Emotieregulatie bij kinderen: begrijpen – versterken!
Emoties kunnen overweldigend zijn. Al bij jonge kinderen is zichtbaar dat vele moeite hebben met het reguleren ervan. Sommige reageren agressief, terwijl andere vastlopen in hun gevoel en gaan piekeren. Weer andere kinderen ervaren angst voor hun gevoelens en proberen deze te vermijden, door ze op te kroppen of te compenseren met bijvoorbeeld overmatig eten of gamen. Om te voorkomen dat dit de ontwikkeling van het kind schaadt of leidt tot hardnekkige mentale problemen, is zo vroeg mogelijke signalering en begeleiding van groot belang. Hoe kunt u als professional in de JGZ de signalen vroegtijdig herkennen en wat kunt u als Jeugd GGZ betekenen voor deze kinderen? En wanneer is de emotieregulatie nu echt verstoord?
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
Emoties kunnen overweldigend zijn. Al bij jonge kinderen is zichtbaar dat vele moeite hebben met het reguleren ervan. Sommige reageren agressief, terwijl andere vastlopen in hun gevoel en gaan piekeren. Weer andere kinderen ervaren angst voor hun gevoelens en proberen deze te vermijden, door ze op te kroppen of te compenseren met bijvoorbeeld overmatig eten of gamen. Om te voorkomen dat dit de ontwikkeling van het kind schaadt of leidt tot hardnekkige mentale problemen, is zo vroeg mogelijke signalering en begeleiding van groot belang. Hoe kunt u als professional in de JGZ de signalen vroegtijdig herkennen en wat kunt u als Jeugd GGZ betekenen voor deze kinderen? En wanneer is de emotieregulatie nu echt verstoord?
Laura Wante, Caroline Braet, Eva Van Malderen en Elisa Boelens zijn met de Gentse onderzoeksgroep Klinische Ontwikkelingspsychologie al jaren bezig met dit thema. De grondig herziene editie van hun boek ‘Emotieregulatie’ vormt de basis voor dit symposium. We bespreken eerst hoe we emoties kunnen begrijpen, versterken en goed kunnen reguleren. U hoort hoe emotieregulatie vaak transdiagnostisch de kern vormt van vele vormen van probleemgedrag, en wat maakt dat emotieregulatie goed of maladaptief is. Vervolgens focussen we op specifieke kenmerken van emotieregulatie in verschillende leeftijdsfasen, van baby tot adolescent. Martine Boomsma verduidelijkt de ontwikkeling van emotieregulatie vanuit de jonge jaren. Om emotieregulatie verder goed te kunnen begrijpen, moeten we ook de rol van ouders en leerkrachten bestuderen. Zij zijn immers een voorbeeld voor het kind en hebben een belangrijke taak als co-regulator.
In de middag vertalen we deze inzichten naar de praktijk in drie verschillende workshops. In de eerste workshop krijgt u tools aangereikt krijgen om ouders te begeleiden en versterken in hun rol als ‘emotiecoach’. In de tweede workshop worden praktische tips en tricks aangereikt over hoe emotieregulatie versterkt kan worden bij jongeren. En in de derde workshop is een interactieve sessie over de begeleidende online emotieregulatietraining E-TRAIN voor adolescenten met depressie- en angstklachten.
Een dag waar nieuwe inzichten en kennis worden besproken en u oefent met de meest actuele trainingen en hulpmiddelen.