Emotionele ontwikkeling en welbevinden: Diagnostiek (SEO-V en SEO-R²) en interventies

emotionele ontwikkelingggzinterventies
Werk jij met mensen die zorg en behandeling ontvangen binnen de (verstandelijke) gehandicaptenzorg of ggz, of die op het (speciaal) onderwijs zitten? In deze cursus leer je hoe je de SEO (Schaal voor Emotionele Ontwikkeling, V (verkort) en R² (revised)) kunt toepassen, interpreteren en vertalen naar de praktijk. Ook de theorie en kennis over emotionele ontwikkeling komen aan bod. De cursus wordt afgesloten met een train-de-trainersdag.
1485
30-76 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 1485
Inclusief : digitale literatuur en lunch
Exclusief : boeken (ongeveer € 135)

Datum en locatie

10 mrt. 2025
09:30
02 jun. 2025
16:30
Oudenoord 6, 3513ER, Utrecht

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
76 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
76 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
76 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
76 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
76 Punten
Registerpl

Sprekers

Ester de Bruijn

Docent
Ester de Bruijn werkt sinds 1999 als ortho­peda­goog in Amsterdam bij Cordaan. Daarnaast heeft zij een eigen prak­tijk voor super­visie, coaching en training.

Wilma Mathurin MSc

Docent
Wilma Mathurin is als Gz-psycho­loog werk­zaam binnen de ver­stande­lijk gehandi­capten­zorg en de SGGZ. Zij is afgestudeerd als ortho­peda­goog en psycho­loog. Tevens is zij in het bezit van een aantekening seksuologie NVVS. Aandachtsgebieden in haar werk zijn (L)VB, ASS, genderdysforie, emotionele ont­wikke­ling, gehechtheid en vraagstukken rond de seksuele gezond­heid. Zij is medeoprichter en contactpersoon van de Special Interest Group autisme­spectrum­stoor­nissen en seksuali­teit (NVVS).

drs. Angelique Peters

Docent
Angelique Peters is als ortho­peda­goog-generalist werk­zaam bij Reinier van Arkel in Vught en als consulent verbonden aan het CCE. Tevens is zij systeem­thera­peut (i.o.).

drs. Jolanda Vonk

Docent
Jolanda Vonk is als ortho­peda­goog-generalist /GZ-psycho­loog en seksuoloog werk­zaam bij ORO in Helmond en als consulent verbonden aan het CCE. Daarnaast is zij zelf­standig super­visor ( GZ, OG, NIP, NVO en LVSC). Zij is vanaf de oprichting betrokken bij het Landelijk Netwerk Emotionele Ontwikkeling (LNEO) en als deel­nemer verbonden aan het Network of Europeans on Emotional Development (NEED).
Omschrijving

In deze cursus wordt de emotionele ontwikkeling ingebed in de integratieve diagnostiek en beeldvorming. Het gaat zowel om kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen die emotionele kwetsbaarheid ervaren en gebaat zijn bij afgestemde ondersteuning zodat er geen sprake is van over- of onderschatting op draag- en veerkracht. Deze scholing is van toepassing voor mensen die zorg en behandeling ontvangen binnen de ggz, binnen een forensisch kader, als wel binnen de zorg voor mensen met een (verstandelijke) beperking en (Speciaal) Onderwijs. De instrumenten die worden behandeld in de cursus zijn de SEO (Schaal voor Emotionele Ontwikkeling) – V (verkort) en – R² (revised).


Deze scholing is ontwikkeld in samenspraak met de Universiteit en Hogeschool van Gent.


RINO Groep Utrecht

infodesk@rinogroep.nl
0302308450
6, Oudenoord, Utrecht, 3511BS

Gerelateerde cursussen

24
Jan
2024
24
Jan
2026

Ergo Learning

E-learning
4
introductie en interventie
Wat is artrose en welke interventies kun je als ergotherapeut toepassen? In deze e-learning krijg je antwoord op deze vragen.
€ 127

Ergo Learning

E-learning
10
introductie en interventie
€ 229

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Interventiestrategieën is een interactieve workshop en gaat in op de verschillende stijlen van conflictafhandeling en leiderschap. U leert wanneer opbouwende kritiek of feedback de beste interventie is en wanneer een probleemoplossend gesprek. Ook het omgaan met onredelijk gedrag komt aan de orde. U wordt gevraagd zelf casuïstiek in te brengen, zodat de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden kunnen leren.
Op aanvraag
10 Jun
Jun
09:30
€ 290

FORTIOR

Classroom
0-11
Leer kijken naar gedrag met in je achterhoofd als mogelijke oorzaak een niet optimaal lopende zintuiglijke prikkelverwerking. Leer observeren, analyseren en bedenken welke strategieën de cliënt kunnen ondersteunen.
€ 290
14 Oct
Oct
09:00

Profundum Academy

Classroom
ProFundum Bekkencentrum
3
Deze cursus, is bedoeld voor cursisten die de cursus “Stuitgerelateeerde problematiek in de fysiotherapie” hebben gevolgd en staat in het teken van het aanscherpen en het aanvullen van de voor jou bekende kennis en vaardigheden omtrent het onderzoeken en behandelen van patiënten met stuitklachten.
€ 225
07 Oct
Oct
09:30

FORTIOR

Classroom
Volksuniversiteit Utrecht
6
De mate waarin de emotionele ontwikkeling van cliënten met een verstandelijke beperking en autisme verschilt ten opzichte van cliënten zonder autisme. En hoe het model van de emotionele ontwikkeling nieuwe invalshoeken kan bieden voor ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking en autisme
€ 258
05 Nov
Nov
09:30
€ 1245

Medilex BV

Physical course - series
Regardz de Eenhoorn
15
Verdieping in psychiatrische ziektebeelden – voor verpleegkundigen
Leer psychiatrische ziektebeelden bij ouderen herkennen!
€ 1245
09 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
0-19
Wat zijn de actuele ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ)? En hoe vertaal je die dan naar jouw werk met mensen met een matig tot ernstige verstandelijke beperking? Tijdens deze cursus staan we hierbij stil.
€ 1299

GGZ Ecademy

E-learning
0-3.5
Dit leertraject richt zich op de wet- en regelgeving waar een hulpverlener in de jeugd-ggz mee in aanraking komt, of regelmatig in contact komt met jongeren bij de uitvoering van zijn werkzaamheden. Voor het doorlopen van dit leertraject is het wenselijk dat je ook de basiscursus ‘(Be)handelen volgens de Wet verplichte ggz’ hebben doorlopen.
Op aanvraag

GGZ Ecademy

E-learning
3
Dit is een bewustwordingsmodule op het gebied van methodisch & doelgericht werken. Methodisch werken is het gestructureerd organiseren van je werk door de pdca-cyclus te doorlopen van gegevens verzamelen, vooruitkijken (plannen, doelen stellen, afspraken maken), uitvoeren en evalueren (checken, leren, plannen bijstellen). Deze module gaat over het doorlopen van deze cyclus. Hij bevat geen concrete methodieken.
Gratis