Interpretatie van tandheelkundige röntgenopnamen

mondhygiënistcariësrestauratiematerialenRöntgenopnamentandheelkundige röntgenopnamen
Deze nascholing geeft informatie over de interpretatie van beelden ten behoeve van de tandheelkundige diagnostiek. Hierbij wordt enerzijds uitgegaan van de conventionele tandheelkundige opnamen zoals intraorale en panoramische opnamen. Anderzijds wordt er (beperkt) aandacht besteed aan de speciale kenmerken van CBCT-beelden. Voor een groot aantal relevante afwijkingen die de mondhygiënist in de praktijk tegenkomt, zijn afbeeldingen opgenomen met een toelichting. Voor zover van belang voor het begrip van het beeld, wordt er ook enige informatie over de medisch-biologische achtergrond van de afwijking verstrekt. Voor meer informatie wordt verwezen naar vakliteratuur op het gebied van mondziekten en kaakchirurgie.
69
4 Punten
E-learning

Prijzen

Regulier € 69

Beroepen

Geregistreerd-mondhygiënist (tijdelijke BIG-registratie)
01 Apr 2022
10 Nov 2025
4 Punten
KRM

Sprekers

Paul F. van der Stelt

Auteur
Paul F. van der Stelt is in 1974 afgestudeerd als tandarts aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij promoveerde in 1979 op een studie getiteld Periapical Bone Lesions; an experimental study into noticing periapical bone lesions and the effect of color conversion. In 1984 en 1985 vervulde hij een sabbatical leave bij de National Institutes of Health, Bethesda, MD, Verenigde Staten op een Fulbright Grant. In 1986 werd hij benoemd tot hoogleraar orale en maxillofaciale radiologie aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). Zijn onderzoeksinteresse ligt op het gebied van digitale beeldvorming en beeldverwerking in tandheelkundige radiologie, 2D- en 3D-visualisatie van radiologische beeldgegevens, en de beoordeling van diagnostische prestaties van beeldvormende systemen. Hij publiceerde als eerste auteur of coauteur meer dan 250 artikelen in internationale gepeerreviewde tijdschriften en schreef hoofdstukken in diverse radiologische studieboeken. Zijn betrokkenheid bij digitale diagnostische beeldvorming leidde in 2000 tot de volledige conversie van ACTA van filmgeoriënteerde radiologie naar digitale beeldvorming. ACTA was daarmee de eerste tandheelkundige opleiding ter wereld die volledig ‘filmloos’ was.

Doelen

Na het doorlopen van deze e-learning kun je:

onderscheid maken tussen het normale en het afwijkende beeld op tandheelkundige röntgenopnamen;
de meest voorkomende tandheelkundige afwijkingen op röntgenopnamen herkennen;
de radiologische kenmerken van deze afwijkingen benoemen om ze te kunnen diagnosticeren;
toevalsbevindingen en artefacten op een röntgenbeeld herkennen;
bij onbekende afwijkingen de kenmerken herkennen, die wijzen op de noodzaak tot ingrijpen of de mogelijkheid tot afwachten;
bij CBCT-reconstructies anatomische structuren en afwijkingen herkennen die zich voordoen buiten het directe werkterrein van de mondhygiënist.
Omschrijving

Röntgenopnamen zijn belangrijk, zo niet onmisbaar voor de mondhygiënist om afwijkingen vast te stellen en de beste behandeloptie te bepalen. Voor de mondhygiënist is het belangrijk dat ze inzicht heeft in de meest geschikte opnametechniek bij een bepaalde tandheelkundige vraagstelling, de wijze waarop afwijkingen zichtbaar zijn op röntgenopnamen, en de interpretatie van röntgenbeelden. Sinds 2020 mogen mondhygiënisten, onder voorwaarden, zelfstandig röntgenopnamen indiceren. Dit is in het kader van het experiment Geregistreerd-mondhygiënist. Met de uitbreiding van taken en bevoegdheden krijgt de mondhygiënist ook de daarbij behorende verantwoordelijkheden. Deze hebben betrekking op het veilig gebruik van straling, maar ook op het toepassen van de juiste criteria voor de indicatiestelling van opnamen.

Deze nascholing geeft informatie over de interpretatie van beelden ten behoeve van de tandheelkundige diagnostiek. Hierbij wordt enerzijds uitgegaan van de conventionele tandheelkundige opnamen zoals intraorale en panoramische opnamen. Anderzijds wordt er (beperkt) aandacht besteed aan de speciale kenmerken van CBCT-beelden. Voor een groot aantal relevante afwijkingen die de mondhygiënist in de praktijk tegenkomt, zijn afbeeldingen opgenomen met een toelichting. Voor zover van belang voor het begrip van het beeld, wordt er ook enige informatie over de medisch-biologische achtergrond van de afwijking verstrekt. Voor meer informatie wordt verwezen naar vakliteratuur op het gebied van mondziekten en kaakchirurgie.

Inhoud

1 Woord vooraf

2 Anatomie

3 Radiologische kenmerken

4 Cariës

5 Restauratiematerialen

6 Het parodontium

7 Periapicale afwijkingen

8 Infecties

9 Cysten

10 Tumoren

11 Fibro-cemento-osseuze afwijkingen

12 Calcificaties in de weke delen

13 Neusbijholten

14 Kaakgewricht

15 Artefacten

Nawerk


AccreDidact BV

AccreDidact biedt nascholing in de vorm van eLearning met online toets en een papieren naslagwerk. In een online persoonlijk nascholingsdossier houdt u uw vorderingen bij en vindt u een actueel overzicht van behaalde punten. Binnen het voordelige abonnement ontvangt u verspreid over het jaar de boekjes en kunt u online via de besloten website nascholen. Heeft u de toets behaald? Dan worden uw nascholingspunten direct bijgeschreven.
info@accredidact.nl
0306355054
37, De Molen, Houten, 3994DA

Gerelateerde cursussen

18 Sep
Sep
19:00

Dental Best Practice B.V.

Classroom
Deventer
Om ervoor te zorgen dat medische deskundigheid altijd wordt ondersteund door specifieke kennis op het gebied van stralingsbescherming, dienen tandartsen, mondhygiënisten, kaakchirurgen en orthodontisten te zijn opgeleid tot Toezichthoudend Medewerker Stralingsbescherming (TMS) voor tandheelkunde basisniveau (voorheen stralingsdeskundige niveau 5A/M).
€ 395

AccreDidact BV

E-learning
4
Traditioneel komt het behandelen van cariës bij kinderen neer op routinematige restauratieve en chirurgische behandeling. Te vaak wordt daarbij gekozen voor behandeling onder algehele anesthesie. Het doel van cariësbehandeling in de kindertandheelkunde is prioriteit te geven aan oorzakelijke behandeling. De nieuwe klinische praktijkrichtlijn Mondzorg voor Jeugdigen breekt hiervoor een lans. Door de optie van niet-restauratieve behandeling zijn de mogelijkheden van een adequate cariësbehandeling bij kinderen sterk toegenomen. Evenals NOCTP onderscheidt NRC zich van andere behandelingen door het aanpakken van de oorzaak. Als symptoombehandeling niet is te voorkomen, blijft de voorkeur uitgaan naar terughoudende cariësbehandeling (ART/Hall-kroon/partiële cariësverwijdering bij diepe cariës). Niet-restauratieve behandeling heeft de meeste kans van slagen als protocollair te werk wordt gegaan. Bepalend voor het succes zijn: het uitvoeren van een risicoanalyse per gescreende cariëslaesie met oog voor de individuele context van het kind, een adequate mondzorgbegeleiding volgend op het monitoren alsmede het geven van feedback aan de hand van beeldmateriaal, en de applicatie van cariësremmende middelen bij een meer tijd vragend proces leidend naar gezond gedrag.
€ 69
01
Feb
2022
30
Jun
2025

AccreDidact BV

E-learning
4
Om veilig te kunnen werken in de mondzorgpraktijk en om patiënten veilig te kunnen behandelen zijn goede hygiëne en effectieve infectiepreventiemaatregelen erg belangrijk. In de mondzorgpraktijk kunnen ziekmakende bacteriën, schimmels en virussen worden overgedragen. Praktijkmedewerkers hebben tal van maatregelen tot hun beschikking om ervoor te zorgen dat deze overdracht niet plaatsvindt, waardoor infectieziekten niet verder verspreid worden. Zij kunnen daarmee de infectieketen doorbreken. Maatregelen die hiertoe bijdragen zijn de vaccinatie van de leden van het behandelteam, het op de juiste manier reinigen, desinfecteren en steriliseren van gebruikt instrumentarium en apparatuur, het op de juiste momenten toepassen van handhygiëne, goede persoonlijke hygiëne, het juist gebruik van handschoenen, mondneusmasker en oogbescherming. Daarnaast moet de waterkwaliteit van de behandelunit regelmatig worden gecontroleerd en moeten we ervoor zorgen dat vuile instrumenten strikt gescheiden blijven van schone en dat besmet praktijkafval op de juiste manier wordt verwerkt.
€ 69
18 Jul
Jul
09:00

ACTA Dental Education B.V.

Classroom
ACTA
5
Deze cursus zal in de ochtend bestaan uit een theoretisch deel en in de middag uit een praktisch deel waarin er (op elkaar) in de mond zal worden geoefend met het geven van infiltratie-en geleidingsanesthesie in de boven- en onderkaak en ook het mandibulair blok.
€ 745
01
Mar
2022
26
Sep
2025

AccreDidact BV

E-learning
4
De belangrijkste tandheelkundige aandoeningen (cariës, gingivitis, parodontitis, excessieve gebitsslijtage) zijn feitelijk gedragsziekten. Gedrag wordt aangeleerd en kan daarom worden aangepast als dat vanwege de (mond)gezondheid raadzaam is. In deze nascholingsmodule wordt aandacht geschonken aan het ontstaan van gedrag en aan de factoren die daarbij een rol spelen. Er worden theoretische modellen, voorlichtings- en gesprekstechnieken gepresenteerd waarmee mondzorgverleners het gedrag van hun patiënten kunnen veranderen en waarmee ze hen bij het veranderingsproces kunnen begeleiden. Deze technieken zijn nauwkeurig afgestemd op de gedragsveranderingsfase waarin de patiënt zich bevindt. Aan de hand van casuïstiek worden bijzondere doelgroepen nader besproken. Ten slotte wordt aandacht besteed aan de rol van de mondhygiënist bij public health-programma’s. Aanpassen van het gedrag lijkt geen zware opgave, maar blijkt in werkelijkheid vaak moeilijker dan gedacht. Gedragsverandering lukt dan ook niet zonder professionele hulp, zoals voorlichting. De voorlichting moet zo goed mogelijk aansluiten bij wat de patiënt al weet, doet of bereid is te gaan doen. Om een omslag in de mondhygiëne te bewerkstelligen, is ook begeleiding nodig. De patiënt moet gemotiveerd worden om zijn gedrag aan te passen en gestimuleerd worden zijn aangepaste gedrag vast te houden. Het voorkómen van mondziekten is een kerntaak van de mondhygiënist. De mondhygiënist is dan ook de aangewezen persoon om de patiënt bij die gedragsverandering te helpen en te begeleiden.
€ 69