Cursus Executieve functies bij kinderen en jeugdigen

psychologieexecutieve functies

In deze cursus gaan we in op de verschillende executieve functies zoals werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en wetenschappelijk onderzoek.

4th Jun 2024
670
17-33.5 Punten
Webinar
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 670

Datum en locatie

04 Jun 2024
09:00
18 Jun 2024
16:30
La Vie, Utrecht Utrecht Sint Jacobsstraat, 61
24 Sep 2024
09:00
08 Oct 2024
16:30
Online
26 Nov 2024
09:00
10 Dec 2024
16:30
La Vie, Utrecht Utrecht Sint Jacobsstraat, 61

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
33.5 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
33.5 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
33.5 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
33.5 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
33.5 Punten
Registerpl

Doelen

Na afloop van deze cursus weet je:

wat de belangrijkste executieve functies zijn en hoe die zich ontwikkelen;
hoe je executieve functies in kaart kan brengen;
wat de haken en ogen zijn bij het diagnosticeren en interpreteren van bevindingen ten aanzien van executieve functies;
welke interventies er zijn: wat kunnen kinderen, ouders, docenten en anderen doen als er sprake is van specifieke zwakke executieve functies;
weet je hoe de ontwikkeling van executieve functies gestimuleerd kan worden.
Omschrijving

Executieve functies (EF) zijn onverminderd populair. Te pas en te onpas hoor je mensen zeggen: “Hij heeft een stoornis in het executief functioneren”. Maar als je doorvraagt, kunnen ze vaak niet goed uitleggen wat dan precies het probleem is.

In deze cursus gaan we in op de verschillende executieve functies zoals werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en wetenschappelijk onderzoek. Wat weten we bijvoorbeeld over de ontwikkeling van executieve functies?

Daarnaast bespreken we ook hoe die executieve functies terug te zien zijn in gedrag van kinderen en jongeren (en onszelf) en hoe we bij dat gedrag kunnen aansluiten. Een belangrijke vraag die daarbij aan bod komt is: hoe begeleiden we kinderen en jongeren zo dat ze zich én competent voelen én dat ze hun executieve functies optimaal kunnen ontwikkelen?

Andere thema’s die we bespreken zijn onder andere het in kaart brengen van executieve functies, de mogelijkheden om EF te trainen, de rol van volgehouden aandacht, emotieregulatie en planningsvaardigheden. Ten slotte hebben we ook aandacht voor de relatie tussen executieve functies en classificaties als ADHD en dyslexie.

PAO Psychologie

info@pao.nl
0854879310
41, Keurenplein, A163, Amsterdam, 1069CD