Help, hij gaat door het lint!
Deze training biedt praktische handvatten voor het omgaan met deze heftige momenten, zowel voor de persoon in kwestie als voor de begeleiders. Het is cruciaal om zelf kalm te blijven en de situatie weer veilig en onder controle te krijgen. Extreme duidelijkheid in communicatie is daarbij van groot belang.09:30 - 16:15
325
In aanvraag
Klaslokaal
Prijzen
Regulier € 325
Inclusief : koffie, thee en lunch
Beroepen
Jeugdzorgwerker
Accreditatie in aanvraag
6 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
21 Nov 2025
20 Nov 2026
6 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
Accreditatie in aanvraag
6 Punten
SKJ
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
21 Nov 2025
20 Nov 2026
6 Punten
NIPK&J/NVO
Competenties
Medisch handelen90 %
Kennis en wetenschap10 %
Sprekers
Steven Degrieck
Docent
Steven Degrieck, klinisch orthopedagoog, is als opleider binnen autisme gespecialiseerd in verstandelijke beperking. Al meer dan 25 jaar geeft hij opleidingen in binnen- en buitenland waarbij de vertaling naar de praktijk centraal staat. Hij is ook auteur van verschillende boeken rond autisme. Steven is als docent verbonden aan Huis Helder, een expertisecentrum rond autisme en heldere communicatie te Gent.Doelen
Aan het eind van de dag weet je:
Wat het verschil is tussen een tantrum en een meltdown;
Hoe je een woedethermometer al dan niet kan inzetten;
Hoe je kan co-reguleren;
Hoe je jezelf kan reguleren tijdens een crisismoment;
Welke acties een positief effect kunnen hebben;
Welke acties een negatief effect kunnen hebben;
Hoe je binnen een team omgaat met moeilijk gedrag;
Hoe je moet omgaan met gevolgen en straffen;
Hoe je de draad weer kan opnemen na een crisis.
Programma
Omschrijving
Tijdens deze studiedag leer je hoe je als individuele begeleider, en als team, effectief kunt reageren. Steven Degrieck bespreekt:
- Co-regulatie en zelfregulatie: Hoe blijf je rustig en help je de ander om zich te reguleren?
- Situatie-ontmijning: Het wegnemen van de oorzaak van de escalatie
- Teamcoherentie: Hoe zorg je ervoor dat het team als geheel consistent en efficiënt handelt? Hoe ontwikkel je samen een visie rond omgaan met consequenties van het gedrag?
- Straffen of gevolgen geven: Wanneer is afzondering gepast, en wat zijn alternatieven voor straffen?
