Helaas, deze cursus is verlopen
De accreditatieperiode voor deze cursus is verstreken. Op onze hoofdpagina kunt u andere beschikbare cursussen vinden.
Duaal Leiderschap op de grens van zorg en organisatie
Prijzen
Beroepen
Competenties
Dag 1: Verkenning van de grens tussen zorg en organisatie.
Ochtend:
Publieke structuur van groepen en organisaties. Dit concept geeft weer hoe een groep of organisatie is georganiseerd of samengesteld. Wie maken deel uit van de totale groep, wie vormen onderdelen van het totaal en wie zijn de leiders. Tussen die verschillende onderdelen liggen grenzen. Op die grens vindt uitwisseling plaats van allerlei zaken zoals informatie, mensen, middelen, waarden, ideeën etc. Centraal stellen we de vraag hoe de structuur eruit ziet gezien vanuit duaal leiderschap. Welke grenzen zijn er hoe ziet de uitwisseling op die grenzen eruit?
Middag:
Het concept Spel leent zich heel goed om herhaalde gedragspatronen die niet bijdragen aan de oplossing van een probleem te analyseren, doorzien en doorbreken. Centraal staat de vraag hoe Spel op grenzen eruit ziet. Waar herken je het aan, hoe speelt ieder een eigen Spel en hoe reageer jij?
Dag 2: Effectief op de grens
Ochtend:
Functional Fluency is een model dat gericht is op gedrag dat mensen inzetten in het interpersoonlijk functioneren. Het geeft inzicht in de doelmatigheid van menselijk gedrag. Mensen die beschikken over Functional Fluency zijn in staat hun gedrag net zo vloeiend in te zetten als dat ze vloeiend een taal spreken. Centraal stellen we de vraag op welke manier jij effectief bent en hoe je die effectiviteit optimaal kunt benutten en vergroten. We koppelen dit model aan de concepten uit de eerste cursusdag.
Middag:
Het Engelse ”bonding” is het vormen van een verbinding die meer energie creëert dan de betrokken personen afzonderlijk van elkaar kunnen opwekken. Het is een proces van naar elkaar uitreiken en die uitreiking onderling ontvangen, waardoor een ervaring van wij ontstaat die het ik-en-jij overstijgt. Deze verbinding opent deuren en grenzen waardoor belangenverschillen onderzocht kunnen worden. Zo kun je met elkaar een en-en creëren om het gemeenschappelijk doel te bereiken. We onderzoeken met elkaar hoe dit gedachtegoed jou kan helpen in het vormgeven van duaal leiderschap.
Dag 3: Waarom het ook om “durven” gaat.
Ochtend:
Ieder persoon creëert een eigen doorlopend verhaal dat een soort blauwdruk is voor het leven. Het geeft ons houvast en helpt de wereld voorspelbaar te maken. Vaak ligt de bron van gedoe in deze verhalen en zijn ze daarom lang niet altijd behulpzaam om problemen op te lossen. Verhalen als deze kun je herzien en herschrijven. Juist omdat het ons zoveel houvast geeft is het spannend om dat te doen. Met elkaar onderzoeken we ieders eigen verhaal en waar de ruimte zit voor een nieuwe wending.
Middag:
De kracht van leren en ontwikkelingen zit in de herhaling. De middag zal in dat teken staan. Alle deelnemers wordt gevraagd een casus mee te nemen en in te brengen. Het middagprogramma wordt gebruikt voor het uitwerken van en reflecteren op elkaars casuïstiek.
