Inleiding Sensorische Informatieverwerking voor logopedisten
Ben je op zoek naar een praktische cursus over de relatie tussen de zintuigen, de prikkelverwerking en de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden, spraak, taal, eten en drinken? Dan is deze module die specifiek voor logopedisten ontwikkeld is en met name door logopedisten gegeven wordt wellicht een goede keuze. Alle informatie wordt gedurende de hele cursus gekoppeld aan logopedische hulpvragen zodat de deelnemer een brede visie krijgt op ontwikkeling en functie.Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
Sprekers
Karin Brinkmann
logopedist
John Bos
neuropsycholoog
Sensorische Informatieverwerking (S.I.) is een samenspel tussen de hersenen en de zintuigen. Om adequaat te kunnen functioneren in het dagelijks leven is het belangrijk dat de zintuigen en het brein goed met elkaar samenwerken. Als het proces van prikkelverwerking niet goed verloopt kunnen uiteenlopende en dikwijls verwarrende problemen ontstaan. Kinderen kunnen opvallend druk, fel of emotioneel reageren op prikkels die door anderen nauwelijks waargenomen worden. Ook het tegengestelde is mogelijk: kinderen ervaren prikkels nauwelijks en hebben in vergelijking met andere kinderen meer of intensievere prikkels nodig om te kunnen functioneren in het dagelijks leven. De sensorische informatieverwerking speelt een essentiële rol in de spraak- en taalontwikkeling van kinderen, de ontwikkeling van het eten en drinken, de communicatie en de interactie. Problemen in de ontwikkeling van wederkerige communicatie, spraak, taal, maar ook kritisch eetgedrag, problemen met niet- of niet vloeiend spreken, extreem hand/mondcontact, kunnen een oorzaak hebben in een problematische of atypische sensorische informatieverwerking. Omdat er vaak geen duidelijke fysieke oorzaken zijn in de zintuigen, worden sensorische informatieverwerkingsproblemen niet altijd herkend terwijl ze de ontwikkeling van het kind in al zijn facetten kunnen belemmeren. In deze cursus worden naast de kwetsbaarheden ook de kansen vanuit de sensorische informatieverwerking besproken. Iedere persoon is immers uniek en heeft eigen mogelijkheden. Als we die kunnen benutten of inzetten tijdens de behandeling, helpen we onze cliënten in hun kracht te staan.
Deze compacte 4-daagse inleidende cursus vormt de basis voor diverse vervolgmodules en studiedagen. Na deze cursus kun je bijvoorbeeld de module ‘selectieve eters’ gebaseerd op de ‘SOS feeding approach’ volgen, de module ‘sensorische behandelmodellen voor logopedische hulpvragen’, of de module ‘de mond als integratiecentrum’. Ook kun je aansluiten bij andere modules en studiedagen van AKK.