Deze cursus is verlopen
Communicatieve Taaltherapie
De praktische cursus Communicatieve Taaltherapie voor Kinderen met een Taalniveau van 2 tot 6 Jaar (CT-2) is gericht op het evidence-based logopedisch handelen bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) in de meerwoordfase of differentiatiefase. Na de cursus Communicatieve Taaltherapie voor Kinderen met een Taalniveau van 2 tot 6 Jaar (CT-2) kun je communicatieve taaltherapie inzetten om jonge kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) te helpen.
1250
In aanvraag
Nascholing
Physical course - single
Prijzen
Regulier
€ 1250
Beroepen
Diëtist
Accreditation in aanvraag
ADAP
Ergotherapeut
Accreditation in aanvraag
ADAP
Huidtherapeut
Accreditation in aanvraag
ADAP
Logopedist
Accreditation in aanvraag
ADAP
Medisch Beeldvormings- en Bestralingsdeskundige (MBB'er)
Accreditation in aanvraag
ADAP
Competenties
Medische handelen 40 %
Kennis en wetenschap 30 %
Professionaliteit en kwaliteit 30 %
Sprekers
Martina de Groot
Logopedist en spraak-taalpatholoog
Programma
Omschrijving
In de praktische cursus CT-2 staat de communicatieve taaltherapie centraal. In spelsituaties stimuleer je de conversatie- en vertelvaardigheden van het kind. Ook kun je zo de woordenschat en de communicatieve mogelijkheden van het kind uitbreiden.
Programma
Het programma bestaat uit 4 bijeenkomsten. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- normale taalontwikkeling van 2 tot 6 jaar;
- klacht, anamnese, onderzoeksplan, onderzoek, diagnose en klinisch redeneren rond de diagnose, met gebruik van ICF-terminologie;
- behandelplan opstellen voor een kind met een (complexe) taalstoornis met SMART-doelen gericht op het verminderen van de stoornis en het verbeteren van communicatie en participatie;
- behandeling van kinderen met pragmatische problemen;
- uitbreiden van de woordenschat;
- behandeling gericht op syntaxis en morfologie;
- het begrijpen en/of uitdrukken van taal-denkrelaties;
- het begrijpen en/of vertellen van verhalen;
- samenwerken met de ouders, samenwerken met andere disciplines;
- zoeken naar relevante bronnen in de literatuur.
De cursus biedt een goede mix van theorie en praktijk en is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en ‘best practices’. Een belangrijke bron is de 2017 gepubliceerde richtlijn ‘Logopedie bij taalontwikkelingsstoornissen’.
De theorie wordt geïllustreerd aan de hand van videofragmenten en casuïstiek, met uitleg van de docent en veel aandacht voor recente ontwikkelingen. Je oefent met communicatieve speltherapie bij je zelf ingebrachte casus. Hierop krijg je feedback van de docent.
Totale studiebelasting is 72 uur, waarvan 28 contacturen en 44 zelfstudie-uren.