Helaas, deze cursus is verlopen
De accreditatieperiode voor deze cursus is verstreken. Op onze hoofdpagina kunt u andere beschikbare cursussen vinden.
Laag IQ in de GGZ - Herkenning en ondersteuning, Diagnostiek en behandeling
Prijzen
Beroepen
Op deze cursusdag focussen wij ons met name op de grote groep zwakbegaafde patiënten binnen de GGZ. Volgens de normaalverdeling functioneert 13,6 % van de Nederlandse bevolking op zwakbegaafd niveau (IQ tussen de 70 en 85 ). Dat betekent 2.3 miljoen mensen.
Juist deze groep wordt vaak niet herkend in de GGZ. Wanneer het lage IQ wel herkend wordt, wordt het vaak als exclusiecriterium gebruikt. Zij worden door verwezen maar vaak naar plekken waar geen behandeling wordt geboden of naar plekken met lange wachtlijsten. Herkent u binnen uw caseload de mensen met een laag IQ? Voelt u zich onbekwaam om deze patiënten te behandelen? We laten u ervaren dat u onbewust al bekwaam bent en bieden u daarbij nog handvaten om daadwerkelijk ook deze patiënten van uw vaardigeden te laten profiteren
Na een verkenning van de problematiek en kennismaking met de patiënten via video en door u meegebrachte casuïstiek, staan we eerst stil bij de herkenning van het lage IQ. Naast het doornemen van algemene tips oefenen we met een screener (SCIL) en met het bespreekbaar maken van de resultaten. Vervolgens bespreken we en oefenen we met passende communicatie en bejegening. Pas dan kunt u immers met uw patiënt in gesprek voor het navragen van klachten en symptomen.
We staan stil bij het gebruiken van de reguliere richtlijnen maar ook bij de uitdagingen in de diagnostiek en herkenning en bespreken het multidimensionele model en uw rol hier binnen. We bespreken voor een aantal stoornissen de aandachtspunten.
Na het herkennen en diagnostiek staan we stil bij de begeleiding en behandeling. Voor beide geldt dat geprotocolleerd maatwerk van belang is. We staan stil bij een aangepast begeleidingsmodel binnen de ambulante zorg en een aantal aangepaste behandelmodules.
Tenslotte bespreken we samenwerkingsverbanden en de verwijslijnen.
Op deze dag staat uw eigen casuïstiek centraal. Steeds maakt u een verbinding met een eigen meegebrachte casus of andere voorbeelden binnen uw praktijk. Naast het overdragen van kennis wordt er ook door middel van videomateriaal verduidelijkt en door het oefenen en het bespreken in kleine groepen.
