Verbindende Communicatie voor artsen
Hoe blijf ik als a(n)ios, huisarts, specialist of physician assistant tijdens mijn werk in een uitdagende context goed in verbinding met mezelf, collega’s en met patiënten? Hoe ga ik op een constructieve manier om met conflicterende belangen? Hoe stel ik grenzen en kom ik voor mezelf op, op een manier waarbij de ander me goed kan blijven horen?
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
Deze speciale tweedaagse vind plaats op een zeiltjalk vanuit Muiden. De training staat open voor medici die Verbindende communicatie willen leren en integreren in hun werk en leven. Mogelijk heb je eerder al eens een dag of meerdere dagen training bij een van ons gevolgd en wil je je kennis en kunde opfrissen en delen met andere vakgenoten. Je bent ook welkom als dit je eerste introductie is met nonviolent communication.
We stappen in de ochtend van 23 mei op in Muiden, worden welkom geheten door schipper Léon en zullen een groot deel van de training op het water zijn. De tjalk is heel geschikt als trainingslocatie en bij mooi weer kan er uiteraard ook op het dek in groepjes geoefend worden. Tussentijds worden 1 of 2 zeilen gehesen om korte stukjes uit te waaien vlak voor of na de lunch en einde middag/voor het avondbuffet. Er is een mogelijkheid om op de tjalk te blijven overnachten van vrijdag op zaterdag. Zaterdagavond leggen we rond etenstijd weer aan in de haven van Muiden voor een avondbuffet met elkaar en sluiten we de tweedaagse af.
Tijdens de training gaan we in op thema’s die door medici als uitdagend kunnen worden ervaren. We verkennen deze thema’s en oefenen met toepassing van de drie kernprocessen van Verbindende Communicatie:
- Zelf-empathie: wat wordt er geraakt in jou? Wat heb jij nodig?
- Empathisch luisteren: welke gevoelens en behoeften hoor je bij de ander?
- Eerlijk uiten: helder zijn over je gevoelens en behoeften en het doen van concrete verzoeken.
Voor ieder van deze processen maken we gebruik van de vier bouwstenen van het model van Nonviolent Communication: Waarneming, Gevoelens, Behoeften en Verzoeken. We gaan ook in op de valkuilen, manieren van communiceren die verbinding juist in de weg staan en hoe deze te vertalen naar communicatie die de onderlinge relatie ten goede komt. We maken daarbij gebruik van voorbeelden uit de eigen praktijk van de deelnemers.