Deze cursus is verlopen

Agressiereductie

Zorgverleners in de 1e lijn worden in toenemende mate geconfronteerd met teleurgestelde, ontevreden of wanhopige patiënten en/of omstanders die hen beledigen, uitschelden, bedreigen of zelfs aanvallen. Tijdens deze agressiereductie training leert u adequaat te reageren op verbaal agressief gedrag. De medewerker wordt zicht bewust dat zijn of haar eigen gedrag altijd gedrag bij een ander oproept. Door zich bewust te worden van het eigen...

455
6 Punten
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 455
Opmerking :Nascholingskosten niet abonnée DOKh (factuur): € 460,00 Indien u kiest voor eenmalige afschrijving van uw cursusgeld, ontvangt u een korting van € 5,00

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
11 Nov 2018
31 Mar 2022
6 Punten
ABC1
Huisarts
11 Nov 2018
31 Mar 2022
6 Punten
ABC1
Physician Assistant
11 Nov 2018
31 Mar 2022
6 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
11 Nov 2018
31 Mar 2022
6 Punten
ABC1

Competenties

Medische handelen 60 %
Kennis en wetenschap 20 %
Communicatie 20 %
Omschrijving

Omschrijving

Zorgverleners in de 1e lijn worden in toenemende mate geconfronteerd met teleurgestelde, ontevreden of wanhopige patiënten en/of omstanders die hen beledigen, uitschelden, bedreigen of zelfs aanvallen. Tijdens deze agressiereductie training leert u adequaat te reageren op verbaal agressief gedrag. De medewerker wordt zicht bewust dat zijn of haar eigen gedrag altijd gedrag bij een ander oproept. Door zich bewust te worden van het eigen gedrag, zowel verbaal als non-verbaal, is de medewerker beter in staat conflictueuze situaties te voorkomen dan wel in de kiem te smoren door effectief te de-escaleren.

Werkwijze:

Ervaringsgericht leren is bepalend voor deze training. De theorie zal in het eerste dagdeel kort en praktisch uiteen worden gezet. De theorie sluit aan bij de dagelijkse praktijk. De deelnemers leren de verschillende vormen van agressie herkennen en zullen in de middag oefenen met een professionele trainingsacteur. Daarmee zullen ze de invloed van hun eigen gedrag ervaren. Het escalerend dan wel de-escalerend gedrag van de medewerker en de invloed op het gedrag van de agressor wordt inzichtelijk gemaakt. Men leert welk gedrag het beste kan worden ingezet bij de verschillende agressievormen teneinde de agressie effectief te reduceren. De volgende aspecten komen daarbij aan bod: verbale en non-verbale communicatie, zelfbewustzijn, LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen).

Bij de spanningscontrol-oefening leert de medewerker wat spanning doet en op welke wijze de medewerker de spanning kan laten wegvloeien teneinde op een rationele wijze het conflict te kunnen oplossen.

Programma

18.00 - 21.00 uur (inloop vanaf 17.30 uur met broodjes)

Leerdoelen

Doelstellingen van de Basistraining omgaan met agressie:

Het verkrijgen van inzicht in het ontstaan van agressief gedrag; Het herkennen van de diverse (verbale) agressie vormen (A,B,C); Het adequaat kunnen reageren op de verschillende vormen van agressie; Het hanteren van agressiereducerende technieken; Het omgaan met emoties; Het adequaat stellen van grenzen; Gebruik te maken van geweldloze communicatie.

Stichting DOKh

secretariaat@dokh.nl
0725279100
6, Robijnstraat, Alkmaar, 1812RB