Cursus Executieve functies bij kinderen en jeugdigen
In deze cursus gaan we in op de verschillende executieve functies zoals werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en wetenschappelijk onderzoek.Prijzen
Beroepen
Sprekers
Mariët van der Molen
PAO docent
Dr. M.J. (Mariët) van der Molen is in 2009 gepromoveerd op het werkgeheugen en de trainingsmogelijkheden daarvan bij jongeren met een lichte verstandelijke beperking. Sindsdien houdt zij zich bezig met onder andere de executieve functies; welke rol spelen ze bij schoolse vaardigheden, gedrag en bijvoorbeeld angst. Nadat ze jaren als universitair docent gewerkt heeft, is Mariët in 2017 een onderzoeks- en adviesbureau gestart. Hier richt zij zich op kinderen en jongeren in de zorg en het onderwijs. Ze geeft postdoctorale cursussen via PAO Psychologie, lezingen en adviseert scholen bij het implementeren van kennis en aandacht voor executieve functies. Daarnaast begeleidt Mariët wetenschappelijk onderzoek in opdracht van zorgorganisaties en universiteiten.Doelen
Na afloop van deze cursus weet je:
Online webinar | Executieve functies bij kinderen en jongeren
- Introductie
- Werkgeheugen
- Inhibitie
- Flexibiliteit
Bijeenkomst 1 | Theoretische achtergrond en ontwikkeling van executieve functies en werkgeheugen
Na afloop van deze cursusdag
- Kun je aan de hand van diverse EF-modellen beschrijven wat executieve functies zijn;
- Kun je beschrijven wat de relevantie van EF is voor gedrag;
- Kun je de ontwikkeling van executieve functies (in het brein) beschrijven;
- Heb je inzicht in welke ontwikkelingen rondom EF er in de praktijk zijn;
- Kun je problemen met het werkgeheugen herkennen;
- Kun je problemen met het werkgeheugen in kaart brengen/analyseren;
- Kun je beschrijven welke interventiemogelijkheden er zijn rondom werkgeheugen, zowel op het kind als op zijn omgeving gericht.
Bijeenkomst 2 | Verdieping in de executieve functies, vervolg: inhibitie, flexibiliteit, emotie-regulatie en planningsvaardigheden
Na afloop van deze cursusdag
- Kun je de kernpunten uit de theorie en onderzoek over inhibitie en controle/shifting beschrijven;
- Kun je problemen met inhibitie en controle herkennen;
- Kun je problemen met inhibitie en controle in kaart brengen/analyseren;
- Heb je meer inzicht in hoe het is om een zwak inhibitievermogen te hebben;
- Kun je beschrijven welke interventiemogelijkheden er zijn voor o.a. inhibitie en controle, zowel op het kind als op zijn omgeving gericht;
- Heb je meer inzicht in de rol van planning en emotieregulatie bij EF;
- Heb je geoefend met het onderscheiden van verschillende EF;
- Heb je geoefend met executieve functies in praktijkcasussen: Met in kaart brengen wat er aan de hand is én wat er ermee kan doen.
- Hoe onderscheid je de verschillende EF?
- Oefenen met EF: Wat is er aan de hand? Wat kan je doen? Door middel van het bespreken van de ingeleverde casus opdrachten
Werkwijze
Deze cursus bestaat uit een zelfstandige (e-learning) voorbereiding, twee cursusdagen en een eindopdracht. Ter voorbereiding van elke cursusdag lees je literatuur en doorloop je een e-learning met onder andere een webinar.
Tijdens de klassikale dagen bouwen we voort op de kennis die vooraf is opgedaan. We verdiepen de theorie, maar we hebben vooral ook veel aandacht voor praktische oefeningen, gekoppeld aan jouw praktijk en casuïstiek. Aan deze opdrachten werken we individueel, in kleine groepjes of plenair. Uiteraard is er ook ruimte voor casuïstiek uit jouw eigen praktijk.
Per bijeenkomst moet je rekenen op 8-10 uur voorbereidingstijd vóór de cursusdag, voor het lezen van literatuur en het doorlopen van de e-learning.
De cursus wordt afgesloten met een eindopdracht. Hierbij maak je een interventie voor kind of jongere met problemen met het executief functioneren (of voor de ouders in de begeleiding of voor leerkrachten).
