Cursus handelingsgerichte diagnostiek bij kinderen en jongeren
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Beatrijs Brand
PAO docent en supervisor
Drs. Beatrijs Brand heeft ruim dertig jaar ervaring in de diagnostiek en begeleiding van kinderen met leerproblemen, specifiek met betrekking tot de thema’s dyslexie, autisme, ADHD en handelingsgericht werken in het onderwijs. Zij is orthopedagoog en GZ-psycholoog en directeur van de School Psychologische Praktijk te Haarlem.Doelen
Na afloop van deze cursus:
Postacademische cursus analyseren en diagnosticeren van leer- gedrags- en emotionele problemen
Wat zijn de verschillende fasen van het handelingsgerichte model? Hoe passen we deze fasen toe in het diagnostisch proces? En hoe pas je dat toe in jouw eigen praktijk?
Hoe ontrafel en analyseer je, stap voor stap, veelvoorkomende leer- en gedrags- en emotionele problemen bij kinderen? Hoe diagnosticeer je dit helder en vind je oplossingen voor de aanpak van deze problemen? Welke rol kunnen ouders, het kind zelf en de school hierin spelen?
Op deze en andere vragen krijg je antwoord tijden deze driedaagse cursus, waarin het handelingsgerichte model voor het diagnosticeren centraal staat. Je leert het model theoretisch kennen en praktisch toepassen. Je bestudeert de verschillende fasen van het handelingsgerichte model en past de theorie vervolgens toe in concrete voorbeelden van onderwijs en jeugdzorg. Hierbij hebben we oog voor de rollen van ouders, kind en school. Zo leer je op compacte wijze vragen van cliënten en leerlingen stap voor stap ontrafelen, helder te diagnosticeren en oplossingen te vinden voor de aanpak ervan.
Het handelingsgerichte diagnostische model is praktisch en zeer goed toepasbaar als je werkt in onderwijs en jeugdzorg.
We focussen ons op individuele diagnostiek van kinderen (in de basisschoolleeftijd) gericht op veel voorkomende problemen zoals taakwerkhoudingsproblemen, faalangst, emotionele problemen, overbeweeglijkheid, lees- en rekenproblemen.
Kernpunten:
- handelingsgericht diagnosticeren en diagnostiek op maat voor zowel de (jeugd)zorg- als onderwijssector;
- aandacht voor alle stappen van het HGD-proces (van Pameijer): intakefase, strategiefase, onderzoeksfase, integratie- en aanbevelingsfase, adviesfase;
- diagnostische gegevens vertalen naar advies;
- in de uitgebreide online voorbereiding bieden we je de theorie aan door webinar, kennisclips, zelftestvragen en discussiestelling;
- zo blijft er klassikaal veel ruimte over voor oefenen en de vertaalslag naar jouw praktijk, waarbij eigen casuïstiek veel ruimte krijgt.