Webinar Fijne motoriek en voorbereidend schrijven in de praktijk
Dit is een Webinar voor met name startende ergotherapeuten die op school werken. Hoe kun je de fijnmotorische ontwikkeling en het voorbereidend schrijven bij kinderen van 4-8 stimuleren? Je krijgt een theoretische onderbouwing, praktische tips en inspiratie, over hoe je het beperkte aantal behandeluren het meest efficiënt kunt inzetten. Wat heb je nodig om te leren schrijven in groep 3? Hoe bevorder je de samenwerking met de leerkracht? Ook maak je kennis met de online lesmethode voor reguliere en speciale basisscholen De Schrijfladder. Boordevol tips voor de ergotherapiebehandeling.90
2 Punten
Online
Live Webinar
Prijzen
Regulier € 90
Kortingen
€ 30
Alleen voor leden
Beroepen
Ergotherapeut
2 Punten
EN
Sprekers
Marjon van Sambeek
Docent
Marjon van Sambeek is Kinderergotherapeut en heeft veel kennis en ervaring opgebouwd binnen regulier en speciaal basisonderwijs. Zowel individuele als groepsbehandeling met leerkrachten en ouders. Tevens auteur van 'Stimuleren van handigheid bij kinderen'. Medeauteur van het artikel voor- en nadelen van het verbonden schrift en blokschrift:'Blijven we verbinden of laten we het los?'in het EM magazine 2019.Hans Stroes
Docent
Hans Stroes heeft een scholings- en adviesbureau op het gebied van bewegen op de basisschool. Naast bewegingsonderwijs liggen zijn specialiteiten op het gebied van motorisch remedial teaching, fijne motoriek, spelen en handschriftonderwijs. Hij geeft al meer dan 25 jaar scholingen aan leerkrachten, en weet als geen ander wat de leerkracht nodig heeft.Omschrijving
Waarom dit webinar?
Het is belangrijk dat kinderen naast de ergotherapie frequent in aanraking komen met activiteiten die de ontwikkeling van de fijne motoriek en schrijfvoorwaarden stimuleren. Binnen de ergotherapie is steeds meer aandacht voor het voorkomen van problemen binnen het handelen en wordt de omgeving actiever ingeschakeld. Empowerment van de leerkracht is van groot belang voor het welslagen van de therapiedoelen. Hoe kan de ergotherapeut een duidelijke plek verwerven binnen de school? Hoe ontwikkel ik samen met school een zorgstructuur voor fijne motoriek en schrijfvoorwaarden zodat meer kinderen profiteren?
Leerdoelen
- Hoe stimuleer ik een breedmotorische ontwikkeling van basisschoolkinderen ten behoeve van vaardigheden op school en thuis en hoe stimuleer ik hierbij de leerkracht om dat samen te doen?
- Hoe stimuleer ik tijdig een comfortabele schrijfhouding en potloodgreep vanaf groep 1 en hoe draag ik dat over aan de leerkracht?
- Wat doe ik zelf tijdens de behandeluren en wat laat ik over aan de leerkracht? Ik leer beter denken vanuit het onderwijs en de groep (i.p.v. alleen vanuit het individuele kind).
- Hoe betrek ik de school en ouders als ik start met een kind? Ik leer samen met school een zorgstructuur voor de fijne motoriek en voorbereidend schrijven opzetten.
- Zo profiteert niet alleen het betreffende kind, maar profiteren ook de andere kinderen. Bijkomend voordeel is dat leerkrachten beter gaan signaleren en daardoor eerder verwijzen.
- Hoe kan ik efficiënter werken en word ik meer onderdeel van de school?
- Hoe kan ik de context inschakelen bij het verwerven van de schrijfvoorwaarden in groep 3 en 4, waardoor ik binnen de therapie kan gaan werken aan het handschrift, ongeacht de handschriftmethode die de school heeft aangeschaft?
Vereniging Ergotherapie Nederland
Gerelateerde cursussen
11 Jun
Jun
19:00
Vereniging Ergotherapie Nederland
€ 90