Lopen op eieren: situationeel leidinggeven
Je krijgt handvatten aangereikt hoe de ander aan te spreken op opvallend, grens overschrijdend gedrag. Collegiaal en hiërarchisch feedback geven is een prima middel om het team te leren elkaar behulpzaam te zijn en om gemaakte afspraken na te komen. Tevens moet het gezien worden als een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden of te wel PROFESSIONEEL GEDRAG.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
Doelen
Aan het einde van de training hebben de deelnemers inzicht gekregen - en geoefend - in:
Veel (meewerkend) leidinggevenden en managers in de gezondheidszorg lopen op eieren als het gaat om het aansturen van medewerkers omdat ze zelf nauwelijks op de werkvloer aanwezig kunnen zijn.
Andere “meewerkende leidinggevenden” vinden het weer lastig omdat ze op papier wel leidinggevende zijn maar in de praktijk geen extra bevoegdheden hebben. Enige vorm van sociale controle ontbreekt en van toezicht houden mag al helemaal geen sprake zijn. De medewerker is toch een professional?
Wil toch eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden?
Behalve het beheersen van verschillende leiderschapsstijlen is het van belang het competentie niveau van de medewerkers in kaart te brengen om zodoende de meest geschikte leiderschapsstijl toe te passen. En daar zit hem nu net de kneep. Veelal leiden wij op afstand en hebben we te weinig zicht op de competenties en vaardigheden van de medewerkers. En dan hebben wij het nog niet eens over eventueel afwijkend sociaal gedrag van de medewerker.
Veel (meewerkend) leidinggevenden en managers vinden het lastig om de medewerker, collega of hulpverlener aan te spreken op lastig, afwijkend gedrag. En ja, laten we wel wezen, in de gezondheidszorg werken toch alleen maar gemotiveerde mensen die het beste voor hebben met collegae en patiënten?
Er zijn helaas collegae, medewerkers en hulpverleners die in sommige situaties antisociaal gedrag vertonen. Deze workshop laat zien hoe je kunt afwijken van de nu vaak heersende norm. Niet door de andere kant op te kijken, niet door het probleem met de mantel der liefde te bedekken of het via een omweg (360°) bespreekbaar te maken, maar om het probleem rechtstreeks (180°) aan te pakken.
Hoe je met eenvoudige communicatieve middelen op een niet bedreigende en niet aanvallende wijze overtuigend en daadkrachtig de ander kunt beïnvloeden: hard zijn op de feiten, maar zacht zijn in de bejegening.
Je krijgt handvatten aangereikt hoe de ander aan te spreken op opvallend, grens overschrijdend gedrag. Collegiaal en hiërarchisch feedback geven is een prima middel om het team te leren elkaar behulpzaam te zijn en om gemaakte afspraken na te komen. Tevens moet het gezien worden als een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden of te wel PROFESSIONEEL GEDRAG.