MIO training: Van lastige naar leerzame gesprekken

gespreksvoeringgesprekstechniekenlastige gesprekkenmoeilijke gesprekkencommunicerencommunicatie
Verloskundigen verschillen in wat ze als 'makkelijke' en 'lastige' gesprekken ervaren. De gemeenschappelijke noemer is, van beide kunt u veel leren en over uzelf en de ander. Als zorgverlener heeft u bovendien de taak zich in te spannen om de interactie met uw cliënt zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Hoe dit voor de cliënt, haar partner en uzelf op een heilzame manier te doen vergt mogelijk meer oefening en achtergrondkennis.
225
6.5 Punten
Online
Classroom

Prijzen

Regulier € 225
Opmerking : Indien u kiest voor eenmalige afschrijving van uw cursusgeld, ontvangt u een korting van € 5,00
Kortingen
€ 25
Abonnementskorting

Beroepen

Verloskundigen
01 Jan 1970
16 May 2024
6.5 Punten
KNOV

Sprekers

Wietske Duinsbergen

Psycholoog
Daarnaast docent aan de Verloskunde Academie Amsterdam
Omschrijving

MIO Van lastige naar leerzame gesprekken

In de verloskunde krijg je te maken met allerlei verschillende mensen en situaties. Veel gesprekken zullen prettig en redelijk ‘als vanzelf’ verlopen. Andere gesprekken voelen wellicht meer aan als lastig, omdat het onderwerp niet eenvoudig is om bespreekbaar te maken of omdat een cliënt gedrag vertoond waar je niet zo goed raad mee weet. Voorbeelden hiervan kunnen zijn: je vermoedt dat er sprake is van huiselijk geweld en wilt dat aankaarten, je voelt je genoodzaakt een melding te doen bij Jeugdzorg, de NIPT geeft een aanwijzing voor Trisomie, 21, 13 of 18. Of je vind een medische aanwijzing voor een probleem dat een cliënt niet heeft zien aankomen, zoals DG of een verhoogde RR; de cliënt wordt patiënt tegen wil en dank. Daarnaast zijn er cliënten die moeilijk gedrag vertonen, zoals claimend gedrag.

Verloskundigen verschillen in wat ze als ‘makkelijke’ en ‘lastige’ gesprekken ervaren. De gemeenschappelijke noemer is, van beide kun je veel leren; over jezelf en de ander. Als zorgverlener heb je bovendien de taak je in te spannen om de interactie met je cliënt zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Hoe dit voor de cliënt, haar partner en jezelf op een heilzame manier te doen vergt mogelijk meer oefening en achtergrondkennis.

DOKh biedt de praktische training van lastige naar leerzame gesprekken. De achtergrondinformatie betreffende huiselijk geweld, NIPT uitslag, de medische bevindingen en de daarbij behorende inhoudelijke thema’s neem je als voorbereiding op de training, door. Tijdens de training wordt de theorie van ‘Lastige interactie’ interactief besproken, toegesneden op de behoeften van de deelnemende verloskundigen (je kunt dus ook andere inhoudelijke thema’s aandragen). Ook krijg je de gelegenheid om een gesprek te oefenen met een actrice.

Tijdens het oefenen worden intervisie over eigen ervaringen en het oefenen met gespreksvaardigheden afgewisseld. Beide staan onder begeleiding van een zeer ervaren docent en actrice.

In de intervisie en rollenspelen gaan we onder andere in op:

  • Identificeren van hetgeen als lastig wordt ervaren in een gesprek (probleem) en het komen tot een gespreksdoel (hulpvraag);
  • Exploreren van wat er in de cliënt omgaat, gedurende het gehele consult;
  • Stilstaan bij eigen normen en waarden, en de mogelijke invloed daarvan op het gesprek.

Online training

Voor deze training is het belangrijk dat je de voorbereiding goed doorneemt en de opdracht vooraf instuurt.

Vanwege het interactieve karakter van de training wordt het aantal deelnemers beperkt tot 10.

Kort voor de training ontvang je van ons een link naar de Zoom bijeenkomst.

Bij online trainingen vragen wij je de camera aan te zetten. Alleen dan kunnen wij de scholing voor je accrediteren.

Accreditatie:

Deze training is door de KNOV geaccrediteerd voor 6,5 punten, waarvan 2,5 in categorie A (bij- en nascholing) en 4 in categorie C (methodisch intercollegiaal overleg) ID: 419409.

Stichting DOKh

secretariaat@dokh.nl
0725279100
6, Robijnstraat, Alkmaar, 1812RB

Gerelateerde cursussen

ZW Opleidingen

Incompany
31
Coachende communicatie helpt je als professional om effectiever je gesprekken met de ander op een diepere laag te kunnen voeren, waarbij de autonomie van de ander centraal staat. En hiermee een ander aan te zetten om in beweging te komen waardoor de ander groeit.
€ 6187.5

GGZ Ecademy

E-learning
1
Veel professionals vinden het moeilijk om met ouders en kinderen te communiceren over geweld. In dit leertraject legt kinder- en jeugdpsychiater Professor Adriaenssens uit hoe kennis over de werking van de hersenen kan helpen bij gesprekken over huiselijk geweld. Hij behandelt verschillende casussen en maakt gebruik van animaties en videobeelden. Dit leertraject bevat het E-college en de cursus 'communiceren over geweld', ontwikkeld door Augeo.
Op aanvraag
29 Sep
Sep
00:30

King Nascholing

Physical course - series
BCN Arena Amsterdam
13-20.5
Leer in de cursus Motiverende Gespreksvoering hoe je vanuit een respectvolle en empathische houding cliënten uitnodigt tot zelfonderzoek en het vergroten van hun intrinsieke motivatie. Ontdek hoe je ambivalentie verkleint, zelfvertrouwen versterkt en omgaat met weerstand. Pas de principes toe in je dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld bij complexe echtscheidingen en conflicten.
€ 420
02 Oct
Oct
09:30

King Nascholing

Classroom
Amsterdam
13
Leer hoe je moeilijke gesprekken op school om kunt draaien naar een positieve uitkomst met de cursus 'Gesprekstechnieken bij (moeilijke) gesprekken op school'. Ontdek hoe je gesprekken voorbereidt, leiding geeft en ervoor zorgt dat iedereen zich gehoord voelt. Na deze cursus ben je in staat om gesprekken op een positieve manier af te sluiten voor alle partijen.
€ 420

PAOFarmacie

Incompany
10
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Op aanvraag
13 Nov
Nov
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Amersfoort
18-36
Effectief communiceren met cliënten
Wil je goed en duidelijk kunnen communiceren met je cliënt? In deze cursus leer je aan de hand van NLP-technieken de effectiviteit van je communicatie te verbeteren. NLP (neurolinguïstisch programmeren) is gebaseerd op het principe dat bepaalde overtuigingen en denkpatronen tot de meest optimale communicatie leiden. Tijdens de cursus leer je praktische methoden en technieken om tot een betere communicatie met je cliënten te komen. De theorie wordt gekoppeld aan herkenbare casuïstiek vanuit de paramedische zorg en je eigen ervaringen. Na de cursus kun je NLP direct inzetten in je eigen praktijk.
€ 1195
08 Oct
Oct
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Communiceer met impact, prettig en effectief met collega’s en zorgvragers.
In deze eendaagse training komen alle basics voorbij. Fris uw communicatieve vaardigheden op en krijg grip op technieken en methodes die voor u van belang zijn. Leer hoe u beter communiceert met collega's en zorgvragers. De training is praktisch, to-the-point en dynamisch.
€ 845

PAOFarmacie

Incompany
3.5
De nascholing Communicatie bij vaccinatie gaat in op verschillende technieken om informatie in te winnen bij de patiënt over zijn zorgen over vaccinaties. U leert hoe u de patiënt op zijn eigen niveau kunt voorlichten over de voordelen van vaccineren. Vervolgens komen methoden aan bod om samen met de patiënt een weloverwogen keuze te maken over het vaccineren.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag
26 Jun
Jun
09:30

VvAA

Physical course - series
Restaurant Vroeg
18
Leer uw eigen gedrag te sturen om het gewenste effect te bereiken.
In deze driedaagse training draait het om uw persoonlijke identiteit en overtuigingen. Wilt u krachtiger of juist empathischer overkomen? Leer uw eigen gedrag te herkennen in allerlei situaties en te begrijpen wat u in de kern drijft om te doen wat u doet. Vanuit die positie leert u wat leidt tot het gewenste effect bij uw gesprekspartner. Zo boekt u met uw goede ideeën ook écht resultaat.
€ 1325