Mentoring Skills

mentormentorshipTraining voor mentorenmentorenMentoring Skills

Het doel van deze serie van drie mentorvaardighedenworkshops is om de rol van de mentor te verduidelijken, mentorvaardigheden aan te leren en gevallen te bespreken die u in uw dagelijkse mentorpraktijk kunt tegenkomen. De training richt zich op vaardigheden en hulpmiddelen die FHML mentoren gebruiken om studenten te begeleiden.

01 okt. 2024
09:00 - 12:00
Gratis
9 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Gratis

Datum en locatie

01 okt. 2024
09:00
04 feb. 2025
12:00
Universiteitssingel 60, 6229ER, Maastricht
07 okt. 2024
09:00
03 feb. 2025
12:00
Universiteitssingel 60, 6229ER, Maastricht
09 okt. 2024
09:00
12 feb. 2025
12:00
Universiteitssingel 60, 6229ER, Maastricht
03 feb. 2025
09:00
12:00
Online
04 feb. 2025
09:00
12:00
Online
12 feb. 2025
09:00
12:00
Online

Beroepen

Anesthesioloog
9 Punten
ABAN
Arts
9 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
9 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
9 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
9 Punten
ABAN

Doelen

Aan het eind van deze serie workshops bent u:

in staat om een goede relatie met jouw mentee te vormen;
in staat om uw mentee te helpen bij het kritisch en grondig reflecteren (STAR) op het eigen handelen;
ervaren in het begeleiden van mentees bij het opstellen van specifieke leerdoelen (SMART);
in staat om bruikbare feedback te geven;
in staat om te reflecteren op uw eigen prestaties als mentor.
Omschrijving

Aan het eind van deze serie workshops bent u:

- in staat om een goede relatie met jouw mentee te vormen;

- in staat om uw mentee te helpen bij het kritisch en grondig reflecteren (STAR) op het eigen handelen;

- ervaren in het begeleiden van mentees bij het opstellen van specifieke leerdoelen (SMART);

- in staat om bruikbare feedback te geven;

- in staat om te reflecteren op uw eigen prestaties als mentor.

Inhoud

We voeren een actieve groepsdiscussie over de rol van de mentor, de rol van de student en de relatie tussen beiden. Deze discussies worden gestimuleerd met videoclips van studenteninterviews, opnames van zogenaamde 'kritische incidenten' en casestudies. Mentoren worden ook aangemoedigd om kwesties uit hun dagelijkse praktijk te bespreken met collega-mentoren.

Duur / Locatie 

Drie workshops van elk drie uur (oktober, december, februari), plus voorbereidingstijd voor elke sessie. We bieden deze workshops voornamelijk face-to-face aan, maar we hebben ook ervaring met het hosten ervan via zoom. Dit vereist wel een proactieve deelname, aangezien de sessies gebaseerd zijn op interactie tussen de deelnemers. 

Inhoud per workshop

Workshop 1

- (Korte) theoretische achtergrond van mentoring

- Rapportage opbouwen en je mentee leren kennen.

- Beheer van verwachtingen

Workshop 2

- Theorie over reflectie 

- Gebruik van gestructureerde reflectiemodellen: STAR, Korthagen

- Leerdoelen, met behulp van SMART 

Workshop 3

- Reflecteren op mentorschap met de Mentor MERIT enquête

- Feedbackmodellen: R2C2, Feed-up/back/forward

- Face-2-Face feedback

- Schriftelijke feedback

- Uw mentorschap evalueren met uw mentees


Universiteit Maastricht/Onderwijsontwikkeling en -research

Doc-prof-fhml@MaastrichtUniversity.nl
60, Universiteitssingel, Maastricht, 6229ER