Lopen op eieren: situationeel leidinggeven

Professioneel gedrageffectief communicerencommunicatiecommunicatie binnen teammanagementprofessioneel leiderschap

Je krijgt handvatten aangereikt hoe de ander aan te spreken op opvallend, grens overschrijdend gedrag. Collegiaal en hiërarchisch feedback geven is een prima middel om het team te leren elkaar behulpzaam te zijn en om gemaakte afspraken na te komen. Tevens moet het gezien worden als een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden of te wel PROFESSIONEEL GEDRAG.

26 mei 2025
09:00 - 16:00
995
10 Punten
Meerdere cursusdagen
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 995
Inclusief : documentatie, lunch en consumpties

Datum en locatie

26 mei 2025
09:00
27 mei 2025
16:00
Leuvenumseweg 7, 3847LA, Harderwijk

Beroepen

Anesthesioloog
Accreditation in aanvraag
10 Punten
ABAN
Apotheker
Accreditation in aanvraag
10 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
Accreditation in aanvraag
10 Punten
OA
Arts
Accreditation in aanvraag
10 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
Accreditation in aanvraag
10 Punten
ABAN

Competenties

Communicatie 100 %

Doelen

Aan het einde van de training hebben de deelnemers inzicht gekregen - en geoefend - in:

welke leiderschap-stijl het meeste resultaat oplevert
welk gedrag je het best kunt hanteren bij verschillende situaties/personen
welke hulpmiddelen er zijn om op afstand te leiden
je zelfverzekerd/assertief over te laten komen
de medewerker collegiaal te benaderen/feedback te geven
de lastige, grensoverschrijdende medewerker hiërarchisch te benaderen als niets helpt
Omschrijving

Veel (meewerkend) leidinggevenden en managers in de gezondheidszorg lopen op eieren als het gaat om het aansturen van medewerkers omdat ze zelf nauwelijks op de werkvloer aanwezig kunnen zijn.

Andere “meewerkende leidinggevenden” vinden het weer lastig omdat ze op papier wel leidinggevende zijn maar in de praktijk geen extra bevoegdheden hebben. Enige vorm van sociale controle ontbreekt en van toezicht houden mag al helemaal geen sprake zijn. De medewerker is toch een professional?

Wil toch eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden? 

Behalve het beheersen van verschillende leiderschapsstijlen is het van belang het competentie niveau van de medewerkers in kaart te brengen om zodoende de meest geschikte leiderschapsstijl toe te passen. En daar zit hem nu net de kneep. Veelal leiden wij op afstand en hebben we te weinig zicht op de competenties en vaardigheden van de medewerkers. En dan hebben wij het nog niet eens over eventueel afwijkend sociaal gedrag van de medewerker.

Veel (meewerkend) leidinggevenden en managers vinden het lastig om de medewerker, collega of hulpverlener aan te spreken op lastig, afwijkend gedrag. En ja, laten we wel wezen, in de gezondheidszorg werken toch alleen maar gemotiveerde mensen die het beste voor hebben met collegae en patiënten?

Er zijn helaas collegae, medewerkers en hulpverleners die in sommige situaties antisociaal gedrag vertonen. Deze workshop laat zien hoe je kunt afwijken van de nu vaak heersende norm. Niet door de andere kant op te kijken, niet door het probleem met de mantel der liefde te bedekken of het via een omweg (360°) bespreekbaar te maken, maar om het probleem rechtstreeks (180°) aan te pakken.

Hoe je met eenvoudige communicatieve middelen op een niet bedreigende en niet aanvallende wijze overtuigend en daadkrachtig de ander kunt beïnvloeden: hard zijn op de feiten, maar zacht zijn in de bejegening.

 

Je krijgt handvatten aangereikt hoe de ander aan te spreken op opvallend, grens overschrijdend gedrag. Collegiaal en hiërarchisch feedback geven is een prima middel om het team te leren elkaar behulpzaam te zijn en om gemaakte afspraken na te komen. Tevens moet het gezien worden als een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden of te wel PROFESSIONEEL GEDRAG.


De Bode nascholingen

De Bode Nascholingen wil hulpverleners en medewerkers in de gezondheidszorg helpen hun communicatieve kennis om te zetten in communicatieve kunde opdat zij de doelstellingen op een daadkrachtige, vreugdevolle wijze kunnen realiseren. De Bode Nascholingen onderscheidt zich door het feit dat de wortels van de twee vaste trainers in het bedrijfsleven liggen met als markt de “gezondheidszorg”. Zo kan de gezondheidszorg op een zakelijke (commerciële) wijze geanalyseerd en voorzien worden van gerichte, zakelijke adviezen en trainingen. Uit onderzoek en uit gesprekken met de medische professie blijkt dat de meeste hulpverleners en medewerkers in de zorg vooral belangstelling hebben voor (geaccrediteerde) kleinschalige nascholingsbijeenkomsten. Het directe en persoonlijke contact tussen enerzijds de deelnemers onderling en de deelnemers en trainer anderzijds is hierbij van groot belang. De Bode Nascholingen komt aan deze behoefte tegemoet en is daarvoor speciaal in 1997 voor de medische professie opgericht. De programma’s zijn kortdurende, interactieve bijeenkomsten die erop gericht zijn om uw vaardigheden, kennis en inzichten te vergroten. De Bode Nascholingen is geheel onafhankelijk van derden wat betreft de inhoud, onderwerpkeuze en organisatie.
info@debode.nl
0341434658
15, Verkeersweg, Harderwijk, 3842LD