Deze cursus is verlopen

Verdiepingscursus SI en autisme 2024

autismeautisme spectrum stoornissenkinderen met autismesensorische informatieverwerkingzintuiglijke problemen

In deze drie-daagse opleiding leer je als therapeut hoe je met de zintuiglijke problemen van kinderen met autisme kunt behandelen.

895
33-52.5 Punten
Meerdere cursusdagen
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 895
Inclusief : lunch
Exclusief : boeken

Beroepen

Ergotherapeut
52.5 Punten
EN
Logopedist
52.5 Punten
NVLF
Oefentherapeut
52.5 Punten
VvOCM
Vaktherapeut - beeldende therapie
33 Punten
Reg Vakth
Vaktherapeut - danstherapie
33 Punten
Reg Vakth
Omschrijving

In deze drie-daagse opleiding leer je als therapeut hoe je met de zintuiglijke problemen van kinderen met autisme kunt behandelen.

Voor mensen met autisme is autisme een manier van leven. Ze reageren niet op een manier die we verwachten, omdat ze een ander systeem van waarneming en communicatie hebben. Mensen met autisme zijn vaak gevoelig voor verschillende zintuiglijke prikkels. Denk aan geluiden, geur en aanrakingen. Daarnaast kunnen ze voor bepaalde prikkels ongevoelig zijn. Bijv. voor bewegingen of het voelen van hun eigen lichaam. In de DSM-V is nu opgenomen het subcriterium ‘Hyper- of hyporeactiviteit op zintuiglijke prikkels of ongewone belangstelling voor de zintuiglijke aspecten van de omgeving’. In deze opleiding leer je als therapeut hoe je met de zintuiglijke problemen van kinderen met autisme kunt behandelen.

Tijdens deze opleiding leren cursisten om bepaald gedrag bij kinderen met autisme te herkennen, draagbaarder te maken en bij te sturen volgens de principes van de zintuiglijke informatieverwerking.


Tijdens deze 3-daagse verdiepingscursus, leert u het volgende:

  • U heeft kennis van de comorbiditeit van probleem in de sensorische informatieverwerking en autisme.
  • U kunt uitleggen aan de ouders welke kenmerken horen bij autisme en welke kenmerken horen bij sensorische informatieverwerking. Tevens kunt u uitleggen waarom bepaald gedrag van een kind voortkomt zowel uit autisme als uit een probleem in de sensorische informatieverwerking.
  • U kunt uitleggen wat centrale coherentie is.
  • U kunt in kaart brengen bij kinderen met autisme: – de problemen in de sensorische informatieverwerking, – een regulatieprobleem in de sensorische informatieverwerking, – de sensorische kwaliteiten.
  • U kunt bij kinderen met autisme herkennen binnen welke gedragsresponsen van Dunn zij passen.
  • U kunt omgevingsadviezen geven voor kinderen met autisme en een probleem in de sensorische informatieverwerking.
  • U kunt handvatten en adviezen aan de ouders geven vanuit de sensorische informatieverwerking.
  • U kunt met het kind met autisme (en de ouders, mogelijk ook de leerkrachten) werken aan de regulatie van de verwerking van sensorische prikkels.


Doelgroep

Deze cursus is bestemd voor alle professionals die reeds een cursus of post-HBO opleiding sensorische informatieverwerking hebben gevolgd.


Blended Learning

Bij kenniscentrum SIEM willen we ons op de lesdagen vooral kunnen richten op de cursisten, hun vragen en de verdieping. Wij doen dit door middel van Blended Learning: voorafgaand aan de cursusdag bereidt de cursist zich voor in de e-learning omgeving. Doordat iedereen met een theoretische basis de lesdag start, kunnen we samen de verdieping opzoeken.

Kenniscentrum SIEM

Cursussen en opleidingen van de experts in sensorische informatieverwerking. Voor professionals in zorg en onderwijs. Van korte cursus tot volledige post-HBO opleiding.
info@kenniscentrumsiem.nl
16, Nieuwstraat, Hoorn, 1621EA