Inleiding Sensorische Informatieverwerking voor logopedisten

logopedielogopedistensensorische informatieverwerkingkinderencommunicatieve vaardigheden
Ben je op zoek naar een praktische cursus over de relatie tussen de zintuigen, de prikkelverwerking en de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden, spraak, taal, eten en drinken? Dan is deze module die specifiek voor logopedisten ontwikkeld is en met name door logopedisten gegeven wordt wellicht een goede keuze. Alle informatie wordt gedurende de hele cursus gekoppeld aan logopedische hulpvragen zodat de deelnemer een brede visie krijgt op ontwikkeling en functie.
09:30 - 16:30
810
24 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 810
Inclusief : Сursusmateriaal koffie/thee en lunch

Datum en locatie

11 sep. 2025
09:30
16:30
Oude Vest 91, 2312XT, Leiden

Beroepen

Logopedist
24 Punten
NVLF

Competenties

Medisch handelen60 %
Kennis en wetenschap20 %
Communicatie20 %

Sprekers

Karin Brinkmann

logopedist

John Bos

neuropsycholoog
Omschrijving

Sensorische Informatieverwerking (S.I.) is een samenspel tussen de hersenen en de zintuigen. Om adequaat te kunnen functioneren in het dagelijks leven is het belangrijk dat de zintuigen en het brein goed met elkaar samenwerken. Als het proces van prikkelverwerking niet goed verloopt kunnen uiteenlopende en dikwijls verwarrende problemen ontstaan. Kinderen kunnen opvallend druk, fel of emotioneel reageren op prikkels die door anderen nauwelijks waargenomen worden. Ook het tegengestelde is mogelijk: kinderen ervaren prikkels nauwelijks en hebben in vergelijking met andere kinderen meer of intensievere prikkels nodig om te kunnen functioneren in het dagelijks leven. De sensorische informatieverwerking speelt een essentiële rol in de spraak- en taalontwikkeling van kinderen, de ontwikkeling van het eten en drinken, de communicatie en de interactie. Problemen in de ontwikkeling van wederkerige communicatie, spraak, taal, maar ook kritisch eetgedrag, problemen met niet- of niet vloeiend spreken, extreem hand/mondcontact, kunnen een oorzaak hebben in een problematische of atypische sensorische informatieverwerking. Omdat er vaak geen duidelijke fysieke oorzaken zijn in de zintuigen, worden sensorische informatieverwerkingsproblemen niet altijd herkend terwijl ze de ontwikkeling van het kind in al zijn facetten kunnen belemmeren. In deze cursus worden naast de kwetsbaarheden ook de kansen vanuit de sensorische informatieverwerking besproken. Iedere persoon is immers uniek en heeft eigen mogelijkheden. Als we die kunnen benutten of inzetten tijdens de behandeling, helpen we onze cliënten in hun kracht te staan.

Deze compacte 4-daagse inleidende cursus vormt de basis voor diverse vervolgmodules en studiedagen. Na deze cursus kun je bijvoorbeeld de module ‘selectieve eters’ gebaseerd op de ‘SOS feeding approach’ volgen, de module ‘sensorische behandelmodellen voor logopedische hulpvragen’, of de module ‘de mond als integratiecentrum’. Ook kun je aansluiten bij andere modules en studiedagen van AKK.

Anders kijken naar Kinderen

info@anderskijkennaarkinderen.nl
0718876472
91, Oude Vest, Leiden, 2312XT

Gerelateerde cursussen

12 Sep
Sep
09:30

Koninklijke Kentalis

Classroom
Kentalis regiokantoor Sint-Michielsgestel
34
Leren begrijpen en vertellen van verhalen
Tijdens deze cursus leer je het niveau van narratieve vaardigheden bij een kind te bepalen aan de hand van de analyse van de Frog Story Test (FST) (Scheper & Blankenstijn, 2013). Op basis van deze analysegegevens en overige taaldiagnostiek kun je het begin van het verhaalniveau van het kind bepalen om te starten met de behandeling SGT.
€ 860
01 Oct
Oct
09:00
€ 990

Fontys voor Professionals

Classroom
Buurtcentrum Poortershoes
29
De PROMPT 2 cursus is een mooie kans om je vaardigheden in de PROMPT-behandeltechniek verder te ontwikkelen. Het verdiepen in verschillende prompts, het leren over de bewegingsvlakken, en het stellen van doelen voor motorische spraak, taal en sociale interactie kunnen je expertise aanzienlijk vergroten.
€ 990
26 Jun
Jun
09:00

Einders Educatie

Classroom
WestCord Hotel Eindhoven
9
Opfrissen kennis betreffende anatomie, fysiologie (m.b.t. lichaamshouding, adem en stem). Kennisnemen van de kenmerken van de oudere stem en van het optreden van mogelijke comorbiditeit. Ook de effecten van medicatie op de stem worden daarbij besproken.
€ 285
25 Sep
Sep
09:00

HAN VDO

Classroom
HAN - GW1
20
e-learning + 1 fysieke dag
Prelogopedie staat in de belangstelling. De diagnostiek en behandeling van jonge kinderen met eet-, drink- en slikproblemen is sterk in ontwikkeling. Wil je je als logopedist verdiepen in dit prelogopedische werkveld? Volg de kennismakingscursus Eet- en drinkproblemen bij kinderen I bij de HAN.
€ 730
06 Jun
Jun
09:30

Auris Cursuscentrum

Classroom
Auris cursuslocatie Leiden
6
Hoe stimuleer je complexe zinsbouw bij kinderen? Verdiep en vernieuw je grammaticale kennis over complexe zinsbouw bij kinderen met TOS. MetaTaal is een uitgebreid beschreven therapieprogramma met materiaal voor behandeling en het meten van vorderingen.
€ 425

Sarkow b.v.

Incompany
3.5
De deelnemer kent aan het einde van de workshop de basisprincipes van de SI bij ouderen, verstandelijk beperkten en kinderen en heeft inzicht in de daarbij in te ze​tten hulpmiddelen.
€ 60
13 Sep
Sep
09:30

Kenniscentrum SIEM

Physical course - series
Cursus- en vergadercentrum Domstad
63-123
Heb jij in je werk te maken met kinderen die snel overprikkeld raken of prikkels vermijden? Of met kinderen die juist veel prikkels zoeken? Wil jij de ontwikkeling van elk kind stimuleren en daarbij gebruik maken van gedegen kennis over de sensorische informatieverwerking? Wil je de sensorische informatieverwerking meenemen in je diagnostiek en behandeling? En in je adviezen aan ouders en school? Dan is deze opleiding een goede aanvulling op je expertise als kinderfysiotherapeut, kinderergotherapeut, kinderoefentherapeut, logopedist of psychomotorisch therapeut!
€ 1950 - 2135

Euregionaal Congresburo

E-learning
5-6
Deze e-Learning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met ADD of ADHD in de klas.
€ 69
19 Sep
Sep
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
0-16
Met Imaginatie en Rescripting (IR) kun je cliënten helpen een traumatische herinnering om te vormen tot een neutraal beeld dat geen angst meer aanjaagt. Je leert hoe je de ervaringen achter een klacht snel kunt opsporen en behandelen met IR en enkele verwante technieken. Daarmee geef je mensen de kans om los te komen van trauma, angst, depressie, agressieproblemen, somatoforme stoornissen en/of eetstoornissen.
€ 495

PAOFarmacie

E-learning
4
Kinderen zijn geen kleine volwassenen. De farmacokinetiek en farmacodynamiek bij baby's, kinderen en volwassenen verschilt sterk. De optimale dosering en de werking van een geneesmiddel kan hierdoor bij een baby of kind anders zijn dan bij een volwassene. Veel geneesmiddelen zijn bovendien niet geregistreerd voor gebruik bij kinderen en de effecten op groei en ontwikkeling zijn vaak niet bekend.
€ 145