5-stappenmethode

verslavingverslavingsproblematiekverslavingsproblemenverslavingszorgstress
De 5-stappenmethode richt zich op het reduceren van stress bij naasten van mensen met een verslavingsprobleem. Na een introductie op de methode ga je in twee casussen aan de slag met de 5 stappen.
Op aanvraag
1 Punten
E-learning

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
1 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
1 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
1 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
1 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
1 Punten
Registerpl
Omschrijving

Na dit leertraject: 

  • weet de deelnemer hoe hij 5-stappenmethode in kan zetten in sessies, zodat hij naasten van mensen met verslavingsproblemen kan helpen.
  • kan de deelnemer benoemen dat het doel van de 5-stappenmethode is om naasten van mensen met verslavingsproblemen te helpen met behulp van het Stress, Strain, Information, Coping Support model (SSICS).  
  • kan de deelnemer benoemen dat het SSICS-model in kaart brengt:
  • op welke wijze naasten stress en lasten ervaren; 
  • wat de oorsprong van deze klachten is;  
  • over welke informatie naasten beschikken;  
  • hoe naasten op de situatie reageren; 
  • en de mate van steun die zij ontvangen. 
  • kan de deelnemer benoemen dat de kracht van de 5-stappenmethode is dat:
  • naasten, hun situatie en dagelijkse ervaringen centraal staan;
  • en dat naasten met gerichte kennis, ondersteuning en gedragsalternatieven hun stress kunnen reduceren;
  • kan de deelnemer benoemen dat de 5-stappenmethode op basis van het SSICS-model en jarenlang onderzoek door AFInet ontwikkeld is, met de visie dat naasten zelfbewuste afwegingen kunnen maken in de manier waarop ze reageren op hun situatie.  
  • kan de deelnemer opsommen uit welke vijf stappen de methode bestaat: 
  • Stap 1: luisteren, geruststellen en zorgen verkennen;  
  • Stap 2: Geef relevante, specifieke, gerichte informatie (over zowel middelen als over andere relevante onderwerpen); 
  • Stap 3: Verkennen van omgaan met de situatie; 
  • Stap 4: Bespreek sociale ondersteuning en communicatie; 
  • Stap 5: Bespreek en verken aanvullende behoeften (kan gaan over middelen en/of andere relevante kwesties). 


GGZ Ecademy

accreditatie@ggzecademy.nl
0634105290
14, Keltenstraat, Tilburg, 5037KD

Gerelateerde cursussen

GGZ Ecademy

E-learning
4
Dit leertraject richt zich op professionals die te maken hebben met cliënten met een LVB en problematisch middelengebruik. Wat zijn belangrijke implicaties voor de behandeling en hoe kan je samen met andere ketenpartners zorgen voor een goede behandeling?
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
1-4
Dit is een toevoeging op het bestaande leertraject Autismespectrumstoornis. Deze toevoeging richt zich specifiek op ASS in de verslavingszorg.
Op aanvraag
09 Sep
Sep
13:00
€ 285

PAOFarmacie

Classroom
3.5
In deze cursus wordt het horizontale proces behandeld van primaire (minder/korter voorschriften) en secundaire (handelen als er problemen zijn) preventie bij opioïde afhankelijkheid. Aan de hand van neurobiologie, klinisch redeneren en medisch handelen wordt het probleem inzichtelijk gemaakt dat leidt tot verstoorde behandelrelaties. Op basis van eerdere ervaringen wordt een handreiking gedaan in hoe een succesvol opioïde-reductie programma uitgerold wordt. Tevens is er de mogelijkheid om casuïstiek in te brengen voor praktische vragen.
€ 285

GGZ Ecademy

E-learning
2-3
CRAFT staat voor 'Community Reinforcement And Family Training' en baseert zich op evidence based procedures om naasten te trainen in de omgang met hun dierbare andere, wiens leven gepaard gaat met een verslavingsprobleem.
Op aanvraag

RINO Amsterdam

Incompany
9
wanneer psychiatrie en verslaving speelt
De cursus is bedoeld voor hulpverleners die werkzaam zijn in de chronische psychiatrie of de verslavingszorg, die te maken hebben met cliënten met psychiatrische in combinatie met verslavingsproblemen.
Op aanvraag

GGZ Ecademy

E-learning
4-5
In dit leertraject ontdek je de wereld van verslavingen en leer je meer over verschillende middelen en de effecten hiervan.
Gratis
27 May
May
10:00
€ 740

Cure & Care Development

Physical course - series
CCD Arnhem
15-17
In deze blended cursus wordt aandacht besteed aan het vormgeven van diagnostiek en behandelingstrajecten voor mensen met problematisch middelengebruik én een verstandelijke beperking. In de training is aandacht voor kennis over beide afzonderlijke sectoren, de combinatieproblematiek, specifieke behandellijnen en het aanpassen van bestaande behandelingen. Ook is er aandacht voor het coachen van begeleiders in het omgaan van deze vorm van dubbeldiagnose problematiek.
€ 740

AccreDidact BV

E-learning
4
Het omgaan met (potentieel) geneesmiddelenmisbruik en verslaving is een van de meest genoemde ethische dilemma’s door openbaar apothekers. Patiënten bij wie (het vermoeden van) geneesmiddelenmisbruik of geneesmiddelenverslaving bestond, verzochten de apotheker te snel om een herhaling van deze geneesmiddelen. Het betrof hier meestal opioïden of benzodiazepinen. Apothekers worstelen met het mogelijk in stand houden van verslavingsgedrag aan de ene kant en de wens om het vertrouwen van de patiënt te behouden en zijn pijn of angst te verlichten.
€ 56.35

AccreDidact BV

E-learning
3
Twee op de tien zwangere vrouwen hebben een psychiatrische aandoening zoals een depressie, een angststoornis, een bipolaire stoornis, een psychotische stoornis, PTSS of verslaving. Begeleiding en behandeling van deze vrouwen is soms lastig en vraagt om een specifieke werkwijze, waarbij ook de ontwikkeling van het kind een belangrijk aandachtspunt is. Vooral in de perinatale periode is er een verhoogd risico op psychiatrische stoornissen. Gezien de gevolgen daarvan voor moeder en pasgeborene, is het van belang in een zo vroeg mogelijk stadium van zwangerschapswens of zwangerschap het risico op perinatale psychiatrische problemen te identificeren en adviezen te geven over de hantering en de begeleiding ervan.
€ 87.55
03 Nov
Nov
09:00

Cure & Care Development

Physical course - series
CCD Arnhem
12-16
De CRA training is een inleidende workshop gericht op het vergroten van de wetenschappelijke kennis en praktische vaardigheden van de deelnemers om op een gedragsmatige wijze patiëntenzorg te kunnen leveren aan de hand van het operante leertheoretische paradigma, waarop CRA is gebaseerd.
€ 650