Schematherapie vervolgopleiding

Schematherapievervolgopleidingtherapie

Schematherapie is een vorm van psychotherapie voor mensen met ernstige psychische stoornissen, ontwikkeld als behandeling van persoonlijkheidsproblematiek, maar inmiddels ook effectief gebleken bij bijv. een recidiverende depressie of angststoornis. Schematherapie helpt de cliënt om de oorsprong van disfunctionele gedragspatronen te doorgronden en te veranderen. De invloed van ervaringen uit de jeugd op patronen en het dagelijkse leven worden onderzocht. Doel is om de cliënt te laten voelen wat zijn/haar behoeften zijn, te verwerken wat hij/zij is tekortgekomen en om op een gezondere manier te leren reageren op behoeftes, problemen en frustraties. Hierdoor veranderen niet alleen het gedrag, maar ook gedachten en gevoelens.

06 dec. 2024
09:30 - 16:45
1095
25-27 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 1095
Inclusief : koffie/thee en digitale reader
Exclusief : boeken en maaltijden

Datum en locatie

06 dec. 2024
09:30
28 mrt. 2025
16:45
Gepekte Brug, 2312, Leiden
15 jan. 2025
09:30
05 mrt. 2025
16:45
Vredenburg 140-142, 3511JD, Utrecht
05 jun. 2025
09:30
25 sep. 2025
16:45
Meent 110, 3011JS, Rotterdam

Beroepen

Cognitief gedragstherapeut
25 Punten
VGCt
Gedragstherapeut
25 Punten
VGCt
Gezondheidszorgpsycholoog
27 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
27 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
27 Punten
FGzPt

Doelen

Aan het eind van deze cursus:

Kan de cursist schema’s en schemamodi herkennen en onderzoeken. En kan de cursist functie hiervan analyseren a.d.h.v. functie- en betekenisanalyses.
Kan de cursist de verschillende schemamodimodellen toepassen in de praktijk (cluster B en cluster C persoonlijkheidsproblematiek).
De cursist kan een op maat gemaakte casusconceptualisatie maken, waarbij de problemen van de client en de leergeschiedenis duidelijk omschreven is.
Kan de cursist gericht meetinstrumenten inzetten tbv de indicatiestelling en de evaluaties (o.a. SMI en de YSQ).
Kan de cursist een gericht behandelplan (BHP) opstellen, rekening houdend met de verschillende typen zorgzwaarte.
Heeft de cursist inzicht in de motivatie van de cliënt en kan de cursist interventies aanpassen aan de inspanningsbereidheid met inzet van motiveringstechnieken.
Kan de cursist de therapeutische relatie hanteren en kan het schemabevestigende karakter van de therapeutische relatie herkennen en hanteren.
Kan de cursist de sessie structureren en interventies inzetten, rekening houdend met de subdoelen, schema’s en modi en inbreng van de client.
Kan de cursist experiëntiële technieken toepassen bij disfunctionele schemamodi; meerstoelentechniek, imaginatie en rescripting, modidialoog, etc.
Kan de cursist cognitieve technieken toepassen bij disfunctionele schema’s en modi; cognitief dagboek, flashcards, geldigheid van schema’s toetsen, dialoog met gezonde kant, etc.
Kan de cursist gedragspatronen doorbreken bij disfunctionele schema’s en modi; gedragsexperimenten, imaginatie, rollenspel, huiswerk, etc.
Kan de cursist limit setting, grenzen kunnen stellen aan disfunctioneel en therapieverstorend gedrag (modi).
Kan de cursist een behandeling gericht evalueren, bijstellen en afsluiten.
Kan de cursist eigen schema’s en modi herkennen die een rol spelen in de therapeutische relatie en deze hanteren.
Omschrijving

De basisprincipes van schematherapie worden bekend verondersteld, aangezien deze in de basiscursus schematherapie al behandeld zijn. De basiskennis wordt kort herhaald, maar krijgt geen uitgebreide aandacht. De focus ligt op de opbouw van de therapie en de interventies die passen bij een gestructureerde behandeling van complexe casuïstiek. Aan de orde komen onder andere de casusconceptualisatie van verschillende persoonlijkheidsstoornissen, de therapeutische relatie, het werken met schema’s en schemamodi, omgaan met boosheid en therapieverstorend gedrag, limited reparenting en experiëntiële technieken. Ook de invloed van de eigen schema’s van de therapeut komt aan de orde.

Er wordt aandacht besteed aan alle fases van het schematherapeutisch proces en de uitvoering hiervan. Zo wordt in de diagnostische fase ingegaan op het inventariseren, analyseren en in kaart brengen van de problematiek en opstellen van een behandelplan. Voor de veranderingsfase worden interventies geoefend zowel gericht op gedragsverandering als betekenis- en betrokkenheidsverandering. Hierbij wordt uiteraard gekozen voor het oefenen van interventies die passend zijn bij complexe problematiek. Belangrijk is ook het inzicht en de vaardigheid om een passende techniek of interventie te kiezen en uit te voeren, al naar gelang de fase van de therapie en de dynamiek van de cliënt.

Om te komen tot voldoende interactie, oefening en afwisseling, wordt iedere cursusdag gestart met het delen van ervaringen en gelegenheid tot vragen stellen, gevolgd door oefenen met het vertalen van theoretische concepten naar praktische situaties en tenslotte het oefenen van experiëntiële, gedragsmatige en cognitieve technieken middels rollenspelen. Bij dit laatste wordt altijd een korte uitleg gegeven, waarna de oefening live of middels video wordt gedemonstreerd en de cursisten vervolgens in subgroepen of plenair de techniek gaan oefenen. Er wordt veel in subgroepen gewerkt, waarbij de docent gerichte feedback geeft. Werkvormen zijn onder andere demonstraties, rollenspellen, schriftelijke opdrachten en discussies.

Van cursisten wordt verwacht dat ze casuïstiek inbrengen, oefenen met interventies en zelfstandig opdrachten uitvoeren voor de cursus. Om optimaal gebruik te maken van de cursus is het noodzakelijk dat cursisten werken met cliënten die bekend zijn met persoonlijkheidsproblematiek.


Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Schematherapeutisch model en behandeling bij verschillende (persoonlijkheids)problemen
  • Analyse en conceptualisatie van schema’s en modi
  • Opzet en fasering van de schematherapeutische behandeling
  • Herkennen en hanteren van verschillende schema’s en modi, schemamodework
  • Verbreding van vaardigheden in schematherapeutische interventies: experiëntiële, cognitieve en gedragsmatige technieken
  • Therapeutische houding en hanteren van de therapeutische relatie
  • Schema’s en modi van de therapeut
  • Opbouw therapiesessie en inzet interventies
  • Inzetten van metingen, registraties en observaties
  • Opstellen, evalueren en bijstellen van een behandelplan bij complexe problematiek
  • Omgaan met gebrek aan motivatie en therapieverstorend gedrag


Forta Opleidingen

info@fortaopleidingen.nl
25, Kruisplein, F, Rotterdam, 3014DB