Begeleiding van verminderd ziekte-inzicht bij volwassenen en ouderen met hersenletsel
Het erkennen en herkennen van de onzichtbare gevolgen van niet-aangeboren hersenletsel is vaak moeilijk voor zowel de persoon zelf als zijn omgeving. Dit leidt regelmatig tot problemen op cognitief, communicatief, gedragsmatig en emotioneel gebied. Deze cursus geeft je inzicht in onder meer de diagnostische instrumenten, het interpreteren van neuropsychologisch onderzoek, de te gebruiken tactiek en interventies, en het ondersteunen van de omgeving.825
17-34.5 Punten
Physical course - series
Prijzen
Regulier € 825
Inclusief : Lunch
Beroepen
Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
34.5 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
34.5 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
34.5 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
34.5 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
34.5 Punten
Registerpl
Competenties
Medisch handelen100 %
Sprekers
Arno Prinsen
Neuropsycholoog (Gz-psycholoog)
Drs. Arno Prinsen is neuropsycholoog (Gz-psycholoog). Naast zijn werk als psycholoog en docent is hij schrijver. Hij is auteur van de boeken 'Heb ik een probleem dan?' en 'Ga toch weg!'. Daarnaast heeft hij samen met Mariëlle Zwaga een hoofdstuk geschreven in het boek 'Communicatie bij hersenletsel'. Met Hans van Dam en Peter Vrancken schreef hij het boek 'Omgaan met gedragsverandering na hersenletsel'. Samen met de Maastricht University (Rudolf Ponds, Caroline van Heugten en Ieke Winkens) voert hij onderzoek uit naar verminderd inzicht bij mensen met hersenletsel.Doelen
Je bent in staat om cliënten in te delen in de mate van inzicht met behulp van de SADL-3.
Je leert om adequate interventies toe te passen bij cliënten met verminderd inzicht.
Je bent in staat om uit te leggen aan collega's welke interventies adequaat zijn bij cliënten met verminderd inzicht.
Je doet inzicht op over hoe je aan naasten kan uitleggen welke impact het verminderd inzicht heeft op hun interactie met de cliënten en wat naasten zouden kunnen gaan doen.
Je doet ervaring op met het in kaart brengen van welke ondersteuning naasten eventueel nodig hebben en ze helpen de juiste begeleiding/behandeling te vinden.
Omschrijving
Niet-aangeboren hersenletsel (hierna: ‘hersenletsel’) heeft vaak (on)zichtbare, blijvende gevolgen. De onzichtbare gevolgen zijn op cognitief gebied (o.a. geheugen-, aandachts-, plannings- of taalbeperkingen), op emotioneel gebied (o.a. stemmingsproblemen of angstproblemen) of op gedragsmatig gebied (o.a. niet kunnen leren van ervaringen, verstoorde controle ven je eigen gedrag of apathie). De herkenning en erkenning van de onzichtbare gevolgen is regelmatig een probleem voor de persoon zelf en ook voor zijn omgeving. Dit proces gaat door nadat de revalidatiefase is afgesloten en het 'gewone' leven wordt opgepakt.
Wat je kan verwachten tijdens deze cursus:
- Verlengde diagnostiek: hoe vertaal je de uitkomsten van een NPO naar het dagelijks leven?
- SADL-3: in kaart brengen van het ziekte-inzicht per cliënttype en levensgebied.
- Welke tactiek en interventies kun je als zorgmedewerker bij verminderd ziekte-inzicht inzetten?
- Hoe betrek je andere disciplines bij de zorg?
- Hoe betrek je de naasten bij de zorg?
- Welke behandeling/ondersteuning heeft de omgeving zelf nodig? Wie geeft deze behandeling/ondersteuning?