Effectief communiceren

Goede communicatie zorgt voor goede samenwerking
effectieve communicatiecommunicatiecommunicatie methodencommunicatievaardighedeneffectief communicereneffectieve gespreksvoeringgespreksvoeringgesprek
Tijdens deze training leer je aan de hand van het communicatiestijlenmodel van Merrill & Reid om effectief te communiceren met verschillende gesprekspartners en onder variërende omstandigheden.
169
3 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 169

Beroepen

Doktersassistent
3 Punten
CADD
Huisarts
3 Punten
CvAH
Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
3 Punten
NVvPO
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
3 Punten
NVvPO
Praktijkondersteuner Huisarts - Geestelijke Gezondheidszorg (POH-GGZ)
3 Punten
NVvPO

Competenties

Communicatie34 %
Maatschappelijk handelen en preventie33 %
Professionaliteit en kwaliteit33 %

Sprekers

Daniëlle Vissers

Adviseur in de eerstelijnszorg & communicatiedeskundige

Doelen

Effectief kunnen communiceren door gebruik te maken van uw eigen communicatiestijl en die van uw gesprekspartner
Omschrijving

Vaak gaan er in de communicatie tussen twee personen dingen mis: de patiënt reageert bijvoorbeeld anders dan verwacht, de collega of medewerker begrijpt je niet goed, of je bereikt niet het gewenste resultaat en blijft achter met frustratie of ergernis. Hoe komt dit en wat kun je doen om dit te voorkomen?


Tijdens deze training leer je aan de hand van het communicatiestijlenmodel van Merrill & Reid[1]om effectief te communiceren met verschillende gesprekspartners en onder variërende omstandigheden. Je leert je eigen dominante stijl van communiceren kennen en je bent na afloop van de training in staat om de voorkeursstijl van je gesprekspartner te achterhalen. Je leert je eigen stijl aan te passen aan de stijl van je gesprekspartner.


Aan de orde komt onder andere hoe je een gesprek vormgeeft, hoe je negatieve feedback geeft en ontvangt en hoe je conflicten hanteert. Daarnaast oefen je met de verschillende communicatiestijlen aan de hand van (zelf ingebrachte) casuïstiek. Dit alles leidt uiteindelijk tot effectieve(re) communicatie, zowel binnen de praktijk als met patiënten.

[1] Merrill, D. W., & Reid, R. H. (1981). Personal Styles and Effective Performance. Bradner, PA: Chilton Book Company.


Programma

De inhoud van de training richt zich op vier hoofdvragen:

  • Wat is effectieve communicatie en hoe beïnvloedt dit uw gesprekken en relaties?
  • Welke communicatiestijlen zijn er en wat is uw eigen dominante stijl?
  • Wat zijn de voordelen die voortkomen uit uw inzicht in de communicatiestijlen?
  • Hoe bepaalt u wat de voorkeursstijl van uw gesprekspartner is?


Leerpunt KOEL

secretariaat@leerpuntkoel.nl
0786193068
34, IJsselmeer, Zwijndrecht, 3332EX

Gerelateerde cursussen

Coachend communiceren

€ 6187.5Incompany

Coachend communiceren

Vijf olifanten: methode voor contact-coaching

€ 1500NetherlandsClassroom03 dec. 2025

Vijf olifanten: methode voor contact-coaching

Omgaan met neurologische communicatieproblemen voor paramedici

€ 87E-learning03 aug. 2023 - 03 aug. 2025

Omgaan met neurologische communicatieproblemen voor paramedici

Communicatie en samenwerking

€ 1498Incompany

Communicatie en samenwerking

Motiverende Gespreksvoering

€ 420Meerdere locatiesPhysical course - series29 sep. 2025 +1 datum

Motiverende Gespreksvoering

Training Inzicht in communicatiestijlen

€ 845Classroom08 okt. 2025 +1 datum

Training Inzicht in communicatiestijlen

Communiceren over geweld

Op aanvraagE-learning

Communiceren over geweld

NLP en Paramedici

€ 819ZwolleClassroom16 okt. 2025

NLP en Paramedici

In gesprek met de patiënt

€ 375Incompany

In gesprek met de patiënt

Effectief communiceren bij dreigende agressie

Op aanvraagIncompany

Effectief communiceren bij dreigende agressie

€ 1010UtrechtPhysical course - series15 sep. 2025

Conflicthantering door geweldloze communicatie

€ 2000Meerdere locatiesPhysical course - series06 okt. 2025 +1 datum

Toezichthoudend Medewerker Stralingsbescherming - Medische Toepassingen