Deze cursus is verlopen
Mentaliseren Bevorderende Therapie bij kinderen (MBT-K)
Vaak blijkt dat bij gedrags- en emotionele problemen bij kinderen problemen met mentaliseren onderliggend zijn. Met een mentaliseren bevorderende speltherapie in combinatie met oudertherapie kun je de ontwikkeling van het mentaliseren weer op gang brengen.
1315
20-44 Punten
Meerdere cursusdagen
Physical course - series
Prijzen
Regulier
€ 1315
Inclusief : Digitale literatuur en lunch
Exclusief : boek (ongeveer € 80)
Beroepen
Gezondheidszorgpsycholoog
25 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
25 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
25 Punten
FGzPt
GZ Pyscholoog
25 Punten
FGzPt
Gz-psychologen | Klinisch neuropsycholoog
25 Punten
FGzPt
Competenties
Medische handelen 100 %
Sprekers
Masja Juffermans
Docent
Merlijn Rutten MSc
Docent
Doelen
Je leert over het concept mentaliseren, hoe dit zich ontwikkelt binnen een (veilige) hechtingsrelatie en de specifieke aspecten van mentaliseren bij latentiekinderen.
Je doet inzicht op over de verschillende manieren waarop problemen met mentaliseren ontstaan en hoe je deze kunt herkennen tijdens de behandeling van kinderen.
Je doet ervaring op met hoe je het mentaliserend vermogen van ouders in kaart kan brengen en hoe je het mentaliserend vermogen van ouders bevordert.
Omschrijving
In deze vierdaagse theoretische, maar zeker ook ervaringsgerichte, basiscursus maak je kennis met de theorie en praktische beoefening van MBT-K, mentaliseren bevorderende therapie voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar.
We besteden aandacht aan verschillende theoretische concepten die samenhangen met de ontwikkeling van het mentaliseren en hoe deze samenkomen in diagnostiek en behandeling van latentiekinderen. Bij de start van een MBT-K traject is goede diagnostiek belangrijk. Je leert hoe je het mentaliserend profiel van een kind en ouders in kaart brengt en dit profiel vervolgens vertaalt naar een behandelplan/focusformulering. Vervolgens is er aandacht voor verschillende interventietechnieken en methodes om behandeling voor kinderen en hun ouders vanuit dit model vorm te geven.
Omdat mentaliseren onder andere zo sterk samenhangt met authenticiteit en ervaren in het contact in het hier en nu wordt ruim aandacht besteed aan ervaringsgerichte werkvormen in deze cursus. Er wordt veel gebruik gemaakt van ervaringsgerichte oefeningen en voorbeelden uit de praktijk van de docenten en van jezelf.
Wil je je na deze cursus nog verder verdiepen in MBT-K? Bekijk dan de cursus MBT-K & Trauma van Centrum Hecht.
Wat leer je?
Na deze cursus heb je een goed begrip van het concept mentaliseren, hoe dit zich ontwikkelt binnen een (veilige) hechtingsrelatie en de specifieke aspecten van mentaliseren bij latentiekinderen. Ook heb je zicht op de verschillende manieren waarop problemen met mentaliseren ontstaan en hoe je deze kunt herkennen tijdens de behandeling van kinderen. Daarnaast is er aandacht voor hoe het mentaliserend vermogen van ouders in kaart te brengen en hoe het mentaliserend vermogen van ouders te bevorderen. Verder wordt binnen de cursus gewerkt aan het ontwikkelen van een mentaliseren bevorderende therapeutische attitude waarbij er aandacht is voor de uitgangspunten van een mentaliseren bevorderende therapie bij kinderen.