Cursus Executieve functies bij kinderen en jeugdigen
In deze cursus gaan we in op de verschillende executieve functies zoals werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en wetenschappelijk onderzoek.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Mariët van der Molen
PAO docent
Dr. M.J. (Mariët) van der Molen is in 2009 gepromoveerd op het werkgeheugen en de trainingsmogelijkheden daarvan bij jongeren met een lichte verstandelijke beperking. Sindsdien houdt zij zich bezig met onder andere de executieve functies; welke rol spelen ze bij schoolse vaardigheden, gedrag en bijvoorbeeld angst. Nadat ze jaren als universitair docent gewerkt heeft, is Mariët in 2017 een onderzoeks- en adviesbureau gestart. Hier richt zij zich op kinderen en jongeren in de zorg en het onderwijs. Ze geeft postdoctorale cursussen via PAO Psychologie, lezingen en adviseert scholen bij het implementeren van kennis en aandacht voor executieve functies. Daarnaast begeleidt Mariët wetenschappelijk onderzoek in opdracht van zorgorganisaties en universiteiten.
Doelen
Na afloop van deze cursus weet je:
Executieve functies (EF) zijn onverminderd populair. Te pas en te onpas hoor je mensen zeggen: “Hij heeft een stoornis in het executief functioneren”. Maar als je doorvraagt, kunnen ze vaak niet goed uitleggen wat dan precies het probleem is.
In deze cursus gaan we in op de verschillende executieve functies zoals werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en wetenschappelijk onderzoek. Wat weten we bijvoorbeeld over de ontwikkeling van executieve functies?
Daarnaast bespreken we ook hoe die executieve functies terug te zien zijn in gedrag van kinderen en jongeren (en onszelf) en hoe we bij dat gedrag kunnen aansluiten. Een belangrijke vraag die daarbij aan bod komt is: hoe begeleiden we kinderen en jongeren zo dat ze zich én competent voelen én dat ze hun executieve functies optimaal kunnen ontwikkelen?
Andere thema’s die we bespreken zijn onder andere het in kaart brengen van executieve functies, de mogelijkheden om EF te trainen, de rol van volgehouden aandacht, emotieregulatie en planningsvaardigheden. Ten slotte hebben we ook aandacht voor de relatie tussen executieve functies en classificaties als ADHD en dyslexie.