Verslaving, middelen en gokken

verslavinggokkengokverslaafdMiddelengebruik
In dit leertraject ontdek je de wereld van verslavingen en leer je meer over verschillende middelen en de effecten hiervan.
Gratis
4-5 Punten
E-learning

Prijzen

Gratis

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
Accreditatie in aanvraag
5 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
Accreditatie in aanvraag
5 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
Accreditatie in aanvraag
5 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
Accreditatie in aanvraag
5 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
Accreditatie in aanvraag
5 Punten
Registerpl

Doelen

Na het volgen van de module kan de cursist:

Uitleggen wat met psychoactieve stoffen bedoeld wordt;
3 verklaringsmodellen over verslaving noemen en uitleggen wat er mee bedoeld wordt;
Uitleggen wat het doel is van het model volgens de cirkels van Van Dijk;
Uitleggen wat met de termen verslaving, afhankelijkheid en misbruik bedoeld wordt;
Minimaal 5 criteria uit de DSM 5 noemen die wijzen op een mate van middelenverslaving;
De 4 fasen van verslaving in juiste volgorde noemen;
Uitleggen wat het doel van de Opiumwet is;
De 3-deling van genotmiddelen en daarbij van iedere groep minimaal 3 middelen noemen;
De 3 belangrijkste aspecten van gokken benoemen;
Aangeven wat het doel is van de wet- en regelgeving met betrekking tot gokken is (algemeen);
Het onderscheid beschrijven tussen kans- en behendigheidsspelen;
Minimaal 3 persoonlijke kenmerken noemen die een risico vormen voor het ontwikkelen van problematisch gokgedrag;
Minimaal 3 spelkenmerken noemen die een risico vormen voor het ontwikkelen van problematisch gokgedrag;
De plek van gokken beschrijven in de DSM-5 en kan minimaal 5 criteria voor een gokstoornis benoemen;
Minimaal 3 negatieve psychische, lichamelijk en sociale gevolgen noemen van problematisch gokken;
3 preventieve maatregelen ter voorkoming van gokproblematiek noemen.
Omschrijving

Dit leertraject is bedoeld voor professionals met als functie:

  • Agoog
  • Begeleider
  • Arts
  • Psychiater
  • Psycholoog
  • Psychotherapeut
  • Verpleegkundig specialist
  • Verpleegkundige


GGZ Ecademy

accreditatie@ggzecademy.nl
0634105290
14, Keltenstraat, Tilburg, 5037KD

Gerelateerde cursussen

GGZ Ecademy

E-learning
4
Dit leertraject richt zich op professionals die te maken hebben met cliënten met een LVB en problematisch middelengebruik. Wat zijn belangrijke implicaties voor de behandeling en hoe kan je samen met andere ketenpartners zorgen voor een goede behandeling?
Gratis

CME-Online

E-learning
2
Het aantal ouderen in de verslavingszorg neemt sinds twee decennia gestaag toe: er zijn steeds meer ouderen en de ouderen van nu gebruiken meer middelen. Ouderen zijn kwetsbaar voor de gevolgen van verslaving vanwege een veranderde farmacokinetiek en farmacodynamiek. Ouderen gebruiken vaak meerdere geneesmiddelen naast elkaar en tevens is er bij deze populatie dikwijls sprake van comorbiditeit. Daarbij komt dat de symptomen van problematisch middelengebruik vaak moeilijk te onderscheiden zijn van normale verouderingskenmerken. Mede hierdoor wordt verslaving bij ouderen regelmatig ondergerapporteerd en ondergediagnosticeerd.
Op aanvraag

GGZ Ecademy

E-learning
1
In dit leertraject vind je informatie over mensen met gokproblematiek en hoe je als (zorg)professional met ze in gepsrek gaat. Er zijn casussen vanuit verschillende rollen, zoals de schuldhulpverlening, de huisarts en de POH-GGZ.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
1
Voor de POH-GGZ zijn patiënten met een (mogelijk) riskant gebruik van middelen soms moeilijk te signaleren. Omdat de symptomen veroorzaakt kunnen worden door middelengebruik of overeen kunnen komen met stoornissen wordt niet altijd aan middelengebruik gedacht. Ook het bespreekbaar maken van middelengebruik (waaronder alcohol) is minder gebruikelijk. Patiënten kunnen het middel voorgeschreven hebben gekregen van de huisarts of gebruik van middelen wordt als ‘normaal’ gezien. Zowel bij POH-GGZ als bij de patiënt ontbreekt soms de kennis over de samenhang tussen het middelengebruik en de verschillende klachten. Binnen het leertraject wordt de POH-GGZ geleerd om dit te signaleren, bespreekbaar te maken en door het probleembesef erover te vergroten, de cliënt te motiveren voor gedragsverandering.
Gratis

RINO Amsterdam

Incompany
9
wanneer psychiatrie en verslaving speelt
De cursus is bedoeld voor hulpverleners die werkzaam zijn in de chronische psychiatrie of de verslavingszorg, die te maken hebben met cliënten met psychiatrische in combinatie met verslavingsproblemen.
Op aanvraag

AccreDidact BV

E-learning
4
Het omgaan met (potentieel) geneesmiddelenmisbruik en verslaving is een van de meest genoemde ethische dilemma’s door openbaar apothekers. Patiënten bij wie (het vermoeden van) geneesmiddelenmisbruik of geneesmiddelenverslaving bestond, verzochten de apotheker te snel om een herhaling van deze geneesmiddelen. Het betrof hier meestal opioïden of benzodiazepinen. Apothekers worstelen met het mogelijk in stand houden van verslavingsgedrag aan de ene kant en de wens om het vertrouwen van de patiënt te behouden en zijn pijn of angst te verlichten.
€ 56.35

AccreDidact BV

E-learning
3
Twee op de tien zwangere vrouwen hebben een psychiatrische aandoening zoals een depressie, een angststoornis, een bipolaire stoornis, een psychotische stoornis, PTSS of verslaving. Begeleiding en behandeling van deze vrouwen is soms lastig en vraagt om een specifieke werkwijze, waarbij ook de ontwikkeling van het kind een belangrijk aandachtspunt is. Vooral in de perinatale periode is er een verhoogd risico op psychiatrische stoornissen. Gezien de gevolgen daarvan voor moeder en pasgeborene, is het van belang in een zo vroeg mogelijk stadium van zwangerschapswens of zwangerschap het risico op perinatale psychiatrische problemen te identificeren en adviezen te geven over de hantering en de begeleiding ervan.
€ 87.55
09 Sep
Sep
13:00
€ 285

PAOFarmacie

Live Webinar
Online
3.5
In deze cursus wordt het horizontale proces behandeld van primaire (minder/korter voorschriften) en secundaire (handelen als er problemen zijn) preventie bij opioïde afhankelijkheid. Aan de hand van neurobiologie, klinisch redeneren en medisch handelen wordt het probleem inzichtelijk gemaakt dat leidt tot verstoorde behandelrelaties. Op basis van eerdere ervaringen wordt een handreiking gedaan in hoe een succesvol opioïde-reductie programma uitgerold wordt. Tevens is er de mogelijkheid om casuïstiek in te brengen voor praktische vragen.
€ 285

GGZ Ecademy

E-learning
1
De 5-stappenmethode richt zich op het reduceren van stress bij naasten van mensen met een verslavingsprobleem. Na een introductie op de methode ga je in twee casussen aan de slag met de 5 stappen.
Op aanvraag

GGZ Ecademy

E-learning
1-4
Dit is een toevoeging op het bestaande leertraject Autismespectrumstoornis. Deze toevoeging richt zich specifiek op ASS in de verslavingszorg.
Op aanvraag