De-escalerend werken herhaling
De training is gericht op het vroeg signaleren van oplopende spanning bij de cliënt en bij de medewerker zelf. Door met verschillende methoden te oefenen en deze stap voor stap de doorlopen, zal de cursist handvatten krijgen om de-escalerend te werken. De nadruk ligt op het vroeg herkennen van signalen rond oplopende spanning en agressie om hier vervolgens de-escalerend mogelijk te reageren mocht er toch een conflict ontstaan.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
De training is gericht op het vroeg signaleren van oplopende spanning bij de cliënt en bij de medewerker zelf. Door met verschillende methoden te oefenen en deze stap voor stap de doorlopen, zal de cursist handvatten krijgen om de-escalerend te werken. De nadruk ligt op het vroeg herkennen van signalen rond oplopende spanning en agressie om hier vervolgens de-escalerend mogelijk te reageren mocht er toch een conflict ontstaan.
De training wordt verzorgd door twee trainers. De werkwijze wordt gekenmerkt door ‘ervaringsgericht leren’. Door middel van verschillende werkvormen worden de cursisten uitgenodigd de theorie eigen te maken. De training stimuleert de cursist verbinding te maken tussen de theorie en de beroepspraktijk.
De volgende leerdoelen staan centraal in deze training:
- Uitleggen van de relatie tussen spanning regulatie en het brein;
- Benoemen welk gedrag van cliënten en medewerkers (de-) escalerend werkt;
- Signalen interpreteren van oplopende spanning bij cliënten en/of medewerkers;
- Herkennen van agressieve gedragingen;
- Herkennen en verlagen van de eigen spanning tijdens een moeilijke situatie;
- Toepassen van de stappen-methode (Trifier Methodiek) in situaties met opgelopen spanning;
- Iemand kunnen fixeren in een escalerende situatie om zo de veiligheid voor iedereen te waarborgen;
- Professionele houding hanteren bij het toepassen van de-escalerende technieken;
- Reflecteren door middel van de SAPREA methodiek.