Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen
Binnen het vakgebied van logopedie zien we steeds meer kinderen die in meer dan één taal zijn opgegroeid of de Nederlandse taal niet vanaf de geboorte aangeboden hebben gekregen. Dit betekent dat er in alle stappen van de diagnostiek rekening gehouden dient te worden met een afwijkende taalontwikkeling, andere culturele achtergronden en ruis in de communicatie.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
Sprekers
Janneke de Waal-Bogers
Trainer
Janneke de Waal-Bogers MBA is logopedist en remedial teacher. Ze geeft les aan paramedici in opleiding (HBO) en verzorgt trainingen over diagnostiek en behandeling van taalstoornissen en ander leer- en gedragsstoornissen bij kinderen. Daarnaast is Janneke bestuurslid bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). Zij heeft veel kennis en ervaring in het begeleiden van kinderen met taal-, leer- en gedragsproblemen (bijvoorbeeld autismespectrumstoornissen, dyslexie, meertaligheid) door haar werk als logopedist en ambulant begeleider in het speciaal basisonderwijs. Janneke was tot 2023 jarenlang hoofdredacteur van het Nederlands tijdschrift voor Logopedie (vakblad voor logopedisten). Ze is auteur en eindredacteur van het boek Taaldiagnostiek bij kinderen (Pearson Benelux, 2020). Dit boek biedt informatie en technieken ter ondersteuning van (het onderwijs is) de complexe diagnostiek van kinderen met taalproblemen.
Doelen
Na afloop van de training ben je:
Inhoud
Hoe kun je het beste het logopedisch onderzoek vormgeven bij meertalige kinderen? Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is? In hoeverre moeten andere talen worden onderzocht en voorkom je een over- of onderdiagnose? Met welke andere factoren moet rekening worden gehouden? Dit alles komt aan bod tijdens deze training.
Tijdens deze training wordt je uitgedaagd tot kritische reflectie over de inzet van diagnostische instrumenten (zoals de CELF-5-NL) bij de diagnostiek van meertalige kinderen.
Er wordt besproken waar je op moet letten bij de diagnostiek van meertalige kinderen. Ook wordt besproken waar je op moet letten bij de diagnostiek van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen. Je leert hierbij rekening te houden met de verschillen tussen meertalige kinderen. Je leert hierbij rekening te houden met de verschillen tussen meertalige kinderen, waarbij de mogelijkheden en onmogelijkheden worden besproken. Je krijgt handvatten voor de keuze om wel of niet te gaan behandelen en je leert om de resultaten van het logopedisch onderzoek te vertalen naar een behandelplan.