ADHD in de eerste lijn

ADHDeerste lijndiagnostiekaandachtspuntenevaluatie
In deze cursus leer je over ADHD in de eerste lijn. Aan de hand van een casus bespreken we de diagnostiek, behandeling en evaluatie van ADHD. Ook gaan we in op aandachtspunten bij ADHD rondom de overgang van kind naar volwassene. Hierdoor kun je je patiënten met ADHD nog beter begeleiden.
Gratis
In aanvraag
E-learning

Prijzen

Gratis
Opmerking : De cursusinhoud is gratis. Wil je de eindtoets maken en accreditatiepunten krijgen? Dan bestel je in de cursus je toegang tot de eindtoets. Deze kost € 8,95 (incl. BTW).

Beroepen

Ambulancechauffeur
Accreditatie in aanvraag
1 Punten
Register Z
Arts voor verstandelijk gehandicapten
13 Apr 2023
12 Apr 2025
1 Punten
ABC1
Dermatologie-assistent
Accreditatie in aanvraag
1 Punten
Register Z
Endoscopie-assistent
Accreditatie in aanvraag
1 Punten
Register Z
Huisarts
13 Apr 2023
12 Apr 2025
1 Punten
ABC1

Competenties

Medisch handelen80 %
Samenwerken20 %

Doelen

Na afloop van deze cursus kun je:

benoemen wie de diagnose ADHD stelt
beschrijven hoe de diagnose ADHD gesteld wordt
uitleggen hoe de behandeling van ADHD eruit ziet
de juiste controles uitvoeren bij je patiënten die ADHD-medicatie gebruiken
evalueren of je patiënt (nog steeds) de juiste behandeling krijgt
benoemen welke aandachtspunten er zijn bij de overgang van kind naar volwassene
Omschrijving

Uit onderzoek blijkt dat sommige studenten ADHD-medicatie oneigenlijk (zonder voorschrift) gebruiken omdat ze hiermee denken hun studieprestaties te verbeteren (Trimbos, GGD GHOR, RIVM, 2023). Studenten komen via bekenden, vrienden en familie aan de ADHD-medicatie. Vaak zijn dit mensen die zelf de diagnose ADHD hebben en hun medicatie deels weggeven of verkopen. 

Het is dus van belang om bij het voorschrijven en afleveren van ADHD-medicatie rekening te houden met oneigenlijk gebruik. Hierbij is aandacht nodig bij het voorschrijven, afleveren en evalueren van ADHD-medicatie. In deze e-learning bespreken we aan de hand van de NHG-Standaard ADHD bij kinderen (2014), de Zorgstandaard ADHD (Akwa GGZ, 2019) en de Bijlage ADHD-middelen bij volwassenen van het NHG-Standpunt Herhalen specialistische medicatie (2023) de diagnostiek, behandeling en evaluatie rondom ADHD. Hierdoor kunnen huisartsen, praktijkondersteuners en apothekers nog zorgvuldiger omgaan met deze medicatie. Dit leidt tot betere zorg voor de ADHD-patiënt en draagt bij aan het beperken van de beschikbaarheid van ADHD-medicatie voor oneigenlijk gebruik. 

Instituut Verantwoord Medicijngebruik

info@ivm.nl
0888800400
11, Churchilllaan, Utrecht, 3527GV

Gerelateerde cursussen

PAOFarmacie

E-learning
3
De e-module ADHD brengt u in korte tijd op de hoogte van de wetenschappelijke stand van zaken rond de medicamenteuze behandeling van ADHD. De nascholing behandelt de neurobiologische processen die betrokken zijn bij ADHD. Het werkingsmechanisme van de belangrijkste ADHD-middelen methylfenidaat, dexamfetamine en atomoxetine komt uitgebreid aan de orde. Ook de farmacokinetische verschillen tussen de beschikbare formuleringen komen aan bod. Tot slot leert u de belangrijkste bijwerkingen van de stimulantia managen.
€ 105
19 Jun
Jun
09:30
€ 360

PsyQ

Classroom
Den Haag
5-9
Na afloop van de cursus is elke deelnemer in staat ADHD bij volwassenen te herkennen, te diagnosticeren en een begin te maken met de behandeling.
€ 360

Euregionaal Congresburo

E-learning
5-6
Deze e-Learning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met ADD of ADHD in de klas.
€ 69
04 Jul
Jul
09:30
€ 285

PsyQ

Classroom
Den Haag
0-4
Snel ingepraat worden over medicatie bij volwassenen met ADHD? Tot de doelgroep van de cursus behoren psychiaters, artsen, verpleegkundig specialisten en andere beroepsbeoefenaren die de Basiscursus Diagnostiek en Behandeling van ADHD bij volwassenen hebben gevolgd.
€ 285
12 Dec
Dec
09:30
€ 505

NSPOH

Classroom
Utrecht
6
ADHD gaat niet over met het stijgen der jaren. De aandoening manifesteert zich op volwassen leeftijd op vrijwel dezelfde manier en met dezelfde kenmerken. In werksituaties kan dit leiden tot frequent en/of langdurig verzuim. Wil jij leren hoe je de symptomen herkent? Zodat je mensen met ADHD optimaal kunt begeleiden? Doe dan deze eendaagse module.
€ 505

Euregionaal Congresburo

E-learning
14-16
Deze online leergang bestaat uit de cursussen "Werken met leerlingen met AD(H)D in het onderwijs" en "Werken met leerlingen met autisme in het onderwijs" en is ideaal voor iedereen die een HBO- of academisch werk- en denkniveau heeft en in het onderwijs werkt met leerlingen met AD(H)D en / of autisme.
€ 138
05 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
13-36
In deze cursus maak je kennis met de verschillende presentatiewijze en de vaststelling van ADHD, de overlap met andere stoornissen, differentiaal diagnostiek en hoe de behandeling van ADHD goed kan worden vormgegeven.
€ 420

Prelum Uitgevers

E-learning
5
Met lezingen en workshops over o.a. psychedelica, ADHD-medicatie en antidepressiva, klinisch redeneren, designerdrugs, ouderenpsychiatrie, slaapstoornissen bij kinderen, gebruik van clozapine en een somatische workshop over onderzoek van de longen.
€ 299

Medice BV

E-learning
3
Bent u niet in de gelegenheid geweest dit symposium bij te wonen? Volg dan de opgenomen presentaties van de sprekers online.
Op aanvraag

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Tijdens deze ééndaagse training staat kennis en vaardigheid over de behandeling en begeleiding van kinderen met ADHD, Oppositional Defiant Disorder (ODD) en/of Conduct Disorder (CD) centraal. Op een interactieve wijze wordt uitleg gegeven over de oorzaak, kenmerken en aanpak van kinderen en jeugdigen met AD(H)D / AD(H)D kenmerken. Er gaat aandacht uit naar de normale breinontwikkeling en specifiek de executieve functies in relatie tot “brein en gedrag”. Daarna wordt de brug geslagen naar effectief bewezen benaderingen en hoe deze uitgevoerd kunnen worden zowel in het onderwijs als in de hulpverlening. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan veel voorkomende comorbide problemen, zoals oppositioneel gedrag / gedragsstoornissen en angst en somberheid. Ook hier staat herkenning, oorzaak maar vooral aanpak in de dagelijkse praktijk centraal. Hierbij kunnen uiteraard linken gelegd worden naar andere problematieken, zoals autisme spectrum problemen of hechtingsproblemen waarbij ADHD kenmerken veelvuldig voorkomen maar een gedifferentieerde aanpak nodig is.
Op aanvraag