Communicatie bij vaccinatie

vaccinerenvaccinatievaccinatiescommunicatiecommunicerenapotheekApothekers
De nascholing Communicatie bij vaccinatie gaat in op verschillende technieken om informatie in te winnen bij de patiënt over zijn zorgen over vaccinaties. U leert hoe u de patiënt op zijn eigen niveau kunt voorlichten over de voordelen van vaccineren. Vervolgens komen methoden aan bod om samen met de patiënt een weloverwogen keuze te maken over het vaccineren.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
3.5 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
3.5 Punten
OA

Competenties

Communicatie100 %

Doelen

U kunt patiënten op hun niveau voorlichten over vaccinaties.
U bent in staat zorgen over vaccinaties bij patiënten te herkennen en hierover door te vragen.
U kent methoden om samen met de patiënt een weloverwogen keuze te maken over het vaccineren.
Omschrijving

Op dit moment brengt het ministerie van VWS in kaart hoe de apotheker beter betrokken kan worden in het vaccinatieproces. De staatssecretaris neemt daarbij ook de rol van de apotheker in andere landen onder de loep: in 36 landen wereldwijd dienen apothekers vaccins toe en in nog eens 18 landen bestaan plannen hiervoor. Meer betrokkenheid van de apotheker bij vaccineren vereist, behalve kennis van de vaccins, ook een goede communicatie met de patiënt én met andere betrokken zorgverleners. 


Hoe leg je bijvoorbeeld helder uit hoe een vaccin werkt? Hoe merk je dat patiënten zorgen hebben over vaccinaties? De workshop bespreekt deze thema's op een interactieve en praktische manier. Zo komen technieken om vragen te stellen aan bod en methoden om motiverend uit te leggen wat de voor- en nadelen van vaccinaties zijn. Je leert doorvragen naar weerstanden, zodat patiënten weloverwogen een keuze kunnen maken. In subgroepen worden vervolgens verschillende casus geoefend.


Na afloop van de nascholing kunt u de geleerde handvatten, tips en tricks meteen toepassen in de praktijk.


Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met mr. Theo Bollerman en Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts


Programma

Onderdelen

Korte inleiding - kennismaking - inventarisatie vraagpunten en verwachtingen

Communicatie op 4 niveaus

Attentiepunten communicatie met patiënt

-Vragen stellen en luisteren   

-Motiverend uitleggen

Casus: uitleg aan de patiënt (rollenspel)   

Pauze

Attentiepunten communicatie met patiënt  

-Overtuigend informeren   

-Herkennen van (zorgen over) vaccinatie en doorvragen

-Bespreken voor- en nadelen, 3 kolommen model

Casus: overtuigen van de patient (rollenspel)

Laatste vragen + Samenvatting leer- en aandachtspunten en evaluatie

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

PAOFarmacie

Incompany
10
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Op aanvraag

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
2.5
Uitgiftegesprekken voer je iedere dag. Soms verloopt zo’n gesprek geheel naar wens, soms minder. Hoe kun je je uitgiftegesprek zo voeren dat de cliënt zich begrepen voelt, jullie samen de zorgvraag hebben achterhaald en hij zijn geneesmiddelen op een juiste manier gebruikt?
€ 195
Gratis

MedischeScholing

E-learning
1
Let op: dit webinar is niet langer geaccrediteerd. De accreditatievragen zijn gesloten. Het is dus niet meer mogelijk om de accreditatievragen in te vullen.
In samenwerking met het RIVM, de FMS, GGD/GHOR en het NHG faciliteert MedischeScholing.nl een gratis geaccrediteerde live-uitzending. Het hoofdthema is de discussie rondom 3e vaccinatie en boostervaccin tegen COVID-19. Daarnaast zullen we ethische dilemma´s rondom COVID-19 vaccinatie behandelen en het infectierisico van COVID-19 bij zwangeren bespreken. Met de scholing willen we handvatten geven voor vragen die u kunt krijgen in de spreekkamer.
Gratis

MEDtalks.nl

E-learning
1
Behalve een 'wrap-up' van kernboodschappen uit de vorige nascholing, wordt er ingegaan op beschikbare vaccinaties, en logistieke, praktische en ethische vragen rondom vaccinaties op maat.
Gratis

PAOFarmacie

Incompany
3
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing De rol van de apotheker bij pneumokokken- en HPV-vaccinatie brengt u snel op de hoogte van de ziektelast ten gevolge van deze aandoeningen, de beschikbare vaccins en de adviezen van de Gezondheidsraad. De nascholing behandelt de voor- en nadelen van vaccineren tegen pneumokokken en HPV. Ook de implicaties voor de dagelijkse praktijk in de apotheek komen aan de orde, waaronder de communicatie met patiënten. Na het volgen van de nascholing is uw kennis over deze vaccins up-to-date en bent u in staat om zorgverleners en patiënten te adviseren.
Op aanvraag
Gratis

NSPOH

E-learning
1.5-2
De e-learning is een verdiepende scholing voor professionals die betrokken zijn bij de uitvoering van COVID-19-vaccinatie.
Gratis

MEDtalks.nl

E-learning
1
In deze MEDtalks-nascholing komen 4 van deze vaccinaties aan bod, te weten vaccins tegen influenza, pneumokokken, meningokokken en varicella zoster.
Gratis
07 May
May
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Utrecht
18-36
Effectief communiceren met cliënten
Wil je goed en duidelijk kunnen communiceren met je cliënt? In deze cursus leer je aan de hand van NLP-technieken de effectiviteit van je communicatie te verbeteren. NLP (neurolinguïstisch programmeren) is gebaseerd op het principe dat bepaalde overtuigingen en denkpatronen tot de meest optimale communicatie leiden. Tijdens de cursus leer je praktische methoden en technieken om tot een betere communicatie met je cliënten te komen. De theorie wordt gekoppeld aan herkenbare casuïstiek vanuit de paramedische zorg en je eigen ervaringen. Na de cursus kun je NLP direct inzetten in je eigen praktijk.
€ 1195
08 Oct
Oct
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Communiceer met impact, prettig en effectief met collega’s en zorgvragers.
In deze eendaagse training komen alle basics voorbij. Fris uw communicatieve vaardigheden op en krijg grip op technieken en methodes die voor u van belang zijn. Leer hoe u beter communiceert met collega's en zorgvragers. De training is praktisch, to-the-point en dynamisch.
€ 845