Cursus Autisme bij mensen met een verstandelijke beperking
Herken jij dat het begeleiden of behandelen van cliënten met een verstandelijke beperking én een autismespectrumstoornis soms best een uitdaging is? Heb je behoefte aan meer of andere handvatten om deze groep verder te helpen? De afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor autismespectrumstoornissen. Niet alleen in de media, maar ook in de diagnostiek en behandeling van met name kinderen en jeugdigen. Er is relatief veel minder aandacht voor mensen met een verstandelijke beperking. Hoe begeleid of behandel je deze doelgroep? Wat gaat er in hem of haar om? Hoe begrijp je hen? Hoe communiceer je met hen? Ook als ze zelf niet-verbaal zijn. Hoe maak je contact? Hoe sluit je aan bij hun sensorische informatieverwerking? En vooral ook: hoe bied je hen de juiste zorg en begeleiding? Hoe kom je samen tot de kern van het probleem en daarmee tot de oplossing? Op deze en andere vragen gericht op de begeleiding en behandeling van mensen met een autismespectrumstoornis en een verstandelijke beperking, vind je in deze cursus antwoorden.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Severine van Grunsven-Vervoort
Programmamanager
Stefan Stuivenberg
Docent
Stefan is een bevlogen gedragswetenschapper (NVO Orthopedagoog Generalist) met een brede ervaring en deskundigheid. Stefan werkt zowel met jeugd als met volwassen in onderwijs, jeugdzorg, GGZ en gehandicaptenzorg. Zijn primaire focus ligt op goede communicatie, begeleiding en behandeling bij situaties met onbegrepen cliënten en begeleiders en daarbij passend gedrag van beide kanten. Vanaf 2017 werkt Stefan volledig vanuit zijn eigen bedrijf Fiept. Fiept richt zich vooral op het luisteren naar en verstaan van mensen met autismespectrumstoornissen.
Doelen
Na afloop van deze cursus:
Herken jij dat het begeleiden of behandelen van cliënten met een verstandelijke beperking én een autismespectrumstoornis soms best een uitdaging is? Heb je behoefte aan meer of andere handvatten om deze groep verder te helpen?
De afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor autismespectrumstoornissen. Niet alleen in de media, maar ook in de diagnostiek en behandeling van met name kinderen en jeugdigen. Er is relatief veel minder aandacht voor mensen met een verstandelijke beperking.
Hoe begeleid of behandel je deze doelgroep? Wat gaat er in hem of haar om? Hoe begrijp je hen? Hoe communiceer je met hen? Ook als ze zelf niet-verbaal zijn. Hoe maak je contact? Hoe sluit je aan bij hun sensorische informatieverwerking? En vooral ook: hoe bied je hen de juiste zorg en begeleiding? Hoe kom je samen tot de kern van het probleem en daarmee tot de oplossing?
Op deze en andere vragen gericht op de begeleiding en behandeling van mensen met een autismespectrumstoornis en een verstandelijke beperking, vind je in deze cursus antwoorden.
Met het “fiepje” kijken we naar de basisuitgangspunten in het omgaan met mensen met autisme. We kijken naar contact, communicatie en probleemoplossend handelen. Hierbij gaat het over de vragen: Hoe moet gedrag gezien worden? Wat is de vraag achter de vraag? Daarnaast hebben we veel aandacht voor de rol van zintuiglijke informatieverwerking?
Dit alles bekijken we vanuit het coördinerende oogpunt. Hoe coördineer je de behandeling en begeleiding van een cliënt met een verstandelijke beperking en een autismespectrumstoornis? Er is aandacht voor hoe je kennis, ervaring en inzichten rondom autisme overbrengt naar andere betrokkenen.
Hoe zorg je dat de dagelijkse uitvoerders van de zorg zo goed mogelijk zijn toegerust op de complexe zorgvragen van cliënten met een vb met een autismespectrumstoornis?
Kernpunten:
- begeleiding en behandeling van cliënten met een autismespectrumstoornis én een verstandelijke beperking;
- verspreiden/overbrengen van jouw kennis door het geven van passend advies aan collega’s;
- innovatieve, interactieve, praktische cursus, door een docent met veel ervaring met de doelgroep;
- uitgebreide blended elementen: veel accreditatiepunten door een uitgebreide online voorbereiding.