Deze cursus is verlopen
Online Masterclass - Praten met kinderen (4+) over onveiligheid thuis
Wat kun je doen om voldoende veiligheid te creëren in het contact met het kind? Hoe maak je ingewikkelde situaties bespreekbaar? En welke woorden gebruik je om uit te leggen wat er verder gaat gebeuren?
89
2 Punten
Online
Webinar
Webinar
Prijzen
Regulier
€ 89
Exclusief : 21% BTW
Beroepen
Arts beleid en advies KNMG
2 Punten
ABSG
Arts indicatie en advies KNMG
2 Punten
ABSG
Arts infectiebestrijding KNMG
2 Punten
ABSG
Arts Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde KNMG
2 Punten
ABSG
Arts maatschappij en gezondheid
2 Punten
ABSG
Doelen
Wat leer je?
Het creëren van een veilige omgeving voor een kind om zijn of haar verhaal te delen, zonder het kind 'klem' te zetten of extra angst te veroorzaken
Inzicht in hoe vragen over de thuissituatie de loyaliteitsgevoelens van het kind jegens zijn ouders kunnen beïnvloeden
Methodes om complexe en gevoelige onderwerpen op een kindvriendelijke manier bespreekbaar te maken
Effectief gebruik van woorden en taal om duidelijk te maken wat er gaat gebeuren, rekening houdend met de emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind
Balanceren tussen het verzamelen van noodzakelijke informatie en het behouden van het vertrouwen en de veiligheid van het kind
Omschrijving
Praten met kinderen over hun onveilige thuissituatie kan heel ingewikkeld zijn.
Door vragen te stellen over wat er thuis gebeurt, doe je een appèl op de loyaliteitsgevoelens van het kind jegens zijn ouders. Je wilt het kind niet onbedoeld ‘klem’ zetten of het banger maken dan het eventueel al is. Tegelijkertijd wil je het kind de gelegenheid bieden om zijn verhaal te doen en heb je vanuit jouw professionele taak informatie nodig om een goede inschatting te kunnen maken over wat er in deze situatie nodig is. Wat kun je doen om voldoende veiligheid te creëren in het contact met het kind? Hoe maak je ingewikkelde situaties bespreekbaar? En welke woorden gebruik je om uit te leggen wat er verder gaat gebeuren?
Tijdens het webinar komen de volgende aspecten aan bod:
- Jouw ‘agenda’ in gesprekken met kinderen en de invloed daarvan op het gesprek
- Veiligheid creëren in het contact met het kind, zodat het zich door je gezien, gehoord en geholpen voelt
- Sensitief reageren op een verzoek tot geheimhouding: transparant zijn vanuit contact