Cursus handelingsgerichte diagnostiek bij kinderen en jongeren

Postacademische cursus analyseren en diagnosticeren van leer- gedrags- en emotionele problemen
handelingsgerichte diagnostiekdiagnostiekDiagnostisch managementdiagnosticerenkinderen en jongeren
Wat zijn de verschillende fasen van het handelingsgerichte model? Hoe passen we deze fasen toe in het diagnostisch proces? En hoe pas je dat toe in jouw eigen praktijk? Hoe ontrafel en analyseer je, stap voor stap, veelvoorkomende leer- en gedrags- en emotionele problemen bij kinderen? Hoe diagnosticeer je dit helder en vind je oplossingen voor de aanpak van deze problemen? Welke rol kunnen ouders, het kind zelf en de school hierin spelen? Op deze en andere vragen krijg je antwoord tijden deze driedaagse cursus, waarin het handelingsgerichte model voor het diagnosticeren centraal staat.
09:30 - 17:00
815
23-30 Punten
Online
Live Webinar

Prijzen

Regulier € 815
Inclusief : Toegang tot de online leeromgeving van PAO en geaccrediteerd certificaat.

Datum en locatie

16 sep. 2025
09:30
17:00
Online
04 mrt. 2026
09:30
17:00
Online

Beroepen

Jeugdzorgwerker
04 Mar 2025
04 Mar 2026
23 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
04 Mar 2025
04 Mar 2026
23 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
04 Mar 2025
04 Mar 2026
23 Punten
SKJ
Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
04 Mar 2025
04 Mar 2026
30 Punten
LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
04 Mar 2025
04 Mar 2026
30 Punten
LV POH-GGZ

Sprekers

Beatrijs Brand

PAO docent en supervisor
Drs. Beatrijs Brand heeft ruim dertig jaar ervaring in de diagnostiek en begeleiding van kinderen met leerproblemen, specifiek met betrekking tot de thema’s dyslexie, autisme, ADHD en handelingsgericht werken in het onderwijs. Zij is orthopedagoog en GZ-psycholoog en directeur van de School Psychologische Praktijk te Haarlem.

Doelen

Na afloop van deze cursus:

heb je een goed inzicht in de theorie en de fasen van de handelingsgerichte methodiek;
kun je de theorie van handelingsgerichte diagnostiek concreet toepassen op verschillende type problemen en bij verschillende aanmeldingsklachten;
heb je kennis en vaardigheden opgedaan om leer- en gedrags-en emotionele problemen adequaat te analyseren;
kun je beoordelen hoe omvangrijk diagnostiek moet zijn, en welke middelen daarbij kunnen worden ingezet;
kun je toepasbare en heldere hypotheses opstellen;
kun je onderzoeksresultaten interpreteren én omzetten in aanbevelingen en praktische adviezen ten behoeve van de directe omgeving van het kind of de jeugdige (school, ouders, behandelsetting).
Omschrijving

Postacademische cursus analyseren en diagnosticeren van leer- gedrags- en emotionele problemen

Wat zijn de verschillende fasen van het handelingsgerichte model? Hoe passen we deze fasen toe in het diagnostisch proces? En hoe pas je dat toe in jouw eigen praktijk?

Hoe ontrafel en analyseer je, stap voor stap, veelvoorkomende leer- en gedrags- en emotionele problemen bij kinderen? Hoe diagnosticeer je dit helder en vind je oplossingen voor de aanpak van deze problemen? Welke rol kunnen ouders, het kind zelf en de school hierin spelen?

Op deze en andere vragen krijg je antwoord tijden deze driedaagse cursus, waarin het handelingsgerichte model voor het diagnosticeren centraal staat. Je leert het model theoretisch kennen en praktisch toepassen. Je bestudeert de verschillende fasen van het handelingsgerichte model en past de theorie vervolgens toe in concrete voorbeelden van onderwijs en jeugdzorg. Hierbij hebben we oog voor de rollen van ouders, kind en school. Zo leer je op compacte wijze vragen van cliënten en leerlingen stap voor stap ontrafelen, helder te diagnosticeren en oplossingen te vinden voor de aanpak ervan.

Het handelingsgerichte diagnostische model is praktisch en zeer goed toepasbaar als je werkt in onderwijs en jeugdzorg.

We focussen ons op individuele diagnostiek van kinderen (in de basisschoolleeftijd) gericht op veel voorkomende problemen zoals taakwerkhoudingsproblemen, faalangst, emotionele problemen, overbeweeglijkheid, lees- en rekenproblemen.


Kernpunten:

  • handelingsgericht diagnosticeren en diagnostiek op maat voor zowel de (jeugd)zorg- als onderwijssector;
  • aandacht voor alle stappen van het HGD-proces (van Pameijer): intakefase, strategiefase, onderzoeksfase, integratie- en aanbevelingsfase, adviesfase;
  • diagnostische gegevens vertalen naar advies;
  • in de uitgebreide online voorbereiding bieden we je de theorie aan door webinar, kennisclips, zelftestvragen en discussiestelling;
  • zo blijft er klassikaal veel ruimte over voor oefenen en de vertaalslag naar jouw praktijk, waarbij eigen casuïstiek veel ruimte krijgt.


PAO Psychologie

info@pao.nl
0854879310
41, Keurenplein, A163, Amsterdam, 1069CD

Gerelateerde cursussen

06 Nov
Nov
09:30

DE JEUGDZORGACADEMIE

Classroom
Volksuniversiteit Utrecht
14
Deze cursus is gericht op supervisoren die voor de supervisie-herregistratie hun kennis over handelingsgerichte diagnostiek willen opfrissen en uitbreiden en dit willen benutten in het geven van supervisie. Handelingsgerichte diagnostiek, is diagnostiek met als doel om het handelen te bepalen. Je richt je op het bereiken van een gezamenlijke kijk op wat er nodig is voor dit kind, met deze ouders, met deze leerkracht en deze omgeving. Samen ga je van vraag- naar plan. De samenwerkingsrol en de expertrol wisselen elkaar af en je zet de ‘cliënt op de onderzoeksstoel’, met aandacht voor datgene wat al helpt en wat nog niet.
€ 370

UMCG Psychiatrie

E-learning
3
Alle zorgverleners zien regelmatig patiënten met Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK). Het kan gaan om klachten door een (adequaat behandelde) ziekte of klachten in de afwezigheid van een bekende ziekte. Wat is de rol van biologische, psychologische en sociale factoren bij deze klachten? Hoe leg je dat uit aan de patiënt? En wat kun je de patiënt bieden qua behandeling?
€ 30
17 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
12-13
Leer in de tweedaagse cursus 'Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht' hoe je als orthopedagoog in het onderwijs praktisch en verantwoord kunt omgaan met uiteenlopende vragen en hoe je prioriteiten kunt stellen en keuzes kunt maken bij het stellen van een diagnose.
€ 440
25 Sep
Sep
13:30

ABV

Physical course - series
Utrecht
12
Schoolpsychologen, (gz-)psychologen en (ortho)pedagogen die werkzaam zijn in onderwijsondersteuning en -advisering, (speciaal) onderwijs, jeugdzorg, eigen praktijk, etc., en die de basiscursus hebben afgerond.
€ 645
23 Sep
Sep
09:00

CIVA B.V.

Physical course - series
CIVA Weert
18
Schouderklachten zijn veel voorkomende klachten in de fysiotherapeutische praktijk. De behandeling van patiënten met schouderklachten is in de laatste 3 decennia sterk ontwikkeld en verbeterd.
€ 520

De Tijdstroom

E-learning
6
In deze module staan de ontwikkelingsstoornissen ADHD, autismespectrumstoornissen en de verstandelijke beperking centraal.
€ 150
04 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Physical course - series
BCN Arena Amsterdam
12
Leer hoe je diagnostiek- en behandelverslagen volgens de richtlijnen van het NIP schrijft tijdens de tweedaagse training 'NIP casusbeschrijving: zo pak je het aan'. Krijg stap voor stap uitleg over de eisen en oefen met het schrijven van verslagen. Voorkom afwijzing van je casusbeschrijving en krijg inzicht in de aanpak, vraagstelling en formuleringen die door de commissie zijn goedgekeurd. Geschikt voor psychologen in de route tot kinder- en jeugdpsycholoog en supervisoren die hun supervisanten nog gerichter willen begeleiden.
€ 420
24 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
18
Deze cursus biedt een algemene inleiding over de voorbereiding, uitvoering, interpretatie en rapportage van psychodiagnostisch onderzoek en over advisering op basis van dit onderzoek.
€ 545
25 Sep
Sep
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
La Vie, Utrecht
14
Toepassing in handelingsgerichte diagnostiek bij leer- en gedragsproblemen
In de diagnostiek rondom leerproblemen en sociaal-emotionele problematiek wordt vaak gewerkt met gestandaardiseerde vragenlijsten, tests en toetsen. Wist je echter dat een observatie in de klas, op de speelplaats of in de groepsetting vaak een ander perspectief kan geven op de gesignaleerde problemen. Gedragsdeskundigen blijken in de praktijk observaties weinig in te zetten. In deze cursus leer je hoe je observaties systematisch onderdeel kan maken van je diagnostische proces.
€ 690
16 Jan
Jan
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
12-14
Postacademische cursus indicaties en methoden van neuropsychologisch onderzoek
In deze cursus maak je, in een notendop, kennis met de basisbegrippen van de neuropsychologie van het kind en de functiegebieden met een aantal bijbehorende tests.
€ 660