
Huidtherapeut
22.5 Punten
ADAP
Logopedist
22.5 Punten
ADAP, NVLF
Medisch Beeldvormings- en Bestralingsdeskundige (MBB'er)
22.5 Punten
ADAP
Omschrijving
Leerdoelen RMTi Level 1 en 2:
- Weten wat reflexintegratie inhoudt.
- Kennis hebben van de ontwikkeling van de verschillende reflexen en hun invloed.
- Kunnen screenen van de reflexen.
- Een bewegingsprogramma opstellen voor de cliënt.
Leerdoelen RMTi Level 3:
- Weten wat reflexintegratie inhoudt met betrekking tot visuele en auditieve informatieverwerking, proprioceptie en het vestibulaire systeem. Weten waar deze processen in het brein plaatsvinden.
- Weten wat de verbanden zijn tussen niet geïntegreerde reflexen, het visuele en auditieve systeem en de lichaamshouding.
- Kennis hebben van de ontwikkeling van de verschillende reflexen en hun invloed:
1. Weten welke reflexen van invloed zijn op de fijne motoriek (het schrijven) en hoe dit te verbeteren. Dit vereist dat onze visueel-perceptuele en motorische planningsvaardigheden allemaal samenwerken.
2. Weten welke reflexen van invloed zijn op het leesproces. De zintuiglijke processen moeten goed samenwerken. Je leert hoe je een auditief verwerkingsprobleem kunt herkennen, welke delen van het brein er mee in verband staan en welke bewegingsoefeningen je kunt inzetten om het te verbeteren.
- Kunnen screenen van de reflexen, met toevoeging van auditieve en visuele stimulatie.
- Een bewegingsprogramma opstellen voor de cliënt.
Leerdoelen RMTi School Readiness:
• Op een snelle manier de reflexen kunnen screenen.
• Zelf een leuk, speels en effectief beweegprogramma voor de cliënt of je gehele klas, leren samenstellen om de reflexen te integreren.
• Zelf dieper nadenken over de reflexpatronen en welke oefeningen je nog meer in kunt zetten.
Leerdoelen RMTi Face the Fear:
• Je weet wat er in je brein gebeurt als je last hebt van faalangst en stress.
• Je weet welke reflexen verband houden met je gevoel van veiligheid, stabiliteit en het ontwikkelen van vertrouwen.
• Kunnen screenen van de reflexen die hiermee verband houden.
• Een bewegingsprogramma opstellen voor de cliënt.
• Het stress-systeem van een kind kunnen reguleren met oefeningen.
Leerdoelen RMTi Making Connections:
• Je weet verbanden te leggen tussen de diverse onderdelen van het brein, bewegen en reflexintegratie.
• Je leert de effecten van ritmische bewegingen op de hersenen.
• Je weet hoe de hersenen zich ontwikkelen en je leert middels 6 procedures, 6 gebieden in de hersenen te stimuleren (neuraal chassis, cerebellum, middenhersenen, basale ganglia, limbisch systeem en neocortex). Je leert de rol die deze kritieke gebieden spelen in ons vermogen om functionele vaardigheden te ontwikkelen gedurende ons hele leven.
o Procedures voor hersenstam en reticulair activeringssysteem (RAS) en thalamus om informatie efficiënt door te geven aan de cortex.
o Procedures voor het cerebellum om de coördinatie te bevorderen.
o Midbrain-procedures voor het verwerken van auditieve en visuele informatie.
o Procedures voor de basale ganglia en het ontwikkelen van het vermogen om stil te zijn.
o Limbische systeemprocedures voor zelfregulatie en episodisch geheugen.
o Prefrontale procedures voor verbindingen met gebieden die belangrijk zijn voor focus, aandacht, begrip, bewegingen, coördinatie en herinneringen.