Leergang strategisch leiderschap voor vrouwelijke artsen

leiderschapcoachingstrategisch leiderschapgender-specifiekevrouwelijke artsen

Het doel van de leergang is vrouwelijke artsen te ondersteunen en te begeleiden in persoonlijk leiderschap. Daarnaast is het doel vrouwelijke artsen te stimuleren leiderschapsrollen in zorgorganisaties te vervullen.

03 sep. 2024
09:00 - 17:30
3975
40 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 3975

Datum en locatie

03 sep. 2024
09:00
17 jan. 2025
17:30
Gooyerdijk 22, 3972MB, Driebergen-Rijsenburg
Vol
21 jan. 2025
09:00
20 jun. 2025
17:30
Gooyerdijk 22, 3972MB, Driebergen-Rijsenburg
02 sep. 2025
09:00
16 jan. 2026
17:30
Gooyerdijk 22, 3972MB, Driebergen-Rijsenburg

Beroepen

Anesthesioloog
40 Punten
ABAN-C2
Arts beleid en advies KNMG
40 Punten
ABAN-C3
Arts indicatie en advies KNMG
40 Punten
ABAN-C3
Arts infectiebestrijding KNMG
40 Punten
ABAN-C3
Arts Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde KNMG
40 Punten
ABAN-C3

Sprekers

Maleene de Ridder

Trainer
Maleene de Ridder is gezondheidswetenschapper, senior coach en trainer. Zij begeleidt artsen, groepen en organisaties bij vragen op gebied van leiderschaps- en loopbaanontwikkeling, samenwerken, communicatie en veranderingsprocessen. Maleene schreef Ambitie met een grote M – voluit leven als medicus, moeder en mijzelf – als ‘loopbaangids’ voor vrouwelijke artsen die hun werk op een eigen, positieve manier willen combineren met hun privéleven. En daarbij willen vasthouden aan de drive en dromen waarmee ze destijds aan hun studie geneeskunde begonnen: mensen helpen en beter maken, goed worden in hun vak, een bijdrage aan de maatschappij leveren. De leergang is in 2005 ontwikkeld en gestart op verzoek van de VNvA – Vereniging van Nederlandse Vrouwelijke Artsen. Inmiddels hebben meer dan 250 vrouwelijke artsen deelgenomen. Maleene heeft in 2017 ‘het stokje’ overgenomen als programmaleider en eigenaar van de leergang.

Lieke Thijssen

Trainer
Co-trainer Lieke Thijssen begeleidt en inspireert leiders, teams en organisaties tot lichter leiderschap. Haar passie is mensen terug te brengen naar hun bron en vanuit bewustzijn hun potentieel in het volle licht te zetten. Lieke is co-auteur van het boek ‘Op karakter naar de top. Het succes van diversiteit en leiderschap onthuld!’ over hoe diversiteit aan de top daadwerkelijk kan worden gerealiseerd.

Janneke Prein

Trainer
Co-trainer Janneke Prein heeft een achtergrond als psychiater en werkt sinds 2017 in haar eigen coachingspraktijk in Haarlem waar ze hoofdzakelijk met dokters werkt. Naast individuele coaching en intervisie, begeleidt zt maatschappen en vakgroepen om hun samenwerking te verbeteren. Zij gelooft erin dat artsen in verschillende fasen van hun carrière tijd en ruimte nodig hebben om stil te staan bij wat ze zelf nodig hebben om een goede arts en gelukkig mens te kunnen zijn.

Mariska Wessel

Trainer
Tijdens het 1e Blok verzorgt Mariska Wessel de workshop Voice of Leadership, Zij is stemcoach en coacht professionals die hun impact willen vergroten op het gebied van public speaking, presentatie, communicatie en leiderschap. Mariska werkt met oefeningen uit de zang & theaterwereld en mindfulness. Ze houdt van haar vak en dat werkt aanstekelijk!

Jaap Postma

Trainer
Jaap Postma is als acteur betrokken bij de leergang. Hij vindt het belangrijk deelnemers te laten excelleren in leren en zijn werkwijze is positief prikkelend. Jaap heeft een scherp oog voor genderpatronen en is gespecialiseerd in kijken, luisteren, voelen en woorden geven.

Eva Noorda

Trainer
Eva Noorda Tijdens het 4e Blok geeft Eva Noorda de yoga-les. Zij is chirurg-oncoloog in Isala te Zwolle, yogadocent en meditatietrainer. Ruim twintig jaar geleden is zij begonnen met yoga om tijdens haar studie meer rust in mijn hoofd en lichaam te vinden. Als chirurg werkt zij vooral met patiënten met kanker. Zij is ervan overtuigd dat yoga ook voor deze groep een waardevolle bijdrage kan leveren aan kwaliteit van leven tijdens of na behandeling. Zij heeft bijzondere interesse in leefstijl en het belang van jezelf gezond houden en goed voor jezelf zorgen.

Doelen

Wat haal je uit de leergang?

(her)ontdekken eigen kracht, waarden en drijfveren
focus: weten wat echt belangrijk voor je is
inzicht in je eigen (leiderschaps-)stijl, het effect op anderen en het kunnen variëren in stijl
effectief omgaan met invloed en macht in de samenwerking en het ‘spel van organisaties’
strategisch onderhandelen om dingen voor elkaar te krijgen
zicht op eigen (zakelijk) netwerk en het belang hiervan
bewustwording perceptie over vrouwelijk leiderschap en gender op (organisatie-)gedrag
een plan van aanpak om te kunnen vasthouden aan je ambities
Omschrijving

Het doel van de leergang is vrouwelijke artsen te ondersteunen en te begeleiden in persoonlijk leiderschap. Daarnaast is het doel vrouwelijke artsen te stimuleren leiderschapsrollen in zorgorganisaties te vervullen. 


De leergang is women-only omdat leiderschap gender-specifieke uitdagingen en valkuilen met zich meebrengt. Voor mannen geldt dat trouwens ook. Deelnemers worden gestimuleerd hun eigen stijl van leiderschap te ontdekken en ontwikkelen. Dit gezamenlijke leerproces blijkt leerzaam en ook als steunend ervaren te worden. Ons streven is een netwerk te creëren van vrouwelijke artsen in het management van organisaties die door een meer evenredige vertegenwoordiging hun toegevoegde waarde kunnen leveren aan een evenwichtiger en gezondere werksituatie in de medische zorg. De groep bestaat uit 10-14 vrouwelijke artsen met ca 5 jaar ervaring en afkomstig uit diverse medische specialismen


Opzet

Gestart wordt met een startbijeenkomst waarbij de deelnemers kennismaken met elkaar, de leidende principes van de leergang en een aantal 'vaste' werkvormen die tijdens de blokken worden gehanteerd zoals het maken van een reflectieverslag en de drie (fysieke) leiderschapsassen (embodied leadership). Vervolgens omvat de leergang 3 twee-daagse blokken en een 1-daagse slotbijeenkomst (blok 4). 


Werkwijze

We werken aan de hand van de TGI (thema gecentreerde interactie)methode: de verbinding met jezelf, met de relaties op je werk en met je relatie tot de context. Leiderschap (het Thema) komt pas tot zijn volle ontwikkeling als je evenveel gewicht weet te geven aan dat wat jij zelf wil, kan en aan waarde wil toevoegen, (Blok1) als dat wat anderen willen, kunnen en drijft (blok 2). Rekening houdend met de context waarin zich dit afspeelt (Je team, je afdeling binnen de organisatie, de organisatieontwikkeling en de ontwikkeling in de organisatie omgeving, zoals b.v. de politiek) (Blok 3). Vanaf 2020 is een 4e Blok toegevoegd waarbij wordt stilgestaan bij het duurzaam verankeren van inzichten en het ontwikkelen van een actieplan om de visie te realiseren. Gedurende de leergang wordt gewerkt met drie leerkernen/intervisiegroepen die tussentijds (tussen twee blokken in) samenkomen om leer-ervaringen uit te wisselen. 


Wat de leergang uniek maakt dat deelnemers herkennen dat zij vele thema’s delen die vaak voortkomen uit sociale (gender) patronen die eigen zijn aan mannelijke of vrouwelijke (groeps)dynamiek. Zij leren afstand te nemen en zich niet meer zo persoonlijk geraakt te voelen. Het jezelf of anderen de schuld geven maakte plaats voor “onthechter” strategisch sturen op eigen focus.

Bv. in blok 1: hoe zorg je dat je uitkomt voor wat je echt wil en daar ruimte mee inneemt. Vrouwen zijn nogal eens geneigd zich kleiner of onzichtbaarder te maken waardoor hun invloed minder aanwezig is. Hoe doe je dat dan op een assertieve en niet op een agressieve manier. Of hoe zorg je dat je de positie van de ander echt kent en dat ook zichtbaar/voelbaar maakt. Vrouwen kunnen nogal eens overgaan tot “telling en selling” in plaats van echt de connectie aan te gaan. Hoe ben je dus op een verbindende manier duidelijk (blok 2). Of hoe kan je op een niet-manipulatieve manier macht en invloed aanwenden om samen met anderen strategische doelen te behalen (blok 3).

Maleene de Ridder

info@maleenederidder.com
47, Tromphuis, MH Tromplaan, Enschede, 7513AB