Jaarlijks Congres - Hoogbegaafdheid - editie 2024
Vaak wordt hoogbegaafdheid geassocieerd met een hoge intelligentie en uitstekende academische prestaties. Hoewel deze kenmerken zeker van toepassing kunnen zijn op hoogbegaafde individuen, omvat hoogbegaafdheid eigenlijk een veel breder scala aan eigenschappen. Hoogbegaafde mensen hebben doorgaans een diepgaande innerlijke wereld, zijn gevoelig en ervaren intense emoties. Ze neigen naar diepere reflectie, stellen meer vragen en hebben een sterke drang naar autonomie en uitdaging. Tegelijkertijd kunnen er uitdagingen ontstaan, zoals verveling, perfectionisme en sociale moeilijkheden. Het begrijpen en ondersteunen van hoogbegaafde mensen is daarom een belangrijke verantwoordelijkheid voor ouders, docenten en professionals in de geestelijke gezondheidszorg.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Vaak wordt hoogbegaafdheid geassocieerd met een hoge intelligentie en uitstekende academische prestaties.
Hoewel deze kenmerken zeker van toepassing kunnen zijn op hoogbegaafde individuen, omvat hoogbegaafdheid eigenlijk een veel breder scala aan eigenschappen. Hoogbegaafde mensen hebben doorgaans een diepgaande innerlijke wereld, zijn gevoelig en ervaren intense emoties. Ze neigen naar diepere reflectie, stellen meer vragen en hebben een sterke drang naar autonomie en uitdaging. Tegelijkertijd kunnen er uitdagingen ontstaan, zoals verveling, perfectionisme en sociale moeilijkheden. Het begrijpen en ondersteunen van hoogbegaafde mensen is daarom een belangrijke verantwoordelijkheid voor ouders, docenten en professionals in de geestelijke gezondheidszorg.
Tijdens dit congres zullen deskundige sprekers uit zowel wetenschap als praktijk antwoord geven op onderstaande vragen en aanverwante onderwerpen.
Wat zijn 'twice exceptionals' (dubbel bijzondere individuen) en welke behoeften hebben zij? Hoe kunnen we effectief omgaan met de behandeling van psychische aandoeningen bij hoogbegaafde individuen? Wat is er nodig om de talenten van hoogbegaafde mensen optimaal te benutten? Hoe kunnen we vroegtijdig signaleren bij jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong? Welke factoren, strategieën en uitkomsten zijn relevant voor het verbeteren van de prestaties van hoogbegaafde kinderen? Hoe kunnen we de overgang maken van een statische denkwijze naar een groeigerichte mindset? En wat houdt loopbaancoaching in voor buitengewoon getalenteerde individuen?
Je hebt vanaf 1 januari 2025 precies 30 dagen de tijd om de videopresentaties van de gemiste deelsessies on demand te volgen. Dit betreft een verplicht onderdeel om in aanmerking te komen voor het bewijs van deelname en het bijschrijven van de toegekende accreditatiepunten. De inloggegevens ontvang je op 1 januari 2025 in de vroege ochtend per e-mail.