Voorjaarssymposium Werkgroep Huisartsgeneeskunde en Internationale Gezondheidszorg
Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Het symposium belicht verschillende aspecten van de internationale en multiculturele huisartsgeneeskunde in Nederland. En zal bestaan uit 4 lezingen van elk max. 45min. Een belangrijk doel is het aanreiken van praktische handvatten op het gebied van reizigersadvisering, importziekten en migrantenzorg in uw huisartsenpraktijk.
WHIG Voorjaarssymposium 2018
De bijeenkomst vindt plaats op woensdag 4 april 2018 te Utrecht.
VVAA Hoofdkantoor
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht
Het programma:
16.45 - 17.15u Registratie en ontvangst
17.15-17.30 Opening door dagvoorzitter Joop Raams, huisarts, oud-tropenarts & bestuurslid NVTG
17.30-18.05 ‘Culturele diversiteit: gebruiken en gewoontes bij zwangerschap en geboorte‘ –
Fadua el Bouazzaoui, Coördinator Voorlichters Gezondheid, en promovendus en coördinerend stafadviseur Ingrid Peters, SPSZN/Erasmus MC, afdeling Verloskunde & Gynaecologie.
Schrijvers van boek ‘Geboortezorg bij verschillende culturen, handboek voor verloskundig zorgverleners’
18.10-18.45u ‘The different phases of a global health doctors life’ –
Mw Claire Marie Thomas, voorzitter Vasco da Gama Movement, huisarts met tropenervaring.
18.45- 19.30 Pauze inclusief lichte maaltijd
19.30-20.15 ronde tafel-discussies
20.15-21.00u u ‘Reizigersadvisering: Jong en oud op reis’ –
Dhr. Ad van Esch, reizigersgeneeskundige medisch directeur/docent Health Education, docent huisartsenopleiding Radboudumc
Rondetafelgesprekken (workshops van 45 min) met als onderwerpen:
- “ Zorg voor kinderen met een migrantenachtergrond” door Peter Moons , Kinderarts Hagaziekenhuis / Juliana Kinderziekenhuis, Den Haag
Leerdoel: praktische adviezen aan de hand van door deelnemers ingebrachte casuistiek tav. Kinderen met een migranten achtergrond. Tevens aandacht voor evt. verschillen in groei en ontwikkeling.
2. “Komt een ongedocumenteerde patient bij de dokter ...” door Margreet Kroesen, projectcoördinator Dokters van de Wereld:
Leerdoel: Overzicht van demografie van deze patientengroep, voorlichting over declaratie- en behandelmogelijkheden alsmede praktische handvatten aan de hand van door deelnemers ingebrachte vragen.
3.“Jonge backpackers gezond op reis” door Petra van Leeuwen, huisarts/Soa poli GGD Amsterdam
Leerdoel: inzicht en praktische adviezen t.a.v. reizigersadvisering voor jongeren, incl soa’s en andere veel voorkomende aandoeningen bij deze groep.
4. “Palliatieve zorg tussen culturen” door Fons Mathot, ex-tropenarts, huisarts en hospicearts, Utrecht
Leerdoel: bespreking praktische problemen in de zorg voor terminale patienten van verschillende culturen.
Leerdoelen en gegevens sprekers:
- Leerdoelen ‘Geboortezorg bij verschillende culturen’
Fadua el Bouazzaoui, oprichter & directeur Stichting Voorlichters Gezondheid
Ingrid A. Peters, promovenda Erasmus MC, afdeling Verloskunde & Gynaecologie / coordinerend stafadviseur Stichting Prenatale Screening Zuidwest Nederland
Algemeen leerdoel:
Hebben de deelnemers hun kennis en inzicht over (geboorte)zorgaanbod aan en zorggebruik door verschillende culturen vergroot. In deze presentatie speciale aandacht voor kennisoverdracht op het terrein van de preconceptionele periode, te laat in verloskundige zorg komen, vroeg-signalering van risico’s en de kraamperiode in relatie tot patiënten met een migratie-achtergrond.
Sub leerdoelen:
- De deelnemers hebben kennis en inzicht verkregen in de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek op het terrein van geboortezorg bij verschillende culturen (preconceptieperiode, zwangerschap en kraamperiode).
- De deelnemers hebben kennis en inzicht verkregen in etnisch-culturele aspecten die samenhangen met het zorggebruik tijdens de preconceptionele periode, zwangerschap en kraamperiode.
- De deelnemers hebben kennis en inzicht verkregen in handelingsopties die zorgaanbod en zorggebruik van zwangere en kraamvrouwen met migratie-achtergrond ten goede kunnen komen.
Doelgroep:
Huisartsen die frequent zorg verlenen aan migrantenvrouwen met een kinderwens, zwangere en vrouwen in de postnatale periode of geïnteresseerd zijn deze thematiek.
Werkvormen:
Een openingspresentatie met uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek op het terrein van geboortezorg bij verschillende culturen.
Interactieve kennis- en ervaringsuitwisseling met gebruik van onder meer een cultuur & religie spel en een rollenspel.
2. Leerdoelen bij ‘Levenscyclus van een Global Health doctor’ door Claire Marie Thomas, Huisarts, Voorzitter Vasco da Gama Movement. UK
In verschillende fasen van ons leven en onze loopbaan kunnen we ervoor kiezen om deel te nemen aan Global Health-activiteiten. Voor sommigen zal dit een levenslange verbintenis zijn, voor anderen iets om in en uit te dippen. Voor velen zal het een kenmerk zijn van de dageraad of de schemering van hun medische carrière. Deze interactieve lezing is bedoeld om het scala aan manieren te onderzoeken waarop een arts kan deelnemen aan wereldwijde gezondheidsactiviteiten in verschillende stadia van hun carrière en hoe deze ervaringen terug te brengen in het land van herkomst.
Tevens bekijken we de factoren die van invloed zijn op hun besluit om deel te nemen en reflecties over hoe de betrokkenheid kan worden geoptimaliseerd, zowel voor de Global Health-sfeer als de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de Doctors.
Leerresultaten:
1) Inzicht in de verschillende methoden en soorten engagement met wereldwijde gezondheidsactiviteiten
2) Reflecteren en analyseren van factoren die van invloed zijn op de keuze om deel te nemen aan wereldwijde gezondheidsactiviteiten in verschillende loopbaanstadia
3) Kansen en uitdagingen te kunnen identificeren die aanwezig zijn bij pogingen om deel te nemen aan wereldwijde gezondheidsactiviteiten en om deze ervaringen te gebruiken in land van herkomst.
4) oplossingen kunnen voorstellen om succesvolle en zinvolle betrokkenheid bij wereldwijde gezondheidsactiviteiten in Nederland en het buitenland te maximaliseren.
5) Persoonlijke doelen kunnen ontwikkelen om in de huidige en toekomstige stadia van hun persoonlijke carrière deel te nemen aan de wereldwijde gezondheid
3. Leerdoelen bij ‘Reizigersadvisering: Jong en oud op reis’
Ad van Esch, reizigersgeneeskundige medisch directeur/docent Health Education, docent huisartsenopleiding Radboudu